CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 32/2004 Sb.m.s. Sdělení o Dodatku k Finančnímu memorandu týkajícímu se Národního programu Phare 2001 pro ČR Cíl 9 Správní kapacita

Cíl 9 Správní kapacita

32/2004 Sb.m.s. Sdělení o Dodatku k Finančnímu memorandu týkajícímu se Národního programu Phare 2001 pro ČR

Cíl 9 Správní kapacita

CZ01.09.01 Řízení a kontrola fondů EU a zdrojů ze státního rozpočtu/Příprava na EDIS:

Tento twinningový projekt postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit účinné řízení, monitorování a kontrolu fondů EU, vlastních zdrojů a veřejných fondů na centrální a regionální úrovni a přípravu na Rozšířenou decentralizaci (EDIS), v souladu s právními předpisy Společenství (1266/99). Projekt by měl vyústit v upokojivé sebehodnocení na základě dobře definovaného systému pro řízení fondů s úplnými vnitřními jednacími řády, jasné institucionální a osobní odpovědnosti, oddělení pravomocí pro předcházení konfliktům zájmů ve výběrových řízeních a platbách a výsledkem by měli být i zaměstnanci přiměřeně vyškolení v oblasti auditorských dovedností a zkušeností, jazykových znalostí a implementace programů Společenství. V oblasti EDIS by měly výsledky projektu rovněž zahrnovat existenci spolehlivého národního finančního kontrolního systému a efektivní interní kontrolu včetně nezávislé auditorské funkce a efektivní systém účetnictví a finančního výkaznictví, který bude splňovat mezinárodní účetní standardy. Příjemci projektu budou NAO, NAC, všechny implementační agentury Phare a všichni ostatní prostředníci podílející se na řízení fondů Phare. Projekt by měl navazovat na pomoc poskytovanou v rámci projektu Phare CZ99.03.01.01 a měl by přihlížet k výsledkům CZ99.05.01.02 ve vztahu k vlastním zdrojům a CZ00.04.05 ve vztahu k veřejným zakázkám.

CZ01.09.02 Školení auditorů Nejvyššího kontrolního úřadu:

Tento twinningový projekt postihuje dvě krátkodobé priority přístupového partnerství. Projekt zahrnuje investiční složku a má posílit vnější kontrolní funkce Nejvyššího kontrolního úřadu tak, aby byly srovnatelné se schopnostmi nejvyšších kontrolních institucí členských států. Projekt by měl zajistit, aby zaměstnanci Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) byli plně kvalifikováni k provádění kontrol podle kontrolních norem INTOSAI a Evropských prováděcích pokynů. Projekt bude zahrnovat praktická školení auditorů NKÚ, praktické semináře, pilotní studie, dodávky speciálního kontrolního softwaru a příslušné školení. Podmínkou projektu je schválení plánu rozvoje NKÚ, kontrolního plánu na rok 2002 a přijetí nových vnitřních směrnic, které by měly být plně slučitelné s výše uvedenými normami.

CZ01.09.03 Ustanovení rámce pro efektivní fungování samosprávy na regionální a místní úrovni:

Tento twinningový projekt obsahuje investiční složku a postihuje krátkodobou i střednědobou prioritu přístupového partnerství. Projekt bude prováděn na základě pilotních projektů ve třech vybraných regionech NUTS III a jeho cílem je vytvořit rámec nutný pro účinnou územní samosprávu na regionální a místní úrovni, včetně mechanismů pro vymáhání právních předpisů Společenství. Projekt by měl zajistit komplexní analýzu stávajících právních předpisů a kapacity nynějších místních a krajských úřadů s výslednými doporučeními a návrhy ohledně tvaru regionálních a místních struktur a mechanismů vyžadovaných pro přiměřený výkon právních předpisů Společenství. Projekt by měl vést i k návrhům změn zákonů o obcích, regionech a podpoře regionálního rozvoje, doporučením dobrých postupů pro regionální správu, včetně rozvoje lidských zdrojů, a komunikační strategie, která by české občany seznámila s decentralizovanou státní správou. Investiční složka by měla zajistit vybavení IT umožňující efektivní komunikaci nově zřízených krajských úřadů s jejich občany. Projekt je podmíněn českým spolufinancováním investiční části.

CZ01.09.04 Rezerva na "twinning light":

Byla vytvořena menší rezerva pro mobilizaci podpory ve formě "twinning light" pro případ nutného řešení priorit, které by se objevily v průběhu přístupových jednání nebo přípravy na přistoupení během trvání tohoto programu. Tuto podporu budování institucí mohou využívat sektory justice a vnitra, vnitřního trhu, zemědělství a jiné projekty spojené s právními předpisy Společenství v sektorech, které mají význam pro cíle tohoto programu. Podrobný program této podpory a příprava projektových fiší pro každou samostatnou činnost budou podléhat schválení ze strany vedoucího týmu České republiky v Bruselu a vedoucího delegace EK v Praze.

Česká vláda musí provést i další opatření mimo bezprostřední rámec tohoto programu Phare a činností popisovaných pro cíle č. 9 a 10. V tomto smyslu Komise očekává pokrok v těchto klíčových oblastech:

Schválení a zahájení provádění reformy státní služby:

Měřitelné ukazatele pokroku zahrnují přijetí zákona o státní službě, který bude základem nezávislé a stabilní státní správy, i zahájení jeho provádění, rozhodnutí zřídit úřad pro státní službu a ústřední školící středisko, rozhodnutí vybudovat centrální systém jednotného školení státních úředníků a zřízení jasných systematických mechanismů, které by zajistily implementaci cílů ve všech vládních sektorech. Z hlediska decentralizace bude projekt hodnocen podle definice odpovědností národní, regionální a místní úrovně vlády, rozhodnutí dát stabilní a udržitelný základ financování a zajištění pracovních sil pro proces decentralizace, rozhodnutí o statutu státních zaměstnanců pracujících pro regionální a městská zastupitelstva a návrhu homogenních výběrových kritérií pro nábor a odměňování pracovníků regionálních zastupitelstev.