6. Popis
Evropský vlakový zabezpečovací systém (European Train Control System - ETCS) představuje evropský projekt, jenž si klade za cíl přeshraniční provoz vlaků bez překážek, tj. volný pohyb vlakových operátorů podél různých infrastruktur při zachování nutné úrovně bezpečnosti, což vytvoří skutečnou interoperabilitu v oblasti řízení a signalizace. Architektura systému je tedy složena z traťových a vlakových prvků, které spolu vzájemně komunikují. Jde o rozhodující součást širšího projektu Evropského železničního signalizačního a řídícího systému (European Rail Traffic Management System - ERTMS).
Toto opatření ISPA je určeno pro implementaci a ověření ETCS na bázi pilotního projektu na úrovni 1 a 2 v České republice. Práce by měla spočívat v soustavném provádění všech nezbytných technických, provozních, ověřovacích a schvalovacích kroků nutných pro udělení certifikátu bezpečnosti ze strany příslušných úřadů pro železniční bezpečnost v České republice.
Opatření zahrnuje vytvoření pilotního úseku pro fungování ETCS mezi Poříčany a Kolínem, což je součást transevropského koridoru IV a páteřní síť TINA v České republice. Tento koridor, který v rámci České republiky měří 455 kilometrů, prochází v současné době modernizací, která je zčásti financována prostřednictvím ISPA.
Pilotní úsek představuje 22 kilometrů dvoukolejné trati (včetně tří stanic), spolu se železničním zkušebním okruhem ve Velimi. Tento zkušební okruh bude používán pouze pro účely zkoušení a simulace a nebude vybaven pro běžný vlakový provoz.
Opatření zahrnuje traťové i vlakové prvky, což umožní vyzkoušet celý systém ETCS.
Součástí tohoto opatření je následující pevná infrastruktura:
Úroveň 1:
- 6 jednotek LEU (Lineside Electronic Units) spolu s příslušným rozhraním k existujícímu signalizačnímu systému;
- 6 přepínatelných balíz (informační návěstí přenášející informace vlakům v určitých místech trati).
Úroveň 2:
- 1 rádiové blokační centrum schopné spolupracovat s příslušnou blokovací technikou;
- 1 prvek dálkového ovládání signalizačních systémů pro pilotní úsek, včetně všech nezbytných rozhraní.
Mobilní infrastruktura, která bude tvořit součást tohoto opatření, je následující:
- 4 sady palubního vybavení ETCS, včetně palubního kabinového rádia GSM-R. Toto vybavení bude instalováno na třech vozech, které poskytnou k dispozici České dráhy (2 lokomotivy a jedna předměstská jednotka se 2 sadami palubního zařízení).
Rozpočet (viz část 12 níže) také zahrnuje částky pro aplikační práce na přizpůsobení systému ERTMS/ETCS na podmínky Českých drah a testování. Testy zahrnují jak testy dodavatele, tak i technické schválení, které má dodavatel dodat, a společné testování se Správou železniční infrastruktury. To by mělo zahrnovat všechny kroky podporující proces certifikace bezpečnosti systému, jak vyžaduje vydání oprávnění pro provozování služby. Účastníci nabídkového řízení na provedení pilotního projektu budou muset poskytnout podrobnější členění pravděpodobných nákladů na všechny tyto prvky.
Realizace pilotního projektu ETCS předpokládá dostupnost digitální rádiové sítě pro železnice (GSM-R). Jde o systém umožňující pracovní komunikaci mezi strojvedoucími a dispečerem. Jde o další základní součást Evropského železničního signalizačního a řídícího systému (ERTMS). Dodávka systému GSM-R je předmětem samostatného nabídkového řízení mimo oprávněné náklady tohoto opatření ISPA.