§ 5
(1) Zákaz se vztahuje na omezení hospodářské soutěže spočívající v tom, že
a) soutěžitelé vyrábějící konkurenční zboží nebo poskytující konkurenční služby uzavřou mezi sebou dohody o frančíze ve vztahu k tomuto zboží nebo službám,
b) dohodou o frančíze je bráněno nabyvateli frančízy získat zboží, které je předmětem frančízy, od jiných nabyvatelů frančízy nebo od jiných distributorů, kteří mají uzavřenou smlouvu s poskytovatelem frančízy,
c) dohodou o frančíze je bráněno nabyvateli frančízy získat z jiných zdrojů zboží, které má stejnou kvalitu jako zboží nabízené poskytovatelem frančízy; závazky vyplývající z ustanovení § 3 písm. e) a § 4 odst. 2 písm. b) této vyhlášky nejsou tímto ustanovením dotčeny,
d) dohoda o frančíze zavazuje nabyvatele frančízy prodávat nebo užívat při poskytování služeb zboží vyrobené poskytovatelem frančízy nebo třetími stranami určenými poskytovatelem frančízy a poskytovatel frančízy, z jiných důvodů než je ochrana jeho práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví nebo z důvodu zachování společné identity nebo dobré pověsti frančízové sítě, odmítne nabyvateli frančízy udělit souhlas k odebrání zboží od výrobců navržených nabyvatelem frančízy; závazek vyplývající z ustanovení § 3 písm. e) této vyhlášky není tímto ustanovením dotčen,
e) nabyvatel frančízy je přímo nebo nepřímo omezován poskytovatelem frančízy v určování prodejních cen zboží nebo služeb, které jsou předmětem frančízy; právo poskytovatele frančízy doporučovat prodejní ceny není tímto ustanovením dotčeno,
f) nabyvateli frančízy je bráněno v dalším využívání know-how po skončení platnosti dohody, jestliže se know-how stalo všeobecně známým nebo snadno přístupným jiným způsobem, než je porušení závazku nevyzrazení know-how nabyvatelem frančízy,
g) nabyvateli frančízy je bráněno namítat neexistenci práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, které tvoří předmět frančízy; právo poskytovatele frančízy vypovědět v tomto případě dohodu o frančíze není tímto ustanovením dotčeno.
(2) Zákaz se vztahuje rovněž na případy dohod o frančíze, kdy
a) přístup na celostátní trh a soutěž na tomto trhu jsou podstatně omezeny následkem souborů dohod o frančíze uzavřených pro konkurenční zboží nebo konkurenční služby; podstatným omezením se rozumí, kdy více jak dvě třetiny všech prodejů takového zboží nebo služeb na celostátním trhu jsou realizovány prostřednictvím souborů dohod o frančíze,
b) zboží nebo služby, které jsou předmětem frančízy, nejsou vystaveny na celostátním trhu účinné soutěži ze strany konkurenčního zboží nebo konkurenčních služeb; zboží nebo služby, které jsou předmětem frančízy, nejsou vystaveny účinné soutěži, jestliže podíl prodejů takového zboží nebo služeb na celostátním trhu je vyšší než 30 %,
c) nabyvatelé frančízy jednají ve vzájemné shodě, pokud jde o ceny zboží nebo služeb, které tvoří předmět frančízy,
d) poskytovatel frančízy využívá svého práva kontrolovat smluvní provozovny a dopravní prostředky nebo odmítá dát souhlas nabyvateli frančízy k přemístění smluvních provozoven nebo k převodu práv a závazků vyplývajících z dohod o frančíze z jiných důvodů, než je ochrana jeho práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, z důvodu zachování společné identity nebo dobré pověsti frančízové sítě nebo kontroly, zda nabyvatel frančízy dodržuje své závazky podle dohody o frančíze.