CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 473/2012 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí Příloha č. 3 - Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí při poskytování sociálně-právní ochrany zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc

Příloha č. 3 - Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí při poskytování sociálně-právní ochrany zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc

473/2012 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí

Příloha č. 3

Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí při poskytování sociálně-právní ochrany zařízeními pro děti vyžadující okamžitou pomoc

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 1. Cíle a způsoby činnosti zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 1a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně definováno a zveřejněno |

| | poslání, cíle, cílovou skupinu a zásady své činnosti, a to formou srozumitelnou |

| | dětem, jejich rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu dítěte a dalším osobám |

| | příbuzným nebo dítěti blízkým. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 1b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracovány pracovní postupy |

| | a metodiky zaručující dítěti pomoc a ochranu s cílem stabilizovat jeho situaci |

| | a navrátit jej do rodinného prostředí. Pracovní postupy a metodiky obsahují zejména |

| | způsoby práce s ohroženým dítětem a jeho rodinou, postup při vedení rozhovoru |

| | s dítětem a pro vyhodnocování potřeb dítěte. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2. Ochrana práv a chráněných zájmů |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2a | 1. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc důsledně dodržuje lidská práva |

| | a svobody, zejména práva dětí, právo na soukromí, důstojnost a rodinný život. |

| | 2. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc písemně stanoví pravidla pro |

| | předcházení porušování lidských práv a svobod, zejména stanoví mechanismy |

| | k nápravě a postupy vůči zaměstnanci, který by se porušení lidských práv |

| | a svobod dopustil. |

| | 3. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc vždy zjišťuje názor dítěte a přikládá |

| | mu váhu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc chrání dítě před zneužíváním, |

| | zanedbáváním a týráním. Zařízení má písemně stanoven postup pro předcházení těmto |

| | situacím a postup při zjištění takového jednání, jak ze strany rodiče či jiné osoby |

| | odpovědné za výchovu dítěte, tak zaměstnance zařízení pro děti vyžadující okamžitou |

| | pomoc či dalších dětí umístěných v zařízení, a postupuje podle něj v praxi. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla |

| | vymezující možný střet zájmů zaměstnanců zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

| | a dětí a rodin, včetně pravidel pro řešení těchto situací. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3. Prostředí a podmínky |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc vytváří materiální, technické |

| | a hygienické podmínky pro poskytování sociálně-právní ochrany tak, aby se co nejvíce |

| | podobaly podmínkám v přirozeném rodinném prostředí. Vždy klade důraz na individuální |

| | potřeby dětí a na jejich bezpečné soukromí. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má oddělenu pobytovou část od části |

| | ambulantní, ve které jsou poskytovány konzultace. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc zřízené při zdravotnickém či školském |

| | ústavním zařízení odděluje činnosti provozované v rámci režimu sociálně-právní |

| | ochrany a ústavního zařízení a dbá na to, aby bylo o děti vždy pečováno v souladu |

| | s formou jejich umístění a jejich potřebami. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4. Informovanost o poskytování sociálně-právní ochrany |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc informuje dítě, jeho rodiče či jiné |

| | osoby odpovědné za výchovu dítěte a další osoby dítěti příbuzné nebo blízké |

| | srozumitelným způsobem o poskytování sociálně-právní ochrany ze strany zařízení pro |

| | děti vyžadující okamžitou pomoc, zejména o průběhu pobytu dítěte v zařízení, právech |

| | a povinnostech umístěných dětí, zaměstnanců a ředitele zařízení pro děti vyžadující |

| | okamžitou pomoc. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc zveřejní způsobem umožňujícím dálkový |

| | přístup či jiným vhodným způsobem pravidla a postupy jím vytvořené za účelem naplnění |

| | těchto standardů kvality sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5. Podpora přirozeného sociálního prostředí |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc podporuje děti umístěné v zařízení ve |

| | vztazích s přirozeným sociálním prostředím, zejména podporuje navazování a rozvíjení |

| | kontaktů a sociálních vztahů s osobami dítěti příbuznými nebo blízkými. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc vytváří příležitosti, aby dítě umístěné |

| | v zařízení využívalo veřejně dostupných služeb (škola nebo mateřská škola, zájmové |

| | kroužky mimo zařízení atd.) |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně vypracována pravidla pro |

| | poskytování pomoci a poradenství rodině umístěného dítěte, zejména stanoveny možnosti |

| | a nabídky zajištění pomoci při vyřizování a zajišťování záležitostí týkajících se |

| | dítěte, zajištění terapie, nácviku rodičovských a dalších dovedností při péči o dítě, |

| | které v souladu s individuálním plánem ochrany dítěte rodina potřebuje. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6. Personální zabezpečení zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně stanovenou organizační |

| | strukturu, počet pracovních míst, kvalifikační požadavky, osobnostní předpoklady |

| | a pracovní profily jednotlivých zaměstnanců. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6b | Organizační struktura a počty zaměstnanců jsou přiměřené rozsahu poskytované činnosti |

| | a potřebám umístěných dětí. Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má kromě |

| | zaměstnanců zajišťujících osobní péči o děti vždy v pracovním poměru v rozsahu úvazku |

| | 1,0 sociálního pracovníka minimálně na každých 10 umístěných dětí, který splňuje |

| | podmínky odborné způsobilosti stanovené zákonem o sociálních službách. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má vždy zajištěnu pro umístěné děti |

| | dostupnou zdravotní péči a péči psychologa. Pokud je zdravotní péče nebo péče |

| | psychologa zajišťována externě, pak zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

| | zveřejní, kdo tuto péči pro zařízení zajišťuje a v jakém rozsahu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6d | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má v rámci organizační struktury písemně |

| | stanovena oprávnění a povinnosti k jednotlivým pracovním pozicím. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7. Přijímání a zaškolování zaměstnanců |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7a | Zaměstnanci zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, kteří přímo poskytují |

| | sociálně právní ochranu, splňují požadavky odborné způsobilosti a bezúhonnosti podle |

| | zákona. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla pro |

| | přijímání nových zaměstnanců a tato pravidla uplatňuje v praxi. Zařízení pro děti |

| | vyžadující okamžitou pomoc má zpracována pravidla pro zaškolování nových zaměstnanců. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla pro |

| | působení osob, které nejsou se zařízením pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

| | v základním pracovněprávním vztahu, zejména dobrovolníků a stážistů. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8. Profesní rozvoj zaměstnanců |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracován postup pro |

| | pravidelné hodnocení zaměstnanců, který obsahuje zejména stanovení, vývoj a |

| | naplňování osobních profesních cílů a potřeby další odborné kvalifikace zaměstnance. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracovány plány dalšího |

| | vzdělávání jednotlivých zaměstnanců. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má zpracován systém finančního |

| | a morálního oceňování zaměstnanců. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8d | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má zajištěnu pro své zaměstnance podporu |

| | nezávislého kvalifikovaného odborníka. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9. Přijímání dětí do zařízení |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 9a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má vypracován písemný postup pro příjem |

| | dítěte do zařízení, pro návštěvy dítěte mimo zařízení, pro návštěvy rodičů, jiných |

| | osob dítěti příbuzných nebo blízkých a dalších osob v zařízení, pro co nejširší |

| | osobní, telefonický nebo písemný styk anebo jakoukoliv jinou formu komunikace dítěte |

| | s rodiči nebo jinými osobami dítěti příbuznými nebo blízkými a dalšími osobami; |

| | s těmito postupy prokazatelně seznámí dítě, jeho rodiče nebo jiné osoby odpovědné |

| | za výchovu dítěte a další osoby dítěti příbuzné nebo blízké a podle nich postupuje |

| | v praxi. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována vnitřní pravidla |

| | pro uzavírání smluv o poskytování ochrany a pomoci, zejména kdo je oprávněn smlouvu |

| | uzavřít, jaké další náležitosti, vedle těch zákonem stanovených, smlouva obsahuje, |

| | jaké přílohy jsou spolu se smlouvou předány dítěti nebo oprávněnému zástupci dítěte, |

| | je-li s ním smlouva uzavírána, a též možnosti zrušení smlouvy. Při uzavírání smlouvy |

| | o poskytování ochrany a pomoci zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc postupuje |

| | tak, aby obsah a účel smlouvy byl pro smluvní strany srozumitelný. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla a postupy |

| | pro situace, kdy lze žádost o uzavření smlouvy o poskytování ochrany a pomoci |

| | odmítnout. Tato pravidla nesmí být diskriminující. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9d | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc ve spolupráci se zákonnými zástupci |

| | dítěte nebo jinými osobami odpovědnými za jeho výchovu, s dítětem nebo obecním úřadem |

| | obce s rozšířenou působností projedná požadavky, očekávání, cíle a účel pobytu |

| | dítěte v zařízení; toto vždy formuluje v souladu s nejlepším zájmem dítěte a výkonem |

| | sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10. Plán sociálně-právní ochrany dítěte umístěného v zařízení pro děti vyžadující |

| okamžitou pomoc |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla pro |

| | vytváření plánu poskytování sociálně-právní ochrany v konkrétním případě a pravidla |

| | a postupy určující způsob hodnocení, zda je plán poskytování sociálně-právní ochrany |

| | naplňován. V souladu s pravidly zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

| | zpracovává plán poskytování sociálně-právní ochrany dětí v konkrétním případě. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla |

| | upravující spolupráci zařízení s rodiči, obecním úřadem obce s rozšířenou působností |

| | a dalšími fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci, které jsou |

| | zapojeny do řešení situace dítěte při vytváření plánu poskytování sociálně-právní |

| | ochrany dítěti v zařízení. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10c | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má pro vypracování a vyhodnocování |

| | naplňování plánu sociálně-právní ochrany pro každé dítě určeného sociálního |

| | pracovníka. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10d | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla |

| | a postupy pro případ změny sociálního pracovníka nebo zaměstnance zajišťujícího |

| | osobní péči o dítě. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 11. Předávání informací |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 11a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má zpracována pravidla, která stanoví |

| | způsob a rozsah informování dítěte, jeho rodiny, osob odpovědných za výchovu dítěte |

| | nebo osob blízkých dítěti, obecního úřadu obce s rozšířenou působností a případně |

| | další oprávněných orgánů veřejné moci, o průběhu sociálně-právní ochrany a naplňování |

| | plánu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 11b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má pro zaměstnance písemně stanovený |

| | postup pro získávání a předávání informací o průběhu výkonu sociálně-právní ochrany |

| | u jednotlivých dětí a rodin (systém předávání informací mezi jednotlivými |

| | zaměstnanci, kteří se podílejí na řešení situace dítěte a rodiny), a to též za |

| | účelem ochrany práv a oprávněných zájmů dětí a členů jejich rodin, zejména na |

| | ochranu soukromí a osobních údajů. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 12. Ukončení péče v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 12a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně stanovena pravidla práce |

| | pro situace významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu dítěte |

| | v zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 13. Dokumentace o poskytování sociálně-právní ochrany |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 13a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována pravidla pro |

| | zpracování, vedení a evidenci písemné, případně elektronické dokumentace o dětech, |

| | kterým poskytuje ochranu a pomoc, zejména pravidla pro založení, uzavření a |

| | zapůjčení dokumentace, pravidla pro nahlížení do dokumentace a pořizování kopií z |

| | této dokumentace a pravidla pro odmítnutí žádosti o nahlédnutí do této dokumentace. |

| | Evidence dokumentace o dětech, jimž je poskytována ochrana a pomoc, vždy obsahuje |

| | údaje, podle nichž lze zjistit totožnost dítěte, datum a čas přijetí dítěte do |

| | zařízení a ukončení poskytování ochrany a pomoci tomuto dítěti, důvod pro poskytování |

| | ochrany a pomoci a záznam o splnění oznamovací povinnosti vůči orgánu |

| | sociálně-právní ochrany dětí o přijetí dítěte do zařízení. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 14. Vyřizování a podávání stížností |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 14a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně zpracována a zveřejněna |

| | pravidla pro podávání, vyřizování a evidenci stížností na kvalitu nebo způsob |

| | poskytování sociálně-právní ochrany, zejména informuje cílovou skupinu jakou formou |

| | stížnost podat, na koho se obrátit, kdo a jakým způsobem bude stížnost vyřizovat |

| | a v jaké lhůtě. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15. Rizikové, havarijní a nouzové situace |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně definovány rizikové, |

| | havarijní a nouzové situace a postup při jejich řešení, s nimiž prokazatelně seznámí |

| | zaměstnance. |

| | S těmito postupy jsou v nezbytném rozsahu seznámeny přiměřeným způsobem |

| | i umístěné děti, jejich rodiče či jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte a další |

| | osoby dítěti příbuzné nebo blízké. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16. Zvyšování kvality poskytování sociálně-právní ochrany |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16a | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně stanoven systém pravidelné |

| | revize naplňování standardů kvality, systém průběžné kontroly a hodnocení způsobu |

| | výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16b | Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc má písemně stanovena pravidla pro |

| | zjišťování zpětné vazby od cílové skupiny a dalších spolupracujících fyzických osob, |

| | právnických osob a orgánů veřejné moci. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

------------------------------------------------------------------