§ 41
Hluk vozidel
(1) Vozidla, jejich motory, díly a všechny orgány, ve kterých dochází k pohybu částí, sací a výfukové potrubí s tlumičem, výfuková brzda a ovládání vzduchotlakových brzd musí být konstruovány tak, aby hluk uvnitř i vně vozidla byl co nejmenší. Vozidla musí být schválena 127) z hlediska hladiny vnějšího hluku.
(2) Nejvyšší přípustné hladiny vnějšího hluku vozidel jsou:
----------------------------
Pro vozidla vyrobená
nebo dovezená
----------------------------
od
do 1. 1. 1976 po
31. 12. do 1. 1.
1975 31. 12. 1978 1979
----------------------------
dB (A) dB (A) dB (A)
----------------------------
a) jízdní kola s pomocným
motorkem s nejvyšší
konstrukční rychlostí
- nepřevyšující 25 km/h 70 70 70
- převyšující 25 km/h,
avšak nepřevyšující
40 km/h 73 73 70
b) jednostopá motorová
vozidla a jejich modifikace
s objemem válců motoru
ba) nepřesahujícím 50 cm3,
s nejvyšší konstrukční
rychlostí
- nepřevyšující
50 km/h 73 73 70
- převyšující 50 km/h 79 79 75
bb) přesahujícím 50 cm3,
avšak
nepřesahujícím
125 cm3 82 82 82
bc) přesahujícím 125 cm3,
avšak
nepřesahujícím
500 cm3 84 - -
- nepřesahujícím
475 cm3 - 84 84
bd) - přesahujícím
500 cm3 86 - -
- přesahujícím
475 cm3 - 86 86
c) tříkolová motorová
vozidla s objemem
válců motoru
- nepřesahujícím 50 cm3 79 79 75
- přesahujícím 50 cm3 85 85 83
d) osobní automobily 84 82 81
e) ostatní motorová vozidla
o celkové hmotnosti
nepřevyšující 3,5 t, s výjimkou
zemědělských a lesnických
traktorů 85 84 82
f) motorová vozidla
o celkové hmotnosti
převyšující 3,5 t,
s výjimkou autobusů,
a zemědělské a lesnické
traktory 89 89 87
g) autobusy o celkové
hmotnosti převyšující
3,5 t 89 89 86
h) motorová vozidla o celkové
hmotnosti převyšující
12 t a s motorem o výkonu
nejméně 147,1 kW (200 k),
s výjimkou autobusů 92 91 89
i) autobusy o celkové
hmotnosti převyšující
12 t a s motorem o výkonu
nejméně 147,1 kW (200 k) 92 91 88
Uvedené hodnoty jsou platné pro vozidla nová i po generální opravě. Pro vozidla v provozu (po uplynutí záruční doby vozidla) smějí být hodnoty nejvýše o 2 dB (A) vyšší.
(3) Automobily opatřené karosérií pro obsluhu nebo pro přepravu osob smějí při měření podle příslušné technické normy vykazovat nejvyšší hlasitost vnitřního hluku: 128)
--------------------------
Vozidla vyrobená
nebo dovezená
--------------------------
do po
31.12.1978 1.1.1979
--------------------------
son (OD) son (OD)
--------------------------
- osobní automobily, autobusy,
osobní autobusové přívěsy,
nákladní automobily pro
dálkovou a mezinárodní
dopravu 55 45
- ostatní nákladní automobily 65 55
Uvedené hodnoty platí pro vozidla nová i po generální opravě. Pro vozidla v provozu (po uplynutí záruční doby) může být hlasitost vnitřního hluku nejvýše o 10 son (OD) vyšší.
(4) Výrobce vozidel je povinen umožnit organizaci pověřené prováděním homologačních zkoušek, aby nejméně jednou ročně provedla statistická kontrolní měření hluku u nejméně šesti namátkově vybraných vozidel každého hromadně vyráběného typu. Stejnou povinnost má dovozce vozidel dovážených prostřednictvím organizace zahraničního obchodu, pokud nepředloží v příslušném roce osvědčení o shodnosti výroby z hlediska hluku.
(5) V konstrukci a provedení orgánů vozidla nesmějí být prováděny takové zásahy, které by zvyšovaly hluk nad stanovené meze.
(6) U motorových a jejich přípojných vozidel s kovovou nebo jinou k resonanci náchylnou karosérií musí být její upevnění a uložení řešeno tak, aby během provozu nedocházelo k zvyšování hluku vozidla nad stanovené přípustné hodnoty (tj. nehlučné upevnění a uložení sklápěcích karosérií a skříní, dostatečná tloušťka a tuhost použitých materiálů - plechů, podpěry a výztuhy apod.).
(7) Ustanovení odstavců 1 až 4 neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972.
------------------------------------------------------------------
127) Podmínkou schválení je splnění požadavků Předpisu EHK č. 9; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
128) ČSN 30 0513.