CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 32/2004 Sb.m.s. Sdělení o Dodatku k Finančnímu memorandu týkajícímu se Národního programu Phare 2001 pro ČR Cíl 10 Hospodářská a sociální soudržnost

Cíl 10 Hospodářská a sociální soudržnost

32/2004 Sb.m.s. Sdělení o Dodatku k Finančnímu memorandu týkajícímu se Národního programu Phare 2001 pro ČR

Cíl 10 Hospodářská a sociální soudržnost

CZ01.10.01 Strategie rozvoje průmyslových zón:

Tento projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem tohoto projektu budování institucí je vypracovat strategii zřizování průmyslových zón v České republice, návazně na regionální vyhodnocení severomoravského regionu formou demonstračního projektu, s kombinací výstavby ve zcela nových i ve starých průmyslových oblastech (greenfields a brownfields). Projekt by měl zahrnovat průzkum pozemků a budov, které jsou v severomoravském regionu k dispozici nebo které se zde připravují, hodnocení budoucí poptávky po pozemcích a budovách a hodnocení narušení trhu, které by musel řešit vládní zásah. Výsledky budou představeny v komplexní strategické zprávě, která by měla nastínit plán pro cílový region a nabídnout metodologii pro replikaci postupu v celé České republice. Projekt by měl brát v úvahu pravidla EU pro hospodářskou soutěž a státní podporu a zajistit pro českou vládu návrhy na rozšíření regionální strategie rozvoje průmyslové zóny na národní úroveň.

CZ01.10.02 Strategie regenerace průmyslových oblastí (brownfield):

Tento projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství a je úzce spojen s předchozím projektem CZ01.10.01. Cílem projektu je vypracování strategického přístupu k zahájení regenerace starých průmyslových oblastí v České republice a jejich zatraktivnění pro státní i soukromé investice. Na základě přípravných prací prováděných v rámci dosud největšího projektu "brownfield" v zemi (Vítkovice) bude podpora Phare pomáhat strategickému procesu výběru, dokumentace, marketingu, regenerace a nového využívání pozemků starých průmyslových oblastí, které jsou v současné době opuštěné a mají mizivou ekonomickou hodnotu. Do konce projektu bude celkem pět ukázkových pozemků na severní Moravě a v severních Čechách připraveno na úspěšné uplatnění rozvojového financování. Strategie regenerace starých průmyslových oblastí vyplývající z tohoto projektu by měla sloužit jako model k opakování v celé České republice.

Projekt CZ01.10.01 i projekt CZ01.10.02 jsou podmíněny poskytnutím dostatečného vkladu ze strany agentury CzechInvest, zejména pokud jde o personál, a jasným závazkem daných regionů k plnění cílů a implementace projektů.

CZ01.10.03 Dokončení struktur a opatření ke zvýšení absorpční kapacity na národní a regionální úrovni:

Tento projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit, aby Česká republika měla k dispozici vhodnou kvalifikaci a odborné znalosti u dostatečného počtu úředníků na regionální a centrální úrovni a u zpracovatelů regionálních projektů, v zájmu zvýšení kapacity regionů generovat a implementovat rozvojové projekty. Projekt se zaměří na dva klíčové problémy: bude řešit vznikající a neodkladné potřeby ohledně existujících problémů absorpční a rozvojové kapacity formou cílené bezprostřední podpory rozvojovým agenturám a potenciálním propagátorům projektů na místě, a bude řešit trvalou potřebu rozvoje kvalifikace a působnosti osob v příslušných řídících, monitorovacích a platebních orgánech na centrální i regionální úrovni. První úkol by měl být řešen ve dvou fázích, první fáze by měla dospět k akčnímu plánu pro každý region NUTS II se zaměřením na dohodnutý výběr oblastí pro zásahy a na základě inventury příslušných partnerů, zařazovaných do komplexní databáze. Druhá fáze této činnosti by měla být věnována vlastnímu provádění akčního plánu, vedoucímu ke zhruba 10 konkrétním návrhům projektů pro každý region, které by měly uspokojovat požadavky Strukturálních fondů a měly by být v souladu s Národním rozvojovým plánem a příslušnými prioritami regionálních operačních programů a měly by být navrženy k financování Phare v rámci programu 2003. U druhého úkolu by projekt měl zajistit rozvoj a uplatňování metodologie vzdělávání dospělých pro Strukturální fondy a Fond soudržnosti, vypracování a uplatnění uznávaného systému akreditací a vlastní zřízení týmu školitelů pro Strukturální fondy a Fond soudržnosti. Projekt je podmíněn zřízením funkčních regionálních rad, regionálních rozvojových výborů a jejich podpůrných orgánů podle podpory zákona o regionálním rozvoji a poskytnutím českého financování na počátku provádění projektu.

CZ01.10.04 Program nápravy povodňových škod:

Cílem tohoto investičního projektu (grantového schématu) je rekonstruovat místní dopravní a environmentální infrastrukturu poškozenou povodněmi a tak přispět k hospodářskému rozvoji nejhůře postižených regionů. Projekt by měl pomoci zajistit, aby se proces přípravy České republiky na přistoupení touto přírodní katastrofou nezpomalil, a měl by snížit negativní vlivy povodní na rozpočtovou situaci země. Příslušné postupy neuvedené v tomto popisu projektu jsou stanoveny v dané projektové fiši. Maximální výše jednotlivých grantů činí 300 000 EUR (příspěvek Phare); minimální výše činí 50 000 EUR (příspěvek Phare). Výzva k předkládání návrhů projektů bude maximálně 30 dnů. Smlouvy na jednotlivé granty musí být uzavřeny nejpozději 31. března 2003 a musí být podepsány PAO. Všechny subdodavatelské smlouvy mezi příjemci a subdodavateli musí být uzavřeny nejpozději do 6 měsíců od podpisu dodatku k Finančnímu memorandu a konečné platby subdodavatelům musí být provedeny nejpozději do 18 měsíců od podpisu dodatku k finančnímu memorandu. Vedoucí Delegace Komise však v řádně odůvodněných případech může všechny tyto lhůty prodloužit. Uzavírání subdodavatelských smluv na tyto granty ze strany příjemců podléhá českému zákonu o veřejných zakázkách a nikoli Praktickému průvodci smluvními postupy pro PHARE, ISPA a SAPARD (PRAG). Příjemci musí archivovat příslušnou dokumentaci po dobu 5 let po ukončení jednotlivých grantů. Vzhledem k naléhavosti situace a zvýšené náročnosti, kterou spolufinancování přináší, není projekt výjimečně podmíněn českým spolufinancováním; jednotlivé granty nejsou též podmíněny spolufinancováním ze strany konečných příjemců, ačkoli bude jakékoli takové spolufinancování vítáno a bude zvažováno při výběru návrhů k financování. Projekt a smluvní dokumentace mohou být v českém jazyce. Výzva k podávání návrhů, výběr a schvalování hodnotící zprávy mohou proběhnout před podpisem Finančního memoranda. Grantové smlouvy však lze podepsat až po podpisu Finančního memoranda. Grantové schéma bude propagováno v nejširší možné míře, odpovědnost za tento úkol spočívá na implementační agentuře. Vhodné a viditelné požadavky na publicitu budou platit v průběhu implementace projektu a budou dávat najevo, že tento program je financován Evropskou unií. Projekt rovněž zahrnuje malý rozpočet pro technickou pomoc implementační agentuře při řízení programu a pro audit projektu. Výběrové řízení na tyto činnosti proběhne podle standardních postupů PRAG.

Všechny investiční projekty s výjimkou projektů v rámci grantového schématu CZ01.10.04 Program nápravy povodňových škod (z důvodu neodkladnosti schématu), které podle pravidel stanovených směrnicí 85/337/EHS ve znění směrnice 97/11 vyžadují posouzení vlivu na životní prostředí, podléhají posouzení vlivu na životní prostředí. Pokud nebyla daná směrnice dosud plně transponována, měl by být postup podobný postupu stanovenému ve výše uvedené směrnici.

Všechny investiční projekty by měly být prováděny v souladu s příslušnými právními předpisy Společenství pro životní prostředí. Projektové fiše budou obsahovat specifické doložky o dodržení příslušných právních předpisů EU v oblasti životního prostředí podle druhu činnosti prováděné v rámci každého investičního projektu.