CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 53/2015 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Protokolu z roku 1997 pozměňujícího Mezinárodní úmluvu o zamezení znečištění z lodí z roku 1973 Pravidlo 23 - Průběh havarijního výtoku ropných látek

Pravidlo 23 - Průběh havarijního výtoku ropných látek

53/2015 Sb.m.s. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přístupu České republiky k Protokolu z roku 1997 pozměňujícího Mezinárodní úmluvu o zamezení znečištění z lodí z roku 1973

Pravidlo 23

Průběh havarijního výtoku ropných látek

1 Toto pravidlo se bude vztahovat na ropné tankery dodané 1. ledna 2010 či později tak, jak je definováno v pravidle 1.28.8.

2 Pro účely tohoto pravidla se použijí následující definice:

.1 termín ponor na čáře ponoru zatížené lodi

(d )
s

znamená svislou vzdálenost (v metrech) od konstrukční základní linie v polovině délky k čáře ponoru odpovídající stanovené letní výšce volného boku. Výpočty vztahující se k tomuto pravidlu by měla být založeny na ponoru

d
s

bez ohledu na stanovené ponory, které mohou překročit

d ,
s

například tropickou čáru ponoru naložené lodi.

.2 termín čára ponoru

(d )
B

znamená svislou vzdálenost (v metrech) od konstrukční základní linie v polovině délky k čáře ponoru odpovídající 30 % hloubky

D .
s

.3 termín šířka

(B )
s

znamená největší konstrukční šířku lodi (v metrech) na nebo pod nejhlubším ponorem na čáře ponoru naložené lodi

d .
s

.4 termín šířka

(B )
B

znamená největší konstrukční šířku lodi (v metrech) na nebo pod čárou ponoru

d .
B

.5 termín hloubka

(D )
S

znamená konstrukční hloubku (v metrech) měřenou v polovině délky k horní palubě na boku.

.6 termíny délka (L) a hrubá nosnost (DW) jsou definované v pravidlech 1.19 a 1.23 respektive.

3 K zajištění dostatečné ochrany před znečištěním ropnými látkami v případě srážky nebo najetí na souš je nutné splnit následující:

.1 u ropných tankerů o hrubé nosnosti 5 000 tun (DWT) a více musí být parametr středního výtoku ropných látek následující:

O ≤ 0,015 pro C ≤ 200 000 m3
M

0,003
O ≤ 0,012 + ------- (400 000 - C) pro 200 000 m3 < C < 400 000 m3
M 200 000

O ≤ 0,012 pro C ≤ 400 000 m3
M

u kombinovaných tankerů o hrubé nosnosti mezi 5 000 tun (DWT) a objemu 200 000 m3 lze použít parametr středního výtoku ropných látek, a to za předpokladu, že provedené výpočty jsou předloženy ke spokojenosti správního orgánu a prokazují, že po zohlednění zvýšené pevnosti konstrukce, má kombinovaný tanker alespoň průběh výtoku ropných látek ekvivalentní standardnímu tankeru s dvojitým trupem

o stejné velikosti s O ≤ 0,015.
M

O ≤ 0,021 pro C ≤ 100 000 m3
M

0,006
O ≤ 0,015 + (-------) 200 000 - C) pro 100 000 m3 < C < 200 000 m3
M 100 000

kde:

O = parametr středního výtoku ropných látek
M

C = celkový objem nákladu ropných látek, v m3, při naplnění
nádrže na 98 %.

.2 u ropných tankerů o hrubé nosnosti 5 000 tun (DWT) délka každé nákladové nádrže nesmí překročit 10 m nebo jednu z následujících hodnot, podle toho, která hodnota je větší:

.2.1 kde se uvnitř nákladových nádrží nenachází žádná podélná přepážka:

b
i
(0,5 -- + 0,1) L ale nepřekročí 0,2 L
B

.2.2 kde se uvnitř nákladových nádrží nachází středová podélná přepážka:

b
i
(0,25 -- + 0,15) L
B

.2.3 kde se uvnitř nákladových nádrží nachází dvě či více podélných přepážek:

.2.3.1 u bočních nákladových nádrží: 0,2 L

.2.3.2 u středových nákladových nádrží:

.2.3.2.1 pokud

b
i
-- ≥ 0,2 L: 0,2 L
B

.2.3.2.2 pokud

b
i
-- < 0,2 L:
B

.2.3.2.2.1 kde se nenachází žádná podélná přepážka

b
i
(0.5 -- + 0.1) L
B

.2.3.2.2.2 kde se nachází středová podélná přepážka:

b
i
(0.25 -- + 0.15) L
B

b je minimální vzdálenost od boku lodi k vnější podélné
i přepážce dotyčné nádrže měřená uvnitř lodi kolmo k ose
na úrovni odpovídající stanovené letní výšce volného boku.

4 Následující obecné předpoklady se použijí při výpočtu parametru středního výtoku ropných látek:

.1 Délka nákladového bloku je prodloužena mezi přední a zadní konce všech nádrží uspořádaných pro přepravu nákladu ropných látek, včetně odpadních nádrží.

.2 Tam, kde se toto pravidlo vztahuje na nákladové nádrže, má se za to, že zahrnuje veškeré nákladové nádrže, odpadní nádrže a palivové nádrže umístěné v délce nákladového bloku.

.3 Bude se předpokládat, že loď naložena do ponoru na čáře ponoru naložené lodi

d
s

s nulovým sklonem a náklonem;

.4 Bude se předpokládat, že všechny nákladové nádrže jsou naplněny do 98 % jejich objemové kapacity. Jmenovitá hustota ropného nákladu

(p )
n

se vypočítá následovně:

1 000 (DWT)
p = ----------- (kg/m3)
n C

.5 Za účelem těchto výpočtů výtoku se propustnost jednotlivých prostor v nákladovém bloku, včetně nákladových nádrží, nádrží na balast a jiných prostor, kde nenachází ropné látky, bude považovat za 0,99, není-li prokázáno jinak.

.6 Sací jímky není nutné při určování umístění nádrže zohledňovat, a to za předpokladu, že tyto jímky jsou co nejmenší a vzdálenost mezi dnem jímky a dnovou obšívkou není menší než 0,5 h, kde h je výška definovaná v pravidle 19.3.2.

5 Následující předpoklady se použijí při kombinaci parametrů výtoku ropných látek:

.1 Střední výtok ropných látek se vypočítá samostatně u poškození boku a u poškození dna a pak se spojil do bezrozměrného parametru výtoku ropných látek

O ,
M

a to následovně:

0.4 O + 0.6 O
MS MB
O = -----------------
M C

kde:

O = střední výtok ropných látek u poškození boku, v m3 a
MS

O = střední výtok ropných látek u poškození dna, v m3.
MB

.2 U poškození dna se u středního výtoku provedou samostatné výpočty pro přílivové stavy 0 m a mínus 2,5 m a pak se následovně spojí:

O = 0,7 O + 0,3 O
MB MB(0) MB(2,5)

kde:

O = střední výtok ropných látek u přílivového stavu 0 m a
MB(0)

O = střední výtok ropných látek u přílivového stavu
MB(2,5) mínus 2,5 m v (m3).

6 Střední výtok u poškození boku

O

MS

se vypočítá následovně:

n

O = C ∑ P O (m3)

MS 3 i S(i) S(i)

kde:

i představuje každou posuzovanou nákladovou nádrž;

n = celkový počet nákladových nádrží;

P = pravděpodobnost proražení nákladové nádrže i poškozením

S(i) boku, vypočtená v souladu s odstavcem 8.1 tohoto pravidla;

O = výtok (v m3) z poškození boku nákladové nádrže i,

S(i) u kterého se předpokládá, že se rovná celkovému objemu

v nákladové nádrži i při naplnění na 98 %, pokud není

prokázáno uplatněním Pokynů uvedených v pravidle 19.5,

že zůstane zadržen jakýkoliv významný objem nákladu a

C = 0,77 u lodí s dvěma podélnými přepážkami uvnitř

3 nákladových nádrží, a to za předpokladu, že tyto

přepážky jsou souvislá v celé délce nákladového bloku

a P je získán v souladu s tímto pravidlem. C se

S(i) 3

rovná 1,0 pro všechny ostatní lodě, nebo když je

P získán v souladu s odstavcem 10 tohoto pravidla.

S(i)

7 Průměrný výtok u poškození dna se musí vypočítat pro každý přílivový stav následovně:

.1

n
O = ∑ P O C (m3)
MB(0) i B(i) B(i) DB(i)

kde

i představuje každou posuzovanou nákladovou nádrž;

n = celkový počet nákladových nádrží;

P = pravděpodobnost proražení nákladové nádrže i poškozením
B(i) dna, vypočtená v souladu s odstavcem 9.1 tohoto pravidla;

O = výtok z nákladové nádrže i (v m3) vypočtený v souladu
B(i) s odstavcem 7.3 tohoto pravidla a

C = činitel k zahrnutí zachycení ropných látek tak, jak je
DB(i) definováno v odstavci 7.4 tohoto pravidla

.2

n
O = ∑ P O C (m3)
MB(2.5) i B(i) B(i) DB(i)

kde:

i, n, P a C = jak je definováno v pododstavci .1 výše;
B(i) DB(i)

O = výtok z nákladové nádrže i (v m3) po změně
B(i) přílivového stavu.

.3 Výtok ropných látek

O
B(i)

u každé nákladové nádrže musí být vypočten na základě zásad rovnováhy tlaku, a to v souladu s následujícími předpoklady:

.3.1 Musí se předpokládat, že loď najela na mělčinu s nulovým sklonem a náklonem, s ponorem na mělčině před přílivovou změnou rovnajícím se ponoru na čáře ponoru naložené lodi

d .
s

3.2 Hladina nákladu po poškození se vypočte následovně:

1,000 p
(d + t . Z )(p ) - -------
s c 1 s g
h = ----------------------------
c p
n

kde:

h = výška nákladu ropných látek Z v metrech;
c 1

t = přílivová změna, v metrech. Snížení přílivu se vyjádří
c jako záporné hodnoty;

Z = výška nejnižšího bodu v nákladové nádrži nad základní
1 linií, v metrech;

p = hustota mořské vody, která se bere jako 1.025 kg/m3;
s

p = je-li nainstalován systém s inertním plynem, normální
přetlak (v kPa) se bude brát jako ne menší než 5 kPa.
Pokud systém s inertním plynem nainstalován není, lze
přetlak brát jako 0;

VIZ VÝKLAD 47

g = gravitační zrychlení, které se bere jako 9,81 m/s2 a

p = jmenovitá hustota ropných látek v nákladu vypočítaná
n v souladu s odstavcem 4.4 tohoto pravidla.

.3.3 U nákladových nádrží ohraničených dnovou obšívkou, pokud není prokázáno jinak, musí být výtok ropných látek

O
B(i)

brán jako menší 1 % z celkového objemu nákladu ropných látek naloženého do nákladové nádrže i, aby se přihlédlo ke ztrátám při počátečním přečerpávání a dynamickým efektům v důsledku proudu a vln.

.4 V případě poškození dna, se může část výtoku z nákladové nádrže zachytit v úsecích, které nejsou pro ropu určeny. Tento efekt je aproximován použitím faktoru

C
DB(i)

pro každou nádrž, který se bere následovně:

C = 0,6 u nákladových nádrží ohraničených zespodu úseky,
DB(i) které nejsou pro ropné látky určeny;

C = 1,0 u nákladových nádrží ohraničených dnovou obšívkou.
DB(i)

8 Pravděpodobnost

P

s

porušení úseku poškozením boku se vypočte následovně:

.1

P = P . P . P
S SL SV ST

kde:

P = 1 - P - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
SL sf Sa na podélnou zónu ohraničenou X a X ;
a f

P = 1 - P - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
SV Su Sl na vertikální zónu ohraničenou Z a Z a
l u

P = 1 - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
ST Sy příčně za hranici definovanou y.

.2

P , P , P , P a P
Sa Sf Su Sl Sy

se určí lineární interpolací z tabulek pravděpodobností pro poškození boku uvedených v odstavci 8.3 tohoto pravidla, kde:

X
a
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela za místem --;
Sa L

X
f
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela před místem --;
Sf L

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela pod nádrží;
Sl

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela nad nádrží a
Su

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela mimo nádrž.
Sy

Hranice úseku X , X , Z , Z a y se získají následujícím způsobem:
a f l u

X = podélná vzdálenost od zadního terminálu L k nejzadnějšímu
a bodu na posuzovaném úseku, v metrech;

X = podélná vzdálenost od zadního terminálu L k nejpřednějšímu
f bodu na posuzovaném úseku, v metrech;

Z = svislá vzdálenost od konstrukční základní linie k nejnižšímu
l bodu na posuzovaném úseku, v metrech.

Z = svislá vzdálenost od konstrukční základní linie k nejvyššímu
u bodu na posuzovaném úseku, v metrech. Bude se uvažovat, že
Z není větší než D a
u S

y = minimální horizontální vzdálenost měřená kolmo k ose mezi
posuzovaným úsekem a boční obšívkou, v metrech. *)

.3 Tabulky pravděpodobností poškození boku

+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| X | | | X | | | Z | | | Z | |
| a | P | | f | P | | l | P | | u | P |
| -- | Sa | | -- | Sf | | -- | Sl | | -- | Su |
| L | | | L | | | D | | | D | |
| | | | | | | S | | | S | |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,967 | | 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,968 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,05 | 0,023 | | 0,05 | 0,917 | | 0,05 | 0,000 | | 0,05 | 0,952 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,10 | 0,068 | | 0,10 | 0,867 | | 0,10 | 0,001 | | 0,10 | 0,931 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,15 | 0,117 | | 0,15 | 0,817 | | 0,15 | 0,003 | | 0,15 | 0,905 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,20 | 0,167 | | 0,20 | 0,767 | | 0,20 | 0,007 | | 0,20 | 0,873 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,25 | 0,217 | | 0,25 | 0,717 | | 0,25 | 0,013 | | 0,25 | 0,836 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,30 | 0,267 | | 0,30 | 0,667 | | 0,30 | 0,021 | | 0,30 | 0,789 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,35 | 0,317 | | 0,35 | 0,617 | | 0,35 | 0,034 | | 0,35 | 0,733 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,40 | 0,367 | | 0,40 | 0,567 | | 0,40 | 0,055 | | 0,40 | 0,670 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,45 | 0,417 | | 0,45 | 0,517 | | 0,45 | 0,085 | | 0,45 | 0,599 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,50 | 0,467 | | 0,50 | 0,467 | | 0,50 | 0,123 | | 0,50 | 0,525 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,55 | 0,517 | | 0,55 | 0,417 | | 0,55 | 0,172 | | 0,55 | 0,452 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,60 | 0,567 | | 0,60 | 0,367 | | 0,60 | 0,226 | | 0,60 | 0,383 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,65 | 0,617 | | 0,65 | 0,317 | | 0,65 | 0,285 | | 0,65 | 0,317 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,70 | 0,667 | | 0,70 | 0,267 | | 0,70 | 0,347 | | 0,70 | 0,255 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,75 | 0,717 | | 0,75 | 0,217 | | 0,75 | 0,413 | | 0,75 | 0,197 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,80 | 0,767 | | 0,80 | 0,167 | | 0,80 | 0,482 | | 0,80 | 0,143 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,85 | 0,817 | | 0,85 | 0,117 | | 0,85 | 0,553 | | 0,85 | 0,092 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,90 | 0,867 | | 0,90 | 0,068 | | 0,90 | 0,626 | | 0,90 | 0,046 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,95 | 0,917 | | 0,95 | 0,023 | | 0,95 | 0,700 | | 0,95 | 0,013 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 1,00 | 0,967 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,775 | | 1,00 | 0,000 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+

P se vypočítá následovně:
Sy

199.6y y y
P = (24.96 - ------)(--) pro -- ≤ 0,05
Sy B B B
S 5 5

y y y
P = 0.749 + (5 - 44.4(-- . 0.05))(-- - 0.05) pro 0,05 < -- < 0,1
Sy B B B
S S 5

y y
P = 0.888 + 0.56(-- - 0.1) pro -- > 0,1
Sy B B
S 5

Bude se uvažovat, že P není větší než 1.
Sy

------------------------------------------------------------------

*) U uspořádání se symetrickými tanky, se uvažují poškození jen pro jeden bok lodi. V tomto případě se budou veškeré rozměry "y" měřit od tohoto boku. U asymetrických uspořádání se odkazuje na Vysvětlivky k záležitostem týkajícím se průběhu havarijního výtoku ropné látky přijaté usnesením Organizace MEPC.122(52), ve znění pozdějších předpisů.

9 Pravděpodobnost

P

B

porušení úseku poškozením dna se vypočte následovně:

.1

P = P . P . P
B BL BT BV

kde:

P = 1 - P - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
BL Bf Ba na podélnou zónu ohraničenou X a X ,
a f

P = 1 - P - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
BT Bp Bs na příčnou zónu ohraničenou Y a Y a
p s

P = 1 - P = pravděpodobnost, že se poškození rozšíří
BV Bz svisle nad hranici definovanou z.

.2

P , P , P , P a P
Ba Bf Bp Bs Bz

se určí lineární interpolací z tabulek pravděpodobností pro poškození dna uvedených v odstavci 9.3 tohoto pravidla, kde:

X
a
P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela za místem --;
Ba L

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela před místem X /L;
Bf f

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela vlevo od nádrže;
Bp

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela vpravo od nádrže a
Bs

P = pravděpodobnost, že poškození bude ležet zcela pod nádrží.
Bz

Hranice úseku X , X , Y , Y a z se získají následujícím způsobem:
a f p s

hodnoty X a X jsou takové, jak je definováno v odstavci 8.2 tohoto pravidla;
a f

Y = příčná vzdálenost od bodu nejvíce vlevo na úseku nacházejícím
p se na nebo pod čarou ponoru d ke svislé rovině nacházející
B
se B /2 k pravoboku od osy lodi, v metrech;
B

Y = příčná vzdálenost od boku nejvíce vpravo na úseku nacházejícím
s se na nebo pod čarou ponoru d ke svislé rovině nacházející
B
se B /2 vpravo od osy lodi, v metrech a
B

z = minimální hodnota z po celé délce úseku, kde v každém podélném
místě je z svislá vzdálenost od spodního bodu dnové obšívky
v tomto podélném místě ke spodnímu bodu úseku v tomto podélném
místě, v metrech.

.3 Tabulky pravděpodobností poškození dna

+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| X | | | X | | | Y | | | Y | |
| a | P | | f | P | | p | P | | s | P |
| -- | Ba | | -- | Bf | | -- | Bp | | -- | Bs |
| L | | | L | | | B | | | B | |
| | | | | | | B | | | B | |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,00 | 0,000 | | 0,00 | 0,969 | | 0,00 | 0,844 | | 0,00 | 0,000 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,05 | 0,002 | | 0,05 | 0,953 | | 0,05 | 0,794 | | 0,05 | 0,009 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,10 | 0,008 | | 0,10 | 0,936 | | 0,10 | 0,744 | | 0,10 | 0,032 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,15 | 0,017 | | 0,15 | 0,916 | | 0,15 | 0,694 | | 0,15 | 0,063 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,20 | 0,029 | | 0,20 | 0,894 | | 0,20 | 0,644 | | 0,20 | 0,097 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,25 | 0,042 | | 0,25 | 0,870 | | 0,25 | 0,594 | | 0,25 | 0,133 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,30 | 0,058 | | 0,30 | 0,842 | | 0,30 | 0,544 | | 0,30 | 0,171 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,35 | 0,076 | | 0,35 | 0,810 | | 0,35 | 0,494 | | 0,35 | 0,211 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,40 | 0,096 | | 0,40 | 0,775 | | 0,40 | 0,444 | | 0,40 | 0,253 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,45 | 0,119 | | 0,45 | 0,734 | | 0,45 | 0,394 | | 0,45 | 0,297 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,50 | 0,143 | | 0,50 | 0,687 | | 0,50 | 0,344 | | 0,50 | 0,344 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,55 | 0,171 | | 0,55 | 0,630 | | 0,55 | 0,297 | | 0,55 | 0,394 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,60 | 0,203 | | 0,60 | 0,563 | | 0,60 | 0,253 | | 0,60 | 0,444 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,65 | 0,242 | | 0,65 | 0,489 | | 0,65 | 0,211 | | 0,65 | 0,494 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,70 | 0,289 | | 0,70 | 0,413 | | 0,70 | 0,171 | | 0,70 | 0,544 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,75 | 0,344 | | 0,75 | 0,333 | | 0,75 | 0,133 | | 0,75 | 0,594 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,80 | 0,409 | | 0,80 | 0,252 | | 0,80 | 0,097 | | 0,80 | 0,644 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,85 | 0,482 | | 0,85 | 0,170 | | 0,85 | 0,063 | | 0,85 | 0,694 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,90 | 0,565 | | 0,90 | 0,089 | | 0,90 | 0,032 | | 0,90 | 0,744 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 0,95 | 0,658 | | 0,95 | 0,026 | | 0,95 | 0,009 | | 0,95 | 0,794 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+
| 1,00 | 0,761 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,000 | | 1,00 | 0,844 |
+------+-------+ +------+-------+ +------+-------+ +------+-------+

P se vypočítá následovně:
Bz

67Z Z Z
P = (14.5 - ---)(--) pro -- ≤ 0,1,
Bz D D D
S S S

Z Z
P = 0.78 + 1.1(-- - 0.1) pro -- > 0,1.
BZ D D
S S

Bude se uvažovat, že P není větší než 1.
BZ

10 Toto pravidlo využívá zjednodušený pravděpodobnostní přístup tam, kde se provádí shrnutí příspěvků k průměrné výtoku z každé nákladové nádrže. U některých konstrukcí, například u konstrukcí charakterizovaných výskytem schodů/osazení v přepážkách/palubách a šikmých přepážek a/nebo výrazných zakřivení trupu, mohou být vhodné přísnější. V těchto případech lze použít jeden z následujících postupů výpočtu:

.1 Pravděpodobnosti uvedené v 8 a 9 výše lze vypočítat s větší přesností díky použití hypotetických dílčích úseků. *)

.2 Pravděpodobnosti uvedené v 8 a 9 výše lze vypočítat přímým použitím funkcí pravděpodobnosti hustoty obsažených v Pokynech uvedených v pravidle 19.5.

.3 Průběh výtoku ropných látek lze vyhodnotit v souladu s metodou popsanou v Pokynech uvedených v pravidle 19.5.

11 Následující ustanovení týkající se uspořádání potrubí ujednání se bude vztahovat na:

.1 Potrubní vedení, která jsou vedena přes nákladové nádrže ve vzdálenosti menší než

0,30 B
S

od boku lodi nebo méně než

0,30 D
S

od dna lodi musí být vybavena ventily nebo podobnými uzavíracími zařízeními na místech, kde se otevírají do libovolné nákladové nádrže. Tyto ventily musí být na moři uzavřeny kdykoli, kdy nádrže obsahují náklad ropných látek, vyjma případů, kdy mohou být otevřeny pouze pro přečerpání nákladu za účelem operací s nákladem.

.2 Snížení výtoku ropné látky přes systém nouzového rychlého přečerpání nákladu nebo jiný systém použitý ke snížení výtoku ropných látek v případě nehody lze vzít v úvahu pouze poté, co budou účinnost a bezpečnostní aspekty systému schváleny Organizací. Předložení ke schválení musí být provedeno v souladu s ustanoveními Pokynů uvedených v pravidle 19.5.

------------------------------------------------------------------

*) Odkazuje na Vysvětlivky k záležitostem týkajícím se průběhu havarijního výtoku ropných látek přijaté usnesením Organizace MEPC. 122(52), ve znění pozdějších předpisů.