CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991 IV. Opatření na snížení emisí odparem a při čerpání paliva

IV. Opatření na snížení emisí odparem a při čerpání paliva

77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991

IV. Opatření na snížení emisí odparem a při čerpání paliva

27. Emise odparem jsou tvořeny výparem paliva z motoru a z palivového systému. Lze je rozdělit takto:

(a) emise během dne, které vznikají "dýcháním" palivové nádrže, jako důsledek zahřívání a ochlazování během dne;

(b) horké emise z tepla motoru po jeho vypnutí;

(c) provozní ztráty z palivového systému zatímco je vozidlo v provozu a

(d) zbytkové ztráty z netěsných kanystrů (kde jsou používány) a z některých palivových systémů z umělé hmoty, přes které benzin pomalu proniká skrz materiál.

28. Na snížení emisí odparem z vozidel poháněných benzínem se obvykle používá nádrž s aktivním uhlím s propojovacím příslušenstvím a vytěsňovací systém, který umožňuje zachycené emise VOC spálit za definovaných podmínek v motoru.

29. Zkušenosti s existujícími programy snižování emisí odparem ze Spojených států ukazují, že systémy na snížení emisí odparem nezabezpečily požadované úrovně, zejména během dní se zvýšenou tendencí k tvorbě ozonu. Toto je částečně důsledkem skutečnosti, že používaný benzín má mnohem vyšší těkavost než certifikovaný benzín používaný při testech. Neadekvátní technika na snižování emisí je tedy důsledkem neadekvátní testovací procedury. Program snižování emisí odparem ve Spojených státech zdůrazňuje potřebu snížení těkavosti paliv, která jsou používaná v letním období, a nutnost zlepšit postupy testů, které podpoří moderní systémy na snižování emisí odparem, jež by umožnily v praxi snižování všech čtyř typů emisních zdrojů uvedených v odstavci 27. V zemích s vysokou těkavostí benzinu je nejúčinnější opatření, jak snížit emise VOC, snížit tuto těkavost.

30. Pro účinné snižování emisí odparem je třeba uvažovat:

(a) snížení těkavosti benzínu s ohledem na klimatické podmínky a

(b) vhodný testovací postup.

31. Seznam technických alternativ omezujících emise, potenciál snížení emisí a odhady nákladů jsou uvedeny v tabulce 3. V současné době nejlepší dostupnou technologii představuje možnost B. Alternativa C se brzo stane nejlepší dostupnou technologií a bude představovat výrazné zlepšení oproti možnosti B.

32. Ekonomické přínosy z ušetřeného paliva spojené se snížením emisí odparem jsou odhadovány na méně než 2 %. Tento zisk plyne z vyšší energetické hustoty, nižšího Reidova tlaku par paliva (RVP) a spalováním zachycených par na místo jejich vypouštění.

33. V principu emise, které se uvolní během čerpání paliva, mohou být zachyceny pomocí systémů instalovaných na benzinových stanicích (Stupeň II) nebo pomocí systémů na palubě vozidla. Regulace na benzinových stanicích jsou již dobře zavedené technologie, zatímco palubní systémy byly představeny pouze u několika prototypů. Otázka bezpečnosti palubního systému pro rekuperaci par je v současnosti studována. Pro zajištění bezpečnosti bude pravděpodobně vhodné vypracovat bezpečnostní normy pro palubní rekuperační systémy. Stupeň kontroly II může být zaveden rychleji, neboť benzinové stanice mohou být těmito systémy vybaveny. Přínosem stupně II je, že může být používán u všech vozidel, zatímco palubní systémy pouze u nových vozidel.

34. Přestože emise odparem z motocyklů a mopedů nejsou v současnosti regulovány na území EHK, mohou být zavedeny stejné obecné technologie snižování emisí jako u benzínem poháněných automobilů.

Tabulka 3

Opatření ke snižování emisí odparem a potenciál snížení pro osobní lehké nákladní automobily poháněné benzinem

+------------------------------------------------------+------------------------------+----------+

| Technologické možnosti | potenciál snížení VOC (%) 1) | Náklady |

| | | (US$) 2) |

+---+--------------------------------------------------+------------------------------+----------+

| A | Malý zásobník, mírné RVP limity 3), US | < 80 | 20 |

| | testovací procedura 80. léta | | |

+---+--------------------------------------------------+------------------------------+----------+

| B | Malý zásobník, přísné RVP limity 4), US | 80 - 95 | 20 |

| | testovací procedura 80. léta | | |

+---+--------------------------------------------------+------------------------------+----------+

| C | Pokročilá kontrola výparů, přísné RVP limity 4), | > 95 | 33 |

| | US testovací procedura 80. léta | | |

+---+--------------------------------------------------+------------------------------+----------+

1) Vzhledem k nekontrolované situaci.

2) Odhad dodatečných výrobních nákladů_na vozidlo, v USD.

3) Reidův tlak par

4) Založeno na datech ze Spojených států za předpokladu RVP limit 62 kPa během horkého období při cenách 0,0038 USD na litr. Pokud uvažujeme příslušnou úsporu, opravené náklady činí pouze 0,0012 US$ na litr.

5) Testovací postup ze Spojených států pro období 90. let bude navržen k zajištění účinnější kontroly několika denních emisí, ztrát během provozu a během provozu za vyšších teplot, horkých emisí po dlouhém provozu a zbytkových ztrát.

------------------------------------------------------------------