Část II. - Odchylky od letového plánu
1. Odchylky od letového plánu se povolí během pozorovacího letu, pokud to je třeba vzhledem k:
(A) povětrnostním podmínkám ohrožujícím bezpečnost letu;
(B) technickým potížím pozorovacího letounu;
(C) zdravotnímu stavu jakékoliv osoby na palubě; či
(D) pokynům řízení letového provozu ohledně okolností způsobených vyšší mocí.
2. Brání-li kromě toho povětrnostní podmínky účinnému použití optických čidel a infračervených řádkových snímacích zařízení, povolí se odchylky, pokud:
(A) jsou splněny požadavky bezpečnosti letu;
(B) v případech, kde to vyžadují vnitrostátní pravidla, je povolení uděleno orgány řízení letového provozu; a
(C) výkonnost čidel nepřesáhne parametry uvedené v čl. IV odst. 2, pokud není dohodnuto jinak.
3. Pozorovaný stát je oprávněn zakázat použití konkrétního čidla v průběhu odchylky, která přivede pozorovací letoun pod minimální výšku nad povrchem země stanovenou pro provoz tohoto konkrétního čidla v souladu s omezením pozemní rozlišovací schopnosti uvedeným v čl. IV odst. 2. V případě, že odchylka vyžaduje, aby pozorovací letoun změnil svou letovou trasu o více než 50 kilometrů od letové trasy uvedené v letovém plánu, je pozorovaný stát oprávněn zakázat použití všech čidel umístěných na pozorovacím letounu za touto 50kilometrovou hranicí.
4. Pozorující stát je oprávněn zkrátit pozorovací let během jeho provádění v případě poruchy čidla. Velící pilot je oprávněn zkrátit pozorovací let v případě technických potíží ohrožujících bezpečnost pozorovacího letounu.
5. V případě, že odchylka od letového plánu povolená odstavcem 1 této části způsobí zkrácení pozorovacího letu nebo ke zkrácení dojde podle odstavce 4 této části, započítá se pozorovací let do kvót obou smluvních stran, s výjimkou případů, kdy je zkrácení způsobeno:
(A) poruchou čidla na pozorovacím letounu poskytnutém pozorovaným státem;
(B) technickými potížemi pozorovacího letounu poskytnutého pozorovaným státem;
(C) zdravotním stavem člena letové posádky pozorovaného státu či letových pozorovatelů; nebo
(D) pokyny řízení letového provozu ohledně okolností způsobených vyšší mocí.
V těchto případech je pozorující stát oprávněn rozhodnout, zda bude let započítán do kvót obou smluvních stran.
6. Údaje shromážděné čidly si pozorující stát ponechá pouze tehdy, započítá-li se pozorovací let do kvót obou smluvních stran.
7. V případě, že dojde k odchylce od letového plánu, jedná velící pilot v souladu se zveřejněnými vnitrostátními letovými předpisy pozorovaného státu. Jakmile přestanou existovat důvody odchylky, může pozorovací letoun se svolením orgánů řízení letového provozu pokračovat v pozorovacím letu v souladu s letovým plánem. Dodatečná letová vzdálenost pozorovacího letounu způsobená odchylkou se nezapočítá do maximální letové vzdálenosti.
8. Představitelé obou smluvních stran na palubě pozorovacího letounu musí být neprodleně informováni o všech odchylkách od letového plánu.
9. Dodatečné výdaje plynoucí z ustanovení tohoto článku se nahrazují v souladu s částí I odst. 9 přílohy L této smlouvy.