Metody provádění periodických revizí
Při provádění revizí se postupuje v souladu s obecně platnými metodickými pokyny pro prověrkovou a revizní činnost.
K důslednému seznámení se s činností a výsledky revidované organizace v přípravě jednotlivých revizí, např. revizí dílčích výsledků hospodaření, vybraných úseků činnosti apod., slouží zejména
- pravidelné rozbory činnosti revidované jednotky,
- údaje a výkazy účetní evidence a statistiky,
- poznatky a zkušenosti řídícího aparátu nadřízené jednotky,
- poznatky a podklady od příslušné pobočky Státní banky československé o revidované organizaci,
- výsledky prověrek s uloženými opatřeními,
- výsledky inventarizací,
- poznatky dodavatelských a odběratelských organizací,
- stížnosti a oznámení pracujících apod.
Orgány zabezpečující revize na vyšších stupních řízení využívají důsledně poznatků z revizí prováděných na nižších stupních řízení k zaměření revizí, zejména k odhalování příčin nedostatků v úrovni řízení na vyšších stupních, které významně ovlivňují činnost podřízených organizací. Orgány lidové kontroly využívají těchto poznatků ke zkoumání úrovně řízení okresních a krajských národních výborů, oborových ředitelství a ústředních orgánů.
Z hlediska zaměření, které je dáno těmito pravidly, zhodnotí revizní skupina shromážděný materiál. Z okruhu otázek, které jsou rozhodující pro rozvoj revidované organizace a z hlediska současných a perspektivních úkolů a potřeb řídících orgánů, sestaví revizní skupina program každé dílčí revize.
Bude třeba, aby se revidující orgány při vlastním zaměření revizí nerozptylovaly do všeobecnosti, která nutně má za následek povrchnost přístupu k revidované tématice. Proto budou revize zaměřovány na kvalifikované zkoumání konkrétních otázek.
Vyplynou-li z přípravy určité významné problémy, společné pro větší počet podřízených organizačních jednotek a vyžadují-li přijetí zásadního opatření, je účelné, aby revidující orgán organizoval periodické revize na nižších stupních tak, aby příslušné rozhodující otázky byly přezkoumány i na nižších stupních řízení.
Revidující orgány soustřeďují a vyhodnocují zjištění o společných problémech, vytvářejí si ucelený přehled o jejich skutečném stavu na příslušném stupni řízení a přijímají opatření, jimiž řeší v rámci své pravomoci a odpovědnosti příslušné problémy zásadním způsobem (například v otázkách pravidel mzdových, cenových apod.).
Mezi nejdůležitější předpoklady dobrého průběhu tohoto způsobu provádění periodických revizí náleží
- vypracování harmonogramu, který zabezpečí návaznost a časový soulad prací revizních skupin a vypracování typového programu, případně i kontrolního postupu,
- výměna zkušeností v průběhu provádění revizí, aby byla zajištěna stejná měřítka a stejná úroveň náročnosti a aby byla uplatněna správná míra kritičnosti vůči jednotlivým revidovaným jednotkám.
Revize hospodaření mají ve zdokonalené soustavě řízení velmi závažné společenské poslání, neboť jejich každoroční provedení se stává důležitým podkladem pro schválení dosažených hospodářských výsledků všech hospodářských a vybraných důležitých rozpočtových organizací. Realizace výsledků revize má zásadní význam v životě kolektivu revidované organizace.
Tohoto poslání bude dosaženo jestliže budou pečlivě shromážděny a posouzeny kladné i záporné vlivy na hospodářské výsledky, které budou důsledně využity k rozšíření kladných poznatků a odstranění zjištěných nedostatků. Závěry z revize hospodaření se musí stát významným mezníkem a podnětem k obratu k lepšímu plnění povinností vůči národnímu hospodářství.
Při realizaci výsledků revize je nutné důsledně vycházet z ducha zdokonalené soustavy řízení a působit výsledky revize na její prosazení. Zejména půjde o to, aby současně s hájením společenských zájmů byla výsledky revize prosazována iniciativa a socialistická podnikavost.
Úroveň revizní činnosti je nezbytně nutné postupně zvyšovat tak, aby revidované organizace přijímaly revize hospodaření jako pomoc, aby důsledkem revize byla především pozitivní opatření ke zlepšení hospodaření.
Na základě výsledků revize bude především hledána cesta správného uplatnění ekonomického řízení. Direktivně bude zasahováno tehdy, když se zjistí, že jiným způsobem není možno dosáhnout společensky prospěšných výsledků.
Z nutnosti tohoto nového rysu v řízení musí revizní činnost nezbytně vycházet. Výsledkem revize bude tedy nejen direktiva, ale i pomoc a doporučení k přijetí a provedení určitých prospěšných opatření. Revize hospodaření musí svými výsledky aktivně podporovat rozvoj ekonomického myšlení.
Na základě periodických revizí se důsledně a včas přijímají nezbytná opatření, zejména v nejširším měřítku zjednává náprava zjištěných nedostatků, odstraňují se jejich příčiny a zabraňuje se jejich opakování.
Na podkladě revize vyšších stupňů řízení vypracovávají podle potřeby revidující orgány souhrnné zprávy pro vedení, kolegium, radu národního výboru, příp. komisi, představenstvo družstva apod. a spolu s vedoucími odborných útvarů i návrhy příslušných opatření.
Výsledky revizí budou uplatňovány v průběhu roku, vždy bezprostředně po skončení i každé dílčí revize.
Pro účinnost periodických revizí je rozhodující důsledné splnění schválených opatření. Vedoucí pracovníci revidované organizace zajišťují a běžně kontrolují plnění těchto opatření. Kontrolní útvary revidující i revidované organizace kontrolují vhodným způsobem, jak jsou opatření vedoucími pracovníky důsledně uskutečňována. Soustřeďují se na to, zda nenastávají průtahy v plnění. Zabezpečují, aby kontrola plnění opatření stala se účinným nástrojem boje za zlepšení práce revidované organizace.
Proti řídícímu orgánu nebo vedoucímu pracovníku nebudou na základě výsledků revize vyvozovány důsledky za rozhodnutí, která učinil kvalifikovaně, avšak s podnikatelským rizikem, i když se nedostavil očekávaný výsledek. Avšak tam, kde bude zjištěno porušení zákonných norem a závazných pravidel, zejména v případech vědomého postupu proti společenským zájmům, bude důsledkem revize plné uplatnění odpovědnosti a vyvození účinných sankcí.
Vedoucí pracovníci na základě výsledků revize důsledně uplatňují podle příslušných zákonných ustanovení kárnou, hmotnou, případně trestní odpovědnost proti pracovníkům, u nichž bylo prokázáno, že závažným způsobem porušili své služební povinnosti, způsobili škodu na majetku v socialistickém vlastnictví, osobně se obohacovali na úkor společnosti, nesprávně vykazovali hospodářské výsledky atd.
Obdobně bude využíváno i výsledků superrevizí. Kromě toho, že budou využity ke zkvalitnění úrovně revizní činnosti, bude jich využito zejména také k realizaci nezbytných opatření v hospodářské oblasti.
Podle svého významu budou výsledky revizí předkládány stranickým orgánům v závodech, okresech a krajích i ústřednímu výboru KSČ a ústřednímu výboru KSS. Touto cestou bude zabezpečeno, aby výsledky revizní činnosti mohly být plně využívány při uplatňování práva kontroly stranickými orgány. Obdobně budou o výsledcích revizí informovány příslušné odborové orgány, aby z jejich závěrů mohly vycházet ve své každodenní práci.
Revizní zjištění jsou důsledně dováděna do úrovně vyšších stupňů řízení, aby docházelo k nápravě nedostatků i na vyšších stupních řízení, které významně ovlivňují činnost podřízených organizací.
ÚKLKS zevšeobecňuje výsledky revizí v měřítku celého národního hospodářství, předkládá je vládě a navrhuje ve spolupráci se SKŘO cesty ke zvyšování úrovně centrálního řízení, zlepšování stylu řídící práce apod. Obdobné úkoly plní v oboru své působnosti KLKS SNR.
S výsledky revizí budou vhodnými formami seznamováni pracující. K tomu je též nutné, aby revidující orgány seznámily příslušné odborové orgány s přípravou a postupem revizí a byly s nimi v součinnosti v průběhu revizí i při vypracování závěrů.