§ 12
Žádost o licenci pro zahraniční banku z jiného než členského státu
(K § 5 odst. 5 zákona o bankách)
(1) Podrobnostmi náležitostí žádosti zahraniční banky o licenci pro výkon činnosti na území České republiky prostřednictvím její pobočky jsou údaje o žadateli a informace o pobočce podle odstavců 2 a 3.
(2) Údaji o žadateli jsou
a) doklad o oprávnění k podnikání obdobný výpisu z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence podnikatelů, který nesmí být starší 3 měsíců, a určení osoby, která může za žadatele jednat, a rozsah a způsob tohoto jednání, není-li to zřejmé z předloženého výpisu,
b) údaj o sídle a skutečném sídle žadatele, není-li to zřejmé z dokladu podle písmene a),
c) povolení k činnosti žadatele vydané příslušným orgánem státu sídla žadatele s uvedením rozsahu povolené činnosti, není-li to zřejmé z dokladu podle písmene a),
d) rozhodnutí příslušného orgánu žadatele o záměru zřídit pobočku na území České republiky s uvedením výše finančních zdrojů vyčleněných pro tuto pobočku, doklady o jejich původu a způsob jejich převedení na tuto pobočku,
e) doklady k posouzení důvěryhodnosti žadatele,
f) seznam vedoucích osob a za každou tuto osobu identifikační údaje a doklady k posouzení důvěryhodnosti,
g) finanční výkazy žadatele,
h) doklady prokazující, že žadatel dodržuje kapitálové požadavky srovnatelné s požadavky stanovenými bankám podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího obezřetnostní požadavky 5),
i) údaje o osobách s úzkým propojením a
j) analýza právních nebo jiných předpisů státu sídla žadatele k prokázání srovnatelnosti dohledu vykonávaného nad žadatelem s dohledem nad činností banky podle zákona o bankách a přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího obezřetnostní požadavky 9), včetně doložení neexistence překážek bránících efektivní výměně informací mezi Českou národní bankou a orgánem dohledu státu sídla žadatele (dále jen "zahraniční orgán dohledu"); v analýze se uvedou zejména právní a jiné předpisy, které se týkají
1. právního a institucionálního postavení zahraničního orgánu dohledu, jeho nezávislosti, působnosti, pravomoci a odpovědnosti v oblasti výkonu bankovního dohledu,
2. úpravy podmínek pro udělování povolení k činnosti právnické osoby, jejíž činnost spočívá v přijímání vkladů od veřejnosti a poskytování úvěrů na vlastní účet (dále jen "úvěrová instituce"), z hlediska požadavků na minimální výši kapitálu a jeho splacení, osobu, které má být uděleno povolení, obchodní plán, osoby navrhované do statutárního a dozorčího orgánu nebo osobu s jinou obdobnou působností, která skutečně řídí činnost žadatele, dále podmínek pro nabývání kvalifikované účasti na úvěrové instituci a úpravy odnětí povolení k činnosti úvěrové instituce, nejde-li o sankční opatření,
3. výkonu dohledu nad úvěrovou institucí a její pobočkou v jiném státě včetně výkonu dohledu na konsolidovaném základě,
4. pravidel obezřetného podnikání úvěrových institucí, zejména v oblasti požadavků na kapitál, velkých expozic, likvidity a řídicího a kontrolního systému včetně řízení rizik,
5. systému nápravných a sankčních opatření včetně informace o právní úpravě státu sídla zahraniční banky upravující řešení úpadku úvěrové instituce, která má pobočku v jiném státě, z hlediska možné ochrany věřitelů této pobočky, která sama o sobě v úpadku není,
6. účetnictví a úpravy povinnosti zajistit audit účetní závěrky úvěrové instituce,
7. definice bankovního tajemství a jeho ochrany, ochrany osobních údajů a použití důvěrných informací a úpravy povinnosti zachovávat mlčenlivost,
8. úpravy informační povinnosti úvěrové instituce vůči orgánu dohledu a veřejnosti a poskytování informací získaných v rámci výkonu dohledu třetím osobám,
9. způsobu spolupráce a výměny informací s orgány dohledu jiných států,
10. rozsahu, v jakém je systém regulace státu sídla žadatele v oblasti předcházení legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu v souladu s doporučeními Finančního akčního výboru (FATF).
(3) K analýze podle odstavce 2 písm. j) žadatel dále přiloží zhodnocení případných rozdílů v oblastech podle odstavce 2 písm. j) bodů 1 až 10 ve srovnání s obdobnými předpisy platnými v Evropské unii, které se týkají výkonu činnosti bank a výkonu dohledu nad nimi. Pokud je analýza vypracována jinou osobou než zahraničním orgánem dohledu, přiloží se k této analýze prohlášení zahraničního orgánu dohledu osvědčující správnost sdělovaných informací a závěrů.
(4) Informacemi o pobočce jsou
a) identifikační údaje osoby navrhované do funkce vedoucího pobočky a za tuto osobu
1. doklady k posouzení důvěryhodnosti; nevydává-li cizí stát doklad o bezúhonnosti podle § 2 odst. 1 písm. b), je náležitostí žádosti prohlášení dotčené osoby o její bezúhonnosti ověřené soudem, úřadem k tomu oprávněným nebo notářem příslušného cizího státu,
2. životopis obsahující údaje o vzdělání a údaje o odborné praxi,
3. stručná koncepce výkonu funkce, která má být vykonávána vedoucí osobou pobočky,
4. zpráva žadatele o výsledcích vyhodnocení vhodnosti vedoucí osoby pobočky pro výkon funkce z hlediska splnění požadavků důvěryhodnosti, odborné způsobilosti a zkušenosti této osoby,
b) uvedení činností podle § 1 odst. 1 písm. a) a b) a § 1 odst. 3 zákona o bankách, které hodlá pobočka vykonávat; pokud hodlá pobočka rovněž poskytovat investiční služby, uvede žadatel, které investiční služby hodlá poskytovat a ve vztahu ke kterým investičním nástrojům,
c) obchodní plán pobočky ve vazbě na jednotlivé činnosti, které bude pobočka vykonávat,
d) zásady řídicího a kontrolního systému žadatele uplatňovaného na pobočku včetně popisu systému vnitřních kontrolních mechanismů ke splnění povinností souvisejících s opatřeními, která směřují k předcházení legalizace výnosů z trestné činnosti a financování terorismu,
e) koncepce a zásady rozvoje pobočky týkající se její činnosti zejména ve vztahu k navrhovanému obchodnímu plánu pobočky a k jejím střednědobým cílům,
f) návrh organizační struktury pobočky a vymezení pravomocí pobočky při rozhodování o bankovních operacích a jejich provádění a
g) návrh technického zabezpečení jednotlivých činností a předpokládaný počet zaměstnanců, kteří budou zabezpečovat plánované činnosti pobočky; technickým zabezpečením se rozumí zejména odpovídající informační systém zabezpečující získávání, zpracování, přenos, sdílení a uchovávání informací pomocí informačních technologií 10), účetní systém a statisticko-evidenční systémy.
------------------------------------------------------------------
5) Část III nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013.
9) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 575/2013.
10) Příloha č. 6 bod 14 písm. b) vyhlášky č. 163/2014 Sb., o výkonu činnosti bank, spořitelních a úvěrních družstvech a obchodníků s cennými papíry, ve znění vyhlášky č. 392/2017 Sb.