§ 3
Perspektivní koncepce zavádění nových druhů zboží
(1) Zavádění nových druhů zboží, které mají v souladu s potřebami a možnostmi národního hospodářství stále lépe a účelněji uspokojovat potřeby obyvatelstva, je nedílnou součástí řídící práce výrobních ministerstev, ministerstva vnitřního obchodu a všech ostatních orgánů pro řízení výroby a obchodu. Ministerstva a ostatní ústřední orgány pomáhají výrobním podnikům při zavádění nových druhů zboží a řeší zásadní otázky s tím spojené.
Součástí projednávání dodavatelsko-odběratelských vztahů při přípravě perspektivních a ročních plánů je vzájemná dohoda o perspektivní koncepci a ročním plánu zavádění nových druhů zboží.
Současně je třeba projednávat i vyřazování nevyhovujících druhů zboží z výroby a běžného prodeje.
Zavádění nových druhů zboží a vyřazování nevyhovujících druhů zboží se provádí tak, aby byly sladěny zájmy společnosti se zájmy spotřebitelů. Pokud by se v odůvodněných případech výjimečně měl snížit čistý důchod pro společnost, musí o zavedení nových druhů zboží a vyřazení nevyhovujících druhů rozhodnout příslušné ústřední orgány ještě před zahájením vývoje nového druhu zboží.
(2) Organizace vnitřního obchodu určené metodickými pokyny pro sestavení plánů, sestavují ve lhůtách stanovených těmito pokyny perspektivní koncepce zavádění nových druhů zboží (dále jen "perspektivní koncepce").
(3) Rozsah zavádění nových druhů zboží se v perspektivních koncepcích stanoví podle direktiv ústředních orgánů v souladu s poptávkou obyvatelstva po levných, středních a dražších druzích zboží a s přihlédnutím k úrovni a potřebám ekonomického a kulturního rozvoje socialistické společnosti.
(4) Při sestavování perspektivních koncepcí se vychází z plánů vědeckovýzkumných prací, plánů rozvoje, osvojení a zavádění výroby nových průmyslových výrobků, z výsledků výzkumu spotřebitelské poptávky, z rozborů spotřebního zboží a z poznatků ze zahraničních trhů s přihlédnutím k celostátním tematickým úkolům a k rozšiřování zlepšovacích návrhů a vynálezů. Výzkumné ústavy, vývojová střediska, laboratoře a obdobná pracoviště výrobních podniků jsou povinna na požádání sdělit obchodním organizacím příslušné informace a údaje potřebné k vypracování perspektivní koncepce.
(5) Obchodní organizace jsou povinny projednat návrh perspektivní koncepce s příslušnými výrobně hospodářskými jednotkami, výrobními družstvy, podniky místního hospodářství a s hlavním hygienikem Československé socialistické republiky, pokud nové druhy zboží podléhají jeho schválení. *) Přitom je nutno vždy předběžně projednat též množství zaváděných nových výrobků, cenové limity, požadované technické parametry, vlastnosti, provedení, vzhled, popřípadě další náležitosti podle charakteru výrobku.
(6) V zájmu koordinace požadavků vnitřního a zahraničního obchodu přizvou obchodní organizace k projednání návrhu perspektivní koncepce příslušné podniky zahraničního obchodu.
(7) Perspektivní koncepce schvaluje ministerstvo vnitřního obchodu.
------------------------------------------------------------------
*) Zákon č. 4/1952 Sb., o hygienické a protiepidemické péči, ve znění zákona č. 18/1957 Sb.