CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 83/2013 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o silničním provozu, přijaté ve Vídni dne 8. listopadu 1968 A. Brzdění motorových vozidel jiných než motocykly

A. Brzdění motorových vozidel jiných než motocykly

83/2013 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Úmluvy o silničním provozu, přijaté ve Vídni dne 8. listopadu 1968

A. Brzdění motorových vozidel jiných než motocykly

5. Každé motorové vozidlo jiné než motocykl musí být vybaveno brzdami, které může řidič snadno ovládat ze svého místa. Tyto brzdy musí být schopné zajišťovat následující tři funkce brzdění:

a) provozní brzda musí být schopná zpomalit vozidlo a bezpečně, rychle a účinně je zastavit při jakémkoli nákladu a za jakýchkoli podmínek stoupání a klesání silnice, po níž vozidlo jede;

b) parkovací brzda musí být schopna udržet vozidlo ve stojícím stavu při jakémkoli nákladu na značném stoupání a klesání, přičemž účinné plochy brzd jsou drženy v brzdící poloze zařízením, které funguje výlučně mechanicky;

c) nouzová brzda musí být schopna zpomalit a zastavit vozidlo při jakémkoli nákladu na dostatečně krátkou vzdálenost, i v případě selhání provozní brzdy.

6. Aniž je dotčeno ustanovení odstavce 5 této přílohy, mohou zařízení, která zajišťují tři brzdné funkce (provozní, nouzová a parkovací brzda) mít společné části; kombinace ovládacích orgánů je přípustná jen za podmínky, že zůstávají alespoň dva od sebe oddělené ovládací orgány.

7. Provozní brzda musí působit na všechna kola vozidla.

8. Nouzová brzda musí být schopna působit na nejméně jedno kolo na každé straně střední podélné roviny vozidla; totéž ustanovení se vztahuje na parkovací brzdu.

9. Provozní brzda a parkovací brzda musí působit na brzdné plochy trvale spojené s koly součástmi dostatečné pevnosti.

10. Žádná brzdná plocha nesmí být odpojitelná od kol. Nicméně, takové odpojení se u určitých brzdných ploch připouští za podmínky, že:

a) je jen chvilkové, například, při řazení rychlostních stupňů;

b) jestliže se jedná o parkovací brzdu, může k němu dojít jen působením řidiče;

c) pokud jde o provozní nebo nouzovou brzdu, brzdění zůstává nadále možné s účinkem požadovaným odstavcem 5 této přílohy.

10 bis. Všechna zařízení vozidla přispívající k brzdění musí být konstruována a vyrobena tak, aby účinnost provozní brzdy byla zajištěna po prodlouženém a opakovaném užití.

10 ter. Účinek provozního brzdění musí být náležitě rozdělen na jednotlivé nápravy vozidla a synchronizován.

10 quater. Jestliže je ovládání provozní brzdy částečně nebo úplně posilováno zdrojem energie jiným, než svalovou silou řidiče, musí být možné zastavit vozidlo na dostačující vzdálenost i v případě selhání tohoto zdroje.