CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991 III. Opatření na snižování výfukových emisí

III. Opatření na snižování výfukových emisí

77/2010 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu o omezení emisí těkavých organických látek nebo jejich toků přes hranice k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice států z roku 1979, přijatého v Ženevě dne 18. listopadu 1991

III. Opatření na snižování výfukových emisí

(a) osobní automobily poháněné benzínem a lehké nákladní automobily

14. Hlavní technologie na snížení emisí VOC jsou uvedeny v tabulce 1.

15. Základ pro porovnávání v tabulce 1 je technologická možnost B, představující nekatalytické technologie, vyvinuté na základě požadavků Spojených států pro období 1973/1974 nebo na základě nařízení EHK 15/04 podle Dohody o přijetí jednotných podmínek schvalování a vzájemného uznávání schválení pro vybavení a součásti motorových vozidel Tabulka také představuje dosažitelné úrovně emisí pro otevřené a řízené katalyzátory a jejich finanční náklady.

16. "Nekontrolovaná" úroveň (A) v tabulce 1 odpovídá situaci z roku 1970 v oblasti EHK, nicméně může stále převládat v některých oblastech.

17. Úroveň emisí v tabulce 1 představuje emise měřené při použití postupů standardních testů. Emise z vozidel v provozu se mohou významně lišit v důsledku faktorů jako např. okolní teploty, provozních podmínek, vlastnosti paliva a údržba. Nicméně potenciál snížení uváděný v tabulce 1 se považuje za reprezentativní pro snížení dosažitelné v provozu.

18. Současná nejlepší dostupná technologie je uvedena v možnosti D. Tato technologie dosahuje značného snížení emisí VOC, CO a NOx.

19. Na základě programů snižování emisí VOC (např. v Kanadě a v USA) je vyvíjen moderní uzavřený zpětný trojcestný katalyzátor (možnost E). Toto zlepšování se zaměří na intenzivnější snižování v rámci řízení chodu motoru, vylepšené katalyzátory, palubní diagnostiku (OBD) a další. Tyto systémy se stanou nejlepší dostupnou technologií v polovině 90. let.

20. Zvláštní kategorií jsou dvoudobé motory, které se používají v některých částech Evropy. Tyto automobily mají v současnosti velmi vysoké emise VOC. Emise uhlovodíků z dvoudobých motorů jsou obvykle mezi 45 a 75 g během testu podle evropského jízdního cyklu. Nyní jsou na cestě snahy upravit tento typ motoru a zavést u něj katalyzátory. Je potřeba získat data o snížení potenciálu a o trvanlivosti těchto řešení. Navíc jiný typ dvoudobých motorů, který je v současnosti vyvíjen, vykazuje potenciál nižších emisí.

Tabulka 1

Technologie na snižování emisí z výfuků pro osobní a lehké nákladní automobily pohaněné benzinem

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| | Technologické možnosti | Emisní úroveň | Náklady *) |

| | | (relativní emise v %) | (USD) |

| | | | |

| | | 4-dobý 2-dobý | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| A. | Bez opatření | 400 .... 900 | - |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| B. | Změny motoru (návrh | 100 .... - | **) |

| | motoru, systém | (1,8 g/km) | |

| | zplyňování a zapalování, | | |

| | vstřikování vzduchu) | | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| C. | Otevřené zpětné | 50 .... - | 150 - 200 |

| | katalyzátory | | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| D. | Trojcestné řízené | 10 - 30 .... - | 250 - 450 |

| | katalyzátory | | ***) |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| E. | Moderní uzavřené zpětné | 6 - | 350 - 600 |

| | trojcestné katalyzátory | | ***) |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

*) Dodatečné výrobní náklady najedno vozidlo, poměrně k možnosti B

**) Náklady na změnu motoru z možnosti A na B jsou odhadovány na 40-100 US$

***) U technologických možností D a E jsou také kromě snížení emisí VOC významně sníženy i emise CO a

NO .
x

Technologické možnosti B a C mohou mít za následek také částečné snížení emisí CO a /nebo

NO .
x

(b) Dieselové osobní a nákladní automobily

21. Dieselové osobní automobily a lehké nákladní automobily mají velmi nízké emise VOC, obecně nižší než osobní automobily na benzin s uzavřeným zpětným katalyzátorem. Nicméně mají vyšší emise prachových částic a NOx.

22. V současnosti nemá žádná země EHK přísný program snižování výfukových emisí VOC pro těžké dieselové nákladní automobily z důvodu jejich nízkých hodnot emisí. Nicméně mnoho zemí má programy snižování emisí částic z dieselových motorů a technologie na snižování emisí částic (např. zlepšování spalovacích komor a systémů vstřikování), které součastně snižují také emise VOC.

23. V důsledku programu snižování emisí částic se předpokládá snížení emisí VOC z těžkých dieselových nákladních automobilů o dvě třetiny.

24. Sloučeniny VOC emitované z dieselových motorů se liší od sloučenin VOC emitovaných z benzinových motorů.

(c) Motocykly a mopedy

25. Programy snižování emisí VOC z motocyklů jsou shrnuty v tabulce 2. Požadavky současných nařízení EHK (R.40) mohou být splněny bez použití snižujících technologií. Připravované normy v Rakousku a Švýcarsku mohou vyžadovat zvláště pro dvoudobé motory oxidační katalyzátory.

26. Pro mopedy s dvoudobým motorem je se zavedením oxidačního katalyzátoru dosažitelné snížení o 90 %, při doplňkových nákladech 30 - 50 USD. V Rakousku a Švýcarsku již normy vyžadují tuto technologii.

Tabulka 2

Technologie na sníženi výfukových emisi u motocyklu

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| | Technologické možnosti | Emisní úroveň | Náklady *) |

| | | (relativní emise v %) | (USD) |

| | | | |

| | | 4-dobý 2-dobý | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| A | Bez opatření ke snížení | 400 100 | |

| | VOC | (9,6 g/km) (2 g/km) | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| B | Nejlepší bez katalyzátoru | 200 60 | - |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| C | Oxidační katalyzátor. | 30 - 50 20 | 50 |

| | sekundární vzduch | | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

| D | Trojcestný řízený | není vhodné 10 **) | 350 |

| | katalyzátor | | |

+----+---------------------------+------------------------+------------+

*) odhady dodatečných výrobních nákladů na vozidlo

**) alternativa podle očekávání dostupná do r. 1991 pro několik specifických typů motocyklů (jejich prototypy již byly zkonstruovány a testovány).