§ 40
Emise škodlivin motorových vozidel
(1) Vozidla s naftovými motory, vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1976, musí být z hlediska emisí škodlivin schválena; 123) vstřikovací čerpadla těchto motorů musí být plombována. Vstřikovací čerpadla naftových motorů vozidel vyrobených nebo dovezených před 1. 1. 1976 musí být plombována nejpozději dnem 1. 1. 1977.
(2) Vozidla s naftovými motory musí mít v provozu spalování při všech režimech jízdy tak dokonalé, aby kouřivost motoru na konci výfukového potrubí byla nejvýše o 10 % vyšší, než stanoví homologační křivka podle zvláštního předpisu. 124)
(3) Vozidla s benzínovými motory, jejichž technická způsobilost byla nebo bude schválena po 1. 7. 1972, s výjimkou dvoukolových a tříkolových motorových vozidel s celkovou hmotností menší než 400 kg nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí menší než 50 km/h, musí být z hlediska emise plynných škodlivin schválena 125) a
a) při volnoběhu motoru nesmí vylučovat ve zplodinách hoření objemový obsah kysličníku uhelnatého větší než 4,5 %,
b) konstrukce a provedení motoru musí být takové, aby bylo zabráněno úniku plynů z klikové skříně do ovzduší, 126)
c) vozidla s celkovou hmotností menší než 3,5 t musí splňovat test I (evropský cyklus). 126)
------------------------------------------------------------------
123) Podmínkou schválení je splnění požadavků Předpisu EHK č. 24; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
124) Kouřivost vozidel s naftovými motory se měří opacimetry, tj. přístroji určenými ke kontinuálnímu měření součinitelů absorpce světla výfukovými plyny vypouštěnými vozidly. Stupně kouřivosti odpovídají lineárním stupňům pohltivosti světla emitovaným kouřem podle Předpisu EHK č. 24 (ČSN 30 0531).
125) Podmínkou schválení je splnění požadavků Předpisu EHK č. 15; prováděním homologačních zkoušek je pověřen ÚVMV.
126) Požadavky jsou podrobněji specifikovány v Předpise EHK č. 15.