Schválení ročních výsledků hospodaření
Výsledky celoroční revizní činnosti spolu s výsledky ostatní kontrolní činnosti a se znalostí o plnění uložených opatření jsou shrnuty do stanoviska revidujícího orgánu k dosaženému hospodářskému výsledku.
Stanovisko revidujícího orgánu obsahuje celkové zhodnocení kladných poznatků i nedostatků zjištěných při provádění revizní a ostatní kontrolní činnosti v průběhu roku, spolu s návrhy na schválení nebo úpravu dosažených hospodářských výsledků.
a) Schválení výsledků hospodářských organizací
Stanovisko revidujícího orgánu u hospodářských organizací navazuje od 1. 1. 1967 na ukončení roční revize hospodaření, ke kterému dojde bezprostředně po sestavení ročních účetních výkazů. Tak bude dosaženo toho, aby schvalování hospodářských výsledků bylo prováděno na základě prověřených údajů.
Pro dokončení revize po skončení hospodářského roku je nutno vytvořit organizační a kádrové předpoklady zejména v aparátu nadřízených jednotek. Tyto předpoklady je třeba řešit diferencovaně podle podmínek jednotlivých odvětví. Pro dokončení revizí v oborových ředitelstvích je nutno vytvořit podmínky v orgánech centrálního řízení.
Dokončení roční revize po sestavení roční závěrky bude velmi náročné tam, kde revidující orgán řídí větší počet podřízených organizací. Aby nedošlo k tomu, že by revize byly prováděny povrchně, je v takových případech možné dokončit roční revizi i v období po schválení ročních výsledků hospodaření, nejpozději však do konce prvního pololetí následujícího roku. Odpovědnost vedení revidované jednotky za vykázané hospodářské výsledky však schválením výsledků hospodaření nekončí a důsledky příp. zjištěných nesprávností z minulého uzavřeného období hospodaření budou po dokončení revize promítnuty do hospodářských výsledků běžného roku.
V organizacích, kde roční revize nebude do lhůty stanovené pro závazné schválení ročních výsledků ukončena, vychází stanovisko revidující organizace z výsledků dílčích revizí a ostatní kontrolní činnosti.
Schválení hospodářských výsledků revidovaných organizací mimo těch, které jsou přímo řízeny národními výbory zejména účetní závěrky a rozhodnutí o rozdělení hrubého důchodu, příp. zisku, je prováděno při zasedání konaném v hospodářské jednotce.
Zasedání předsedá podle rozhodnutí vedoucího ústředního orgánu buď vedoucí hospodařící jednotky nebo zplnomocněný zástupce orgánu, který je hospodářské jednotce nadřízen. Účastni jsou dále zástupce SBČs, příp. zástupce orgánů lidové kontroly, zástupce orgánů pro řízení jakosti, zástupci zainteresovaných národních výborů a odběratelů, příp. státních inspekcí.
Zasedání, kde se schvaluje hospodářský výsledek oborových ředitelství, se účastní podle svého uvážení zástupci ÚKLKS, Státní plánovací komise a ministerstva financí, na Slovensku zástupce KLKS SNR a příslušného orgánu SNR.
K zasedání jsou pozváni zástupci stranické, odborové a mládežnické organizace hospodařící jednotky.
Při projednávání hospodářských výsledků se zasedání opírá o stanovisko revidujícího orgánu a přihlíží dále k poznatkům nadřízeného orgánu, banky, odběratelů, zainteresovaných národních výborů a jiných orgánů a institucí, u oborových ředitelství též k poznatkům a připomínkám orgánů vlády. Nedílnou součástí materiálů pro schvalování hospodářských výsledků jsou roční rozbory, a hodnocení plnění závazků kolektivních smluv.
Zástupci národních výborů uvádějí své poznatky a připomínky u těch centrálně řízených podniků a institucí, jejichž úkolem je zásobování obyvatelstva příslušného územního celku předměty denní potřeby nebo zabezpečuje-li národní výbor pro podnik důležité úkoly týkající se jeho rozvoje, resp. jde-li o podnik, který má zvláštní význam z hlediska rozvoje příslušného územního obvodu.
Předsedající rozhodne o schválení ročních účetních výkazů a o odstranění zjištěných nedostatků. U ročních účetních výkazů předsedající rozhodne, zda se schvalují bez výhrad nebo s výhradami, popřípadě je na základě stanoviska revidujícího orgánu, poznatků a připomínek dalších účastníků zasedání neschválí s uvedením výhrad, nutných doplňků a způsobu kontroly jejich provedení; účetní výkazy se potom pokládají za schválené až po provedení stanovených opatření.
Zjistí-li se, že roční výkazy jsou nesprávné z toho důvodu, že účetní evidence není hodnověrná, nebudou výsledky hospodaření schváleny, pokud nebude účetní evidence uvedena do pořádku. Do té doby není možno vyplácet odměny závislé na celoročních výsledcích hospodaření.
Jsou-li zjištěny prostředky, získané v rozporu se zákonnými normami a stanovenými pravidly, naloží se s nimi v souladu s předpisy, které budou zvlášť k této otázce vydány.
Pokud předsedající v případě dosažení hospodářského výsledku v rozporu se zákonnými normami a stanovenými pravidly nebo v případě, že účetní evidence není hodnověrná, rozhodne proti stanovisku zástupce nadřízeného orgánu, orgánu lidové kontroly, banky, popřípadě ministerstva financí, musí být výsledky hospodaření projednány znovu na vyšším stupni řízení. Tohoto projednání se účastní zástupci hospodařící jednotky, zástupci orgánů lidové kontroly, banky, v případě, že se jedná o projednání hospodářských výsledků oborového ředitelství, i zástupce ministerstva financí. Do doby rozhodnutí nesmějí být vyplaceny odměny a prémie, závislé na celoročních výsledcích.
Lhůta pro konečné projednání výsledků hospodaření na nadřízeném stupni se stanoví v resortních pravidlech.
Obdobně postupují národní výbory při schvalování výsledků hospodaření podřízených hospodářských organizací.
b) Schválení výsledků rozpočtových organizací
Schválení výsledků hospodaření rozpočtových organizací nebude vázáno na předchozí dokončení revize za uplynulé hospodářské období. Výsledky revize budou realizovány vždy bezprostředně po jejím skončení.