Čl. 15
(1) V návaznosti na dlouhodobě stanovené jednotné odvody z hrubého důchodu bude centrálně řízený vývoj cen a cenotvorných nástrojů přihlížet při znovurozdělování mimořádných důchodů k poměru nabídky a poptávky tak, aby byly vytvářeny předpoklady pro odstranění nesouladu nabídky a poptávky přerozdělením práce v národním hospodářství, vytvářením dodatečných zdrojů akumulace apod.
(2) Základem centrální cenové politiky bude dlouhodobý a prováděcí plán cen a regulace cenových hladin, prováděná prostřednictvím kategorizace cen, dohod o úrovni regulovaných cen apod.
(3) Ekonomicky nezdůvodněné rozdíly v sazbách daně z obratu jakož i rozdíly mezi zahraničními a vnitřními cenami budou postupně snižovány a odstraňovány. Přitom daň z obratu bude používána jako nástroj cenové politiky nejen k zajištění vazby mezi maloobchodními a velkoobchodními cenami, ale i k zajišťování vazeb mezi velkoobchodními cenami v případech, kde je třeba diferencovat účinnost změny velkoobchodních cen na dodavatele a odběratele. Od 1. ledna 1967 budou pro všechny výrobky zásadně používány stejné sazby daně z obratu jak ve státním, tak družstevním sektoru; v ekonomicky odůvodněných případech budou předem stanoveny časově omezené slevy, případně výjimky z jednotných sazeb.
(4) Předpokladem ekonomicky odůvodněného vývoje cen je vytváření takových ekonomických podmínek, v nichž výrobci budou nuceni dodržovat plánem předpokládaný vývoj cen. Takové podmínky bude nutné postupně zabezpečovat:
a) zejména konkurencí dováženého zboží a vytvářením podmínek soutěže mezi výrobci,
b) politikou regulování ekonomických nástrojů ke zvýšení efektivnosti zahraničního obchodu, účelnou daňovou, úvěrovou a finanční politikou.
(5) Nelze počítat s tím, že v prvních letech zavádění nové soustavy řízení budou vytvořeny dostatečné ekonomické předpoklady, jež zabezpečí ekonomicky odůvodněný vývoj cen. Z těchto důvodů centrální orgány budou používat i přímých opatření k zabezpečení vývoje cen včetně direktivního určení pohybu hladiny cen plánem vývoje cen, neboť při systému jednotných odvodů je nezbytné, aby zejména nerovnoměrný vývoj rentability podle odvětví a oborů se přiměřeně promítal do cen a aby dlouhodobě nedocházelo k odtržení vývoje cenových hladin od společensky nutných nákladů. Direktivní řízení vývoje cen bude však respektovat nutnost souladu mezi nabídkou a poptávkou ve všech oblastech národního hospodářství.
(6) Diferencovanou cenovou politikou je nutno regulovat nejen poměr poptávky a nabídky, ale i nerovnoměrný vývoj důchodů mezi odvětvími a obory národního hospodářství. Současně bude třeba v rámci cenové politiky prohlubovat diferenciaci v úrovni důchodů VHJ podle rentabilnosti výroby v poměru k zahraničním cenám, a tak urychlovat tempo rozvoje rentabilní výroby. Nejde tedy o plné odčerpání růstu rentability úpravami cen, ale jen o vyrovnání nerovnoměrného vývoje, daného objektivně nerovnoměrným vývojem společenské produktivity práce a preferováním efektivní výroby.
(7) V průběhu roku 1967 budou provedeny úpravy cen, které vyplynou jako korekce změn úrovně cen skupin výrobků a dále z poměrů ve výrobě a na trhu. Důsledky těchto úprav cen v zásadě nebudou bilancovány.
(8) Větší odchylky od předpokladů generální úpravy velkoobchodních cen budou během roku 1967 řešeny buď úpravou (korekturou) cen, zejména u finálních výrobků, nebo daní z obratu, popř. dodatkovými odvody.