Příloha č. 4
Standardy kvality sociálně-právní ochrany dětí při poskytování sociálně-právní ochrany pověřenými osobami podle § 48 odst. 2 písm. a), c) a f) zákona
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| 1. Cíle a způsoby poskytování sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 1a | Pověřená osoba má písemně definováno a zveřejněno poslání, cíle a zásady |
| | poskytované sociálně-právní ochrany a okruh osob, kterým je určena, |
| | a to v souladu se zákonem stanovenými základními principy sociálně-právní |
| | ochrany, druhem vydaného pověření a individuálně určenými potřebami osob, |
| | kterým je sociálně-právní ochrana poskytována; podle tohoto poslání, cílů |
| | a zásad pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 1b | Pověřená osoba vytváří podmínky, aby osoby, kterým poskytuje |
| | sociálně-právní ochranu, mohly uplatňovat vlastní vůli při |
| | poskytování sociálně-právní ochrany. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 1c | Pověřená osoba má písemně zpracovány pracovní postupy zaručující řádný |
| | průběh poskytování sociálně-právní ochrany a podle nich postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 1d | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro ochranu osob, |
| | kterým poskytuje sociálně-právní ochranu, před předsudky a negativním hodnocením, |
| | ke kterému by mohlo dojít v důsledku poskytování sociálně-právní ochrany; |
| | podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 1a, 1c a 1d se nehodnotí u pověřené osoby podle |
| | § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 2. Ochrana práv osob |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 2a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro předcházení situacím, |
| | v nichž by v souvislosti s poskytováním sociálně-právní ochrany mohlo dojít |
| | k porušení základních lidských práv a svobod osob, kterým poskytuje sociálně-právní |
| | ochranu, a pro postup, pokud k porušení těchto práv osob dojde; podle těchto |
| | pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 2b | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla, ve kterých vymezuje |
| | situace, kdy by mohlo dojít ke střetu jejích zájmů se zájmy osob, kterým |
| | poskytuje sociálně-právní ochranu, včetně pravidel pro řešení těchto situací; |
| | podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 2c | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání darů; |
| | podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 2a až 2c se nehodnotí u pověřené osoby podle |
| | § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 3. Jednání se zájemcem o sociálně-právní ochranu |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 3a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla, podle kterých informuje |
| | zájemce o sociálně-právní ochranu srozumitelným způsobem o možnostech |
| | a podmínkách poskytování sociálně-právní ochrany; podle těchto pravidel |
| | pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 3b | Pověřená osoba projednává se zájemcem o sociálně-právní ochranu jeho požadavky, |
| | očekávání a osobní cíle, které by vzhledem k jeho možnostem a schopnostem |
| | bylo možné realizovat prostřednictvím sociálně-právní ochrany. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 3c | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro postup při odmítnutí |
| | zájemce o sociálně-právní ochranu z důvodů stanovených zákonem; podle těchto |
| | pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 3a a 3c se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 4. Smlouva o poskytování sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 4a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro uzavírání |
| | smlouvy o poskytování sociálně-právní ochrany s ohledem na druh |
| | poskytované sociálně-právní ochrany a okruh osob, kterým je určena; |
| | podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 4b | Pověřená osoba při uzavírání smlouvy o poskytování sociálně-právní ochrany |
| | postupuje tak, aby osoba, se kterou smlouvu uzavírá, rozuměla obsahu |
| | a účelu smlouvy. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 4c | Pověřená osoba sjednává s osobou, které je sociálně-právní ochrana určena, |
| | rozsah a průběh poskytování sociálně-právní ochrany s ohledem na osobní |
| | cíl závislý na možnostech, schopnostech a přání této osoby. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritérium 4a se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5. Individuální plánování průběhu poskytování sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla podle druhu a poslání |
| | sociálně-právní ochrany, kterými se řídí plánování a způsob přehodnocování |
| | procesu poskytování sociálně-právní ochrany; podle těchto pravidel pověřená |
| | osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5b | Pověřená osoba plánuje společně s osobou, které je sociálně-právní ochrana |
| | poskytována, průběh poskytování sociálně-právní ochrany s ohledem na osobní |
| | cíle a možnosti této osoby. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5c | Pověřená osoba společně s osobou, které je sociálně-právní ochrana poskytována, |
| | průběžně hodnotí, zda jsou naplňovány její osobní cíle. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5d | Pověřená osoba má pro postup podle kritérií 5b a 5c pro každou osobu, které |
| | je sociálně-právní ochrana poskytována, určeného zaměstnance. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 5e | Pověřená osoba vytváří a uplatňuje systém získávání a předávání potřebných |
| | informací mezi zaměstnanci o průběhu poskytování sociálně-právní ochrany |
| | jednotlivým osobám. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 5a až 5e se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
| | Kritéria 5d a 5e se nehodnotí u pověřené osoby, která je fyzickou osobou |
| | a nemá zaměstnance. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 6. Dokumentace o poskytování sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 6a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zpracování, |
| | vedení a evidenci dokumentace o osobách, kterým je sociálně-právní ochrana |
| | poskytována, včetně pravidel pro nahlížení do dokumentace; podle těchto |
| | pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 6b | Pověřená osoba vede anonymní evidenci jednotlivých osob, kterým |
| | je sociálně-právní ochrana poskytována, v případech, kdy to vyžaduje |
| | charakter sociálně-právní ochrany nebo kdy o to osoba požádá. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 6c | Pověřená osoba má stanovenu dobu pro uchování dokumentace o osobě, které |
| | je sociálně-právní ochrana poskytována, po ukončení poskytování |
| | sociálně-právní ochrany a po tuto dobu ji uchovává. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 6a až 6c se nehodnotí u pověřené osoby podle |
| | § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 7. Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 7a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro podávání a vyřizování |
| | stížností osob, kterým je sociálně-právní ochrana poskytována, na kvalitu nebo |
| | způsob poskytování sociálně-právní ochrany, a to ve formě srozumitelné těmto |
| | osobám; podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 7b | Pověřená osoba informuje srozumitelnou formou osoby, kterým je sociálně-právní |
| | ochrana poskytována, o možnosti podat stížnost, jakou formou stížnost podat, |
| | na koho je možno se obracet, kdo bude stížnost vyřizovat a jakým způsobem, |
| | a o možnosti zvolit si zástupce pro podání a vyřizování stížnosti; s těmito |
| | postupy jsou rovněž prokazatelně seznámeni zaměstnanci pověřené osoby. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 7c | Pověřená osoba stížnosti eviduje a vyřizuje je písemně v přiměřené lhůtě. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 7d | Pověřená osoba informuje osoby, kterým je sociálně-právní ochrana poskytována, |
| | o možnosti obrátit se v případě nespokojenosti s vyřízením stížnosti na orgán |
| | provádějící inspekci sociálně-právní ochrany s podnětem na prošetření postupu |
| | při vyřizování stížnosti. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 8. Návaznost poskytované sociálně-právní ochrany na další dostupné zdroje |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 8a | Pověřená osoba nenahrazuje běžně dostupné veřejné služby a vytváří příležitosti, |
| | aby osoba, které je sociálně-právní ochrana poskytována, mohla takové služby využívat. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 8b | Pověřená osoba zprostředkovává osobě, které je sociálně-právní ochrana poskytována, |
| | služby jiných fyzických a právnických osob podle jejích individuálně určených potřeb. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 8c | Pověřená osoba podporuje osoby, kterým je sociálně-právní ochrana poskytována, |
| | v kontaktech a vztazích s přirozeným sociálním prostředím; v případě konfliktu |
| | těchto osob v těchto vztazích pověřená osoba zachovává neutrální postoj. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 8a až 8c se nehodnotí u pověřené osoby, která je pověřenou osobou |
| | podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. Kritérium 8c se nehodnotí u pověřené osoby, |
| | která je pověřenou osobou podle § 48 odst. 2 písm. f) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 9. Personální a organizační zajištění sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 9a | Pověřená osoba má písemně stanovenu strukturu a počet pracovních míst, pracovní |
| | profily, kvalifikační požadavky a osobnostní předpoklady zaměstnanců uvedených |
| | v § 49a zákona; organizační struktura a počty zaměstnanců jsou přiměřené druhu |
| | poskytované sociálně-právní ochrany, její kapacitě a počtu a potřebám osob, |
| | kterým je poskytována. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 9b | Pověřená osoba má písemně zpracovánu vnitřní organizační strukturu, ve které jsou |
| | stanovena oprávnění a povinnosti jednotlivých zaměstnanců. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 9c | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro přijímání a zaškolování |
| | nových zaměstnanců a fyzických osob, které nejsou v pracovněprávním vztahu |
| | s pověřenou osobou; podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 9d | Pověřená osoba, pro kterou vykonávají činnost fyzické osoby, které nejsou s pověřenou |
| | osobou v pracovněprávním vztahu, má písemně zpracována vnitřní pravidla pro působení |
| | těchto osob při poskytování sociálně-právní ochrany; podle těchto pravidel pověřená |
| | osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 9a až 9d se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona |
| | a u pověřené osoby, která je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10. Profesní rozvoj zaměstnanců |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10a | Pověřená osoba má písemně zpracován postup pro pravidelné hodnocení zaměstnanců, |
| | který obsahuje zejména stanovení, vývoj a naplňování osobních profesních cílů |
| | a potřeby další odborné kvalifikace; podle tohoto postupu pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10b | Pověřená osoba má písemně zpracován program dalšího vzdělávání zaměstnanců; |
| | podle tohoto programu pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10c | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla výměny informací mezi |
| | zaměstnanci o poskytované sociálně-právní ochraně; podle těchto pravidel |
| | pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10d | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla finančního a morálního |
| | oceňování zaměstnanců; podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 10e | Pověřená osoba zajišťuje pro zaměstnance, kteří vykonávají přímou práci s osobami, |
| | kterým je poskytována sociálně-právní ochrana, podporu nezávislého kvalifikovaného |
| | odborníka. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 10a až 10d se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) |
| | zákona a u pověřené osoby, která je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 11. Místní a časová dostupnost poskytované sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 11a | Pověřená osoba určuje místo a dobu poskytování sociálně-právní ochrany podle |
| | druhu sociálně-právní ochrany, okruhu osob, kterým je poskytována, |
| | a podle jejich potřeb. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 12. Informovanost o poskytované sociálně-právní ochraně |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 12a | Pověřená osoba má zpracován soubor informací o poskytované sociálně-právní |
| | ochraně, a to ve formě srozumitelné okruhu osob, kterým je služba určena. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritérium 12a se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 13. Prostředí a podmínky |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 13a | Pověřená osoba zajišťuje materiální, technické a hygienické podmínky přiměřené |
| | druhu poskytované sociálně-právní ochrany a její kapacitě, okruhu osob, |
| | kterým je sociálně-právní ochrana určena, a jejich individuálním potřebám. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 13b | Pověřená osoba poskytuje sociálně-právní ochranu v takovém prostředí, |
| | které je důstojné a odpovídá okruhu osob, kterým je sociálně-právní ochrana |
| | určena, a jejich individuálním potřebám. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 14. Nouzové a havarijní situace |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 14a | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro řešení nouzových |
| | a havarijních situací, které mohou nastat v souvislosti s poskytováním |
| | sociálně-právní ochrany; podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 14b | Pověřená osoba prokazatelně seznámí zaměstnance a osoby, kterým poskytuje |
| | sociálně-právní ochranu, s postupem při nouzových a havarijních situacích |
| | a vytváří podmínky, aby zaměstnanci a osoby, kterým poskytuje sociálně-právní |
| | ochranu, byli schopni stanovené postupy použít. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 14c | Pověřená osoba vede dokumentaci o průběhu a řešení nouzových |
| | a havarijních situací. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| | Kritéria 14a až 14c se nehodnotí u pověřené osoby podle |
| | § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 15. Zvyšování kvality sociálně-právní ochrany |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 15a | Pověřená osoba průběžně kontroluje a hodnotí, zda je způsob poskytovaní |
| | sociálně-právní ochrany v souladu s definovaným posláním, cíli a zásadami |
| | sociálně-právní ochrany a osobními cíli jednotlivých osob, kterým poskytuje |
| | sociálně-právní ochranu. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 15b | Pověřená osoba má písemně zpracována vnitřní pravidla pro zjišťování spokojenosti |
| | osob, kterým poskytuje sociálně-právní ochranu, se způsobem poskytování |
| | sociálně-právní ochrany; podle těchto pravidel pověřená osoba postupuje. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 15c | Pověřená osoba zapojuje do hodnocení poskytované sociálně-právní ochrany také |
| | zaměstnance a další zainteresované fyzické a právnické osoby. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| 15d | Pověřená osoba využívá stížností na kvalitu nebo způsob poskytování |
| | sociálně-právní ochrany jako podnět pro rozvoj a zvyšování kvality |
| | sociálně-právní ochrany. |
+-----+----------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritéria 15a až 15d se nehodnotí u pověřené osoby podle § 48 odst. 2 písm. c) zákona. |
| Kritérium 15c se nehodnotí u pověřené osoby, která je fyzickou osobou a nemá zaměstnance. |
+----------------------------------------------------------------------------------------------+
------------------------------------------------------------------