CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 49/2003 Sb. Vyhláška o technických podmínkách požární techniky Příloha č. 1 - Technické podmínky zásahového požárního automobilu

Příloha č. 1 - Technické podmínky zásahového požárního automobilu

49/2003 Sb. Vyhláška o technických podmínkách požární techniky

Příloha č. 1

Technické podmínky zásahového požárního automobilu

1. Zásahové požární automobily se podle konstrukce účelové nástavby člení na

a) základní zásahové požární automobily a

b) speciální zásahové požární automobily.

2. Zásahové požární automobily se podle konstrukce podvozku a určení k provozu na komunikacích člení na

a) silniční - určené k provozu především po zpevněných komunikacích označované jako automobily s podvozkem kategorie l,

b) smíšené - určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace označované jako automobily s podvozkem kategorie 2,

c) terénní - určené k provozu zejména mimo zpevněné komunikace označované jako automobily s podvozkem kategorie 3.

3. Zásahové požární automobily se podle největší technicky přípustné hmotnosti stanovené výrobcem podvozku člení na hmotnostní třídy

a) velmi lehké (UL) nepřevyšující 2000 kg,

b) lehké (L) převyšující 2000 kg, avšak nepřevyšující 7500 kg,

c) střední (M) převyšující 7500 kg, avšak nepřevyšující 14000 kg,

d) těžké (S) převyšující 14000 kg.

4. Provedení zásahových požárních automobilů se podle rozsahu požárního příslušenství člení na

a) základní (Z),

b) speciální

1) redukované (R), specifikované v přílohách č. 2, 3, 4, 5 a 6,

2) rozšířené (V), specifikované v přílohách č. 2, 4, 5 a 6,

3) technické (T), specifikované v příloze č. 3,

4) k hašení lesních požárů (LP), specifikované v příloze č. 3.

5. Není-li v technických podmínkách zásahových požárních automobilů v přílohách č. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 stanoveno jinak, platí technické podmínky uvedené v této příloze vyhlášky.

6. Elektrická instalace, palivová soustava, brzdová soustava a rozvody zásahového požárního automobilu pro terénní provoz jsou konstruovány tak, aby byly chráněny před mechanickým poškozením.

7. Zásahový požární automobil lehké, střední a těžké hmotnostní třídy je vybaven zvukovým výstražným zařízením o intenzitě nejméně 80 dB signalizujícím zpětnou jízdu.

8. Instruktážní nebo příkazové nápisy na zásahovém požárním automobilu a jeho příslušenství jsou uvedeny v českém jazyce a použité symboly jsou stanoveny podle ČSN ISO 7000(01 8024) Značky pro použití na zařízeních. Rejstřík a přehled.

9. Palivová nádrž nebo karosérie zásahového požárního automobilu střední a těžké hmotnostní třídy je u plnicího hrdla trvale označena příslušným druhem používaného paliva a uzávěr hrdla je trvale připevněn k vozidlu.

10. Zásahový požární automobil těžké hmotnostní třídy je vybaven elektrickým rozvodem o napětí 24 V.

11. Zásahové požární automobily s výjimkou zásahových požárních automobilů uvedených v přílohách č. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 a 9 jsou vybaveny úložným prostorem s úchytnými prvky, ve kterých je upevněno požární příslušenství uvedené v tabulce.

+------------------------------------+-------------------+----------+

| | Hmotnostní třída | |

| +----+----+----+----+ |

| Název | UL | L | M | S | Jednotka |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Práškový přenosný hasicí přístroj | | | | | |

| 55 B 1) | 1 | | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Práškový přenosný hasicí přístroj | | | | | |

| 27A144B 1) | | 1 | 1 | 1 | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Vyprošťovací nůž (řezák) na | 1 | 2 | 2 | 2 | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Ruční vyprošťovací nástroj | 1 | 1 | 1 | 1 | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Rukavice chirurgické 2) | 8 | 12 | 12 | 12 | pár |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Lékárnička velikost I 3) | 1 | | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Lékárnička velikost II 3) 4) | | 1 | 1 | 1 | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Lékárnička velikost III 3) 5) 6) | | 1 | 1 | 1 | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Dýchací přístroj s minimální | | | | | |

| zásobou 1600 l vzduchu 7) | 1 | 2 | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Ruční svítilna 7) | 1 | 2 | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Brašna s prostředky pro | | | | | ks |

| dokumentaci 8) | 1 | 1 | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Brašna s prostředky pro | | | | | |

| expertízu 8) | 1 | 1 | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

| Brašna s prostředky pro odběr | | | | | |

| vzorků 8) | 1 | 1 | | | ks |

+------------------------------------+----+----+----+----+----------+

Doplňující poznámky:

1. Minimální požadavky na hasicí schopnost podle ČSN EN 3-4 Přenosné

hasicí přístroje Část 4: Množství náplně, minimální požadavky na

hasicí schopnost, hasicí přístroj v provedení pro umístění

v automobilu.

2. V automobilech se 7 a více sedadly nejméně 2 páry na každé

sedadlo.

3. Lékárnička podle přílohy č. 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb.,

o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách

provozu vozidel na pozemních komunikacích.

4. Požární automobily s počtem nejvýše tří sedadel.

5. Požární automobily s počtem čtyř a více sedadel.

6. Lékárnička velikost III je rozšířena o sadu Kramerových dlah,

fixační krční límec, rozvírač úst a popáleninový balíček bez

Kendalovy roušky.

7. Základní požární příslušenství velitelského a vyšetřovacího

automobilu.

8. Základní požární příslušenství vyšetřovacího automobilu.

12. Objem palivové nádrže zásahového požárního automobilu je stanoven pro dojezd na vzdálenost nejméně 300 km na silnici. Objem palivové nádrže zásahového požárního automobilu s účelovou nástavbou poháněnou od motoru zásahového požárního automobilu je stanoven na provoz po dobu nejméně čtyř hodin za obvyklých provozních podmínek, je-li spotřeba pohonných hmot vyšší než pro dojezd na vzdálenost 300 km. Za obvyklé provozní podmínky se považuje rozsah teploty ovzduší v rozmezí -15 °C až +35 °C.

13. Zásahový požární automobil je uzpůsoben k průběžnému dobíjení akumulátorových baterií pomocí dobře přístupných, rychle a snadno ovladatelných prvků v prostoru pro řidiče nebo v blízkostí místa nástupu řidiče do automobilu. U zásahových požárních automobilů s vestavěnou výpočetní technikou, kde je nutný připojovací konektor pro kabelový přenos dat z vozidla do počítačové sítě a naopak, je konektor umístěn v blízkostí místa pro napojení průběžného dobíjení. Pokud konektor není umístěn v kabině osádky, je vyhotoven v provedení chránícím před rozstřikující se vodou. Všechna připojovací místa jsou konstruována tak, aby byla přístupná osobám stojícím na zemi a jsou viditelně označena.

14. Zásahový požární automobil se sklopnou kabinou řidiče je konstruován tak, aby umožňoval prováděni denní kontroly automobilu bez sklopení kabiny.

15. Zásahový požární automobil v terénním provedení se sklopnou kabinou řidiče je vybaven nejméně dvěma na sobě nezávislými zařízeními pro zajištění kabiny řidiče ve sklopené poloze.

16. Zásahový požární automobil v terénním provedení lehké, střední a těžké hmotnostní třídy má kabinu řidiče a kabinu ostatních členů osádky (dále jen "kabina osádky") opatřenu ochranným rámem.

17. Zásahový požární automobil lehké, střední a těžké hmotnostní třídy je vpředu a vzadu vybaven tažným zařízením. Toto zařízení je konstruováno tak, aby umožnilo tažení zásahového požárního automobilu po silnici o celkové přípustné hmotnosti podle ČSN EN 1846 Požární automobily.

18. Zásahový požární automobil je vybaven motorem o měrném výkonu

-1 -1

nejméně 11 kW.1000 kg (11 W.kg ) největší technicky přípustné

hmotnosti. Rychlý zásahový automobil velmi lehké hmotnostní třídy

-1

je vybaven motorem o měrném výkonu nejméně 35 kW.1000 kg

největší technicky přípustné hmotnosti. Velitelský automobil

velmi lehké hmotnostní třídy a vyšetřovací automobil velmi lehké

hmotnostní třídy jsou vybaveny motorem o měrném výkonu nejméně

-1

30 kW.1000 kg největší technicky přípustné hmotnosti. Rychlý

zásahový automobil lehké hmotnostní třídy a střední hmotnostní

třídy, velitelský automobil lehké hmotnostní třídy a vyšetřovací

automobil lehké hmotnostní třídy jsou vybaveny motorem o měrném

-1

výkonu nejméně 20 kW.1000 kg největší technicky přípustné

hmotnosti. Dynamické požadavky na zásahový požární automobil jsou

nejméně

a) zrychlení v sekundách s pevným startem na 100 m u hmotnostní třídy

a v provedení

L M S

1) silničním 14 15 16

2) smíšeném 15 15 16

3) terénním 15 16 17

-1

b) zrychlení v sekundách na 65 km.h u hmotnostní třídy

a v provedení

L M S

1) silničním 20 27 30

2) smíšeném 25 30 35

3) terénním 30 35 40

-1

c) maximální dosažitelné rychlosti v km.h u hmotnostní třídy

a v provedení

L M S

1) silničním 95 90 85

2) smíšeném 90 85 80

3) terénním 85 80 80

19. K pohonu trvale instalovaného zařízení účelové nástavby (např. čerpací jednotka) se používá motor, který je schopen trvalého provozu po dobu nejméně 4 hodin za obvyklých provozních podmínek tohoto zařízení, pokud zásahový požární automobil stojí na místě a nejsou doplňovány provozní kapaliny. Během této doby teplota motoru a pohonu nemá překročit hodnotu stanovenou výrobcem.

20. Trvale instalovaná zařízení účelové nástavby lze současně pohánět jedním pohonem, nepřekračuje-li součet jejich příkonů celkový výkon pohonu stanovený výrobcem.

21. Elektrický proud je odebírán pouze z celé akumulátorové baterie; při použití více akumulátorových baterií je elektrický proud odebírán pouze z celé sestavy baterií. Akumulátorové baterie jsou použity v kapacitě, která spolu s výkonem soustavy dobíjení umožňuje odběr elektrického proudu v těchto nejnižších hodnotách

a) u lehké hmotnostní třídy 88 Ah,

b) u střední hmotnostní třídy 115 Ah,

c) u těžké hmotnostní třídy 135 Ah.

22. Zásahový požární automobil má přípravu pro osazení komunikačními prostředky. Jeho elektroinstalace umožňuje provoz při veškerých režimech automobilu a prostor pro montáž umožňuje dostatečný přístup k instalovaným zařízením a jejich jistícím prvkům.

23. Napájení komunikačních prostředků elektrickou energií, např. radiostanic, audio části zvláštního výstražného světelného zařízení a počítače, je zajištěno pomocí měniče napětí elektrického proudu, pokud je stejnosměrné napětí elektrického proudu rozvodu automobilu vyšší než 13,5 V. Pro napájení radiostanic lze použít samostatný měnič napětí elektrického proudu, přičemž každá radiostanice je za měničem napětí samostatně jištěna pojistkou.

24. Konstrukce zásahového požárního automobilu, a to včetně automobilu se vzduchovým brzdovým systémem bez napojení na cizí zdroj vzduchu a s prázdnými brzdovými vzduchojemy, umožňuje jízdu do 60 sekund po startu motoru a jízdu do 120 sekund po startu motoru v jízdní soupravě s požárním přívěsem se vzduchovým brzdovým systémem bez napojení na cizí zdroj vzduchu a s prázdnými brzdovými vzduchojemy. Pokud konstrukce zásahového požárního automobilu vyžaduje průběžné doplňování energiemi zaručujícími jeho plnou provozuschopnost i v extrémních podmínkách, jsou přípojné prvky umístěny tak, aby byly dobře přístupné, rychle a snadno ovladatelné v prostoru pro řidiče nebo v blízkostí místa nástupu řidiče do automobilu.

25. Zásahový požární automobil je vpředu osazen světlomety do mlhy.

26. Zásahový požární automobil lehké, střední a těžké hmotnostní třídy je osazen nejméně dvěma požárními světlomety vyzařujícími světlo bílé barvy a určenými k osvětlení místa zásahu. Požární světlomety mohou být nahrazeny osvětlovacím stožárem. Intenzita osvětlení je ve vzdálenosti 20 m od automobilu nejméně 5 lux ve směru osvitu.

27. Kabina osádky a stupačky nebo nástupní schody do kabiny osádky jsou automaticky osvětleny při otevření dveří kabiny osádky. V kabině osádky je umístěn vypínač umožňující osvětlení kabiny i při zavřených dveřích. Intenzita osvětlení ve středu nástupního schodu nebo stupačky je nejméně 5 lux.

28. Zásahový požární automobil je konstruován tak, aby umožnil užití sněhových řetězů nebo jiného obdobného zařízení na nejméně jedné hnací nápravě.

29. Nejmenší geometrické hodnoty měřené při hmotnosti zásahového požárního automobilu vybaveného požárním příslušenstvím podle této vyhlášky, včetně hmotnosti hasiva a osádky, požadované na zásahovém požárním automobilu podle provedení a hmotnostní třídy jsou

a) přední nájezdový úhel "α" měřený mezi vodorovnou rovinou pod automobilem a tečnou k pneumatice přední nápravy u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 13° 13° 13°

2) smíšeném 23° 23° 23°

3) terénním 30° 35° 35°

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3500 kg platí hodnoty stanovené výrobcem. Při krátkodobém umístění přípojného zařízení na cisternovou automobilovou stříkačku může být přední nájezdový úhel 10°,

b) zadní nájezdový úhel "β" měřený mezi vodorovnou rovinou pod automobilem a tečnou k pneumatice zadní nápravy u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 12° 12° 12°

2) smíšeném 23° 23° 23°

3) terénním 30° 35° 35°

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení může být zadní nájezdový úhel zmenšen o prvky, které jsou připevněny hybně. U požárního automobilu ve smíšeném provedení, na jehož zadní části je zavěšen hadicový naviják, může být zadní nájezdový úhel 12°,

Obrázek - Přední a zadní nájezdový úhel

Obr. 1 Přední a zadní nájezdový úhel "α" a "β"

c) přechodový úhel "γ" měřený mezi tečnami k pneumatikám vnitřních náprav u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) smíšeném 18° 18° 18°

2) terénním 25° 30° 30°

Obrázek - Přechodový úhel

Obr. 2 Přechodový úhel "γ"

d) světlá výška "d" v metrech u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 0,15 0,20 0,25

2) smíšeném 0,20 0,30 0,30

3) terénním 0,25 0,40 0,40

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3500 kg může být světlá výška menší,

Obrázek - Světlá výška nad zemí

Obr. 3 Světlá výška nad zemí "d"

e) světlá výška nade zemí pod nápravami "h" v metrech u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 0,15 0,20 0,20

2) smíšeném 0,18 0,25 0,28

3) terénním 0,20 0,30 0,30

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3500 kg může být světlá výška menší,

Obrázek - Světlá výška nad zemí pod nápravami

Obr. 4 Světlá výška nad zemí pod nápravami "h" (hodnota "i" je vždy 0,3 m)

f) úhel bočního naklonění "δ" stojícího zásahového požárního automobilu u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 32° 32° 32°

2) smíšeném 27° 27° 27°

3) terénním 27° 25° 25°

u zásahového požárního kontejnerového automobilu bez kontejneru v silničním provedení je úhel bočního naklonění 35°. U automobilového žebříku a automobilové plošiny se tato hodnota neposuzuje,

Obrázek - Úhel bočního naklonění

Obr. 5 Úhel bočního naklonění "δ"

g) maximální vnější obrysový průměr zatáčení "D" měřený v metrech při maximálním vytočení kol u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním 14 17 19

2) smíšeném 16 17 19

3) terénním 16 17 21

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3500 kg může být obrysový průměr zatáčení odlišný od výše uvedených hodnot. U požárního automobilu střední a těžké hmotnostní třídy v provedení pro smíšený a terénní provoz může být vnější obrysový průměr 25 m. U automobilového žebříku je maximální vnější obrysový průměr zatáčení 21 m,

Obrázek - Obrysový průměr zatáčení

Obr. 6 Obrysový průměr zatáčení "D"

h) stoupavost "ε" (schopnost zásahového požárního automobilu zastavit a znovu se rozjet při jízdě do svahu) u hmotnostní třídy a v provedení

L M S

1) silničním - 14° 14°

2) smíšeném 17° 17° 17°

3) terénním 27° 27° 27°

u zásahového požárního automobilu v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3500 kg může být stoupavost menší.

Obrázek - Stoupavost

Obr. 7 Stoupavost "ε"

30. Zásahový požární automobil střední a těžké hmotnostní třídy určený pro terénní provoz je vybaven přístrojem pro stanovení úhlu naklonění automobilu v bočním a podélném směru. Tento ukazatel má vyznačenu nebezpečnou oblast pro nejnepříznivější podmínky zatížení, a to v rozmezí 80 až 100 % přípustného naklonění, a ta je řidičem jasně viditelná.

31. Hmotnost zásahového požárního automobilu střední a těžké hmotnostní třídy vybaveného požárním příslušenstvím podle této vyhlášky, včetně hmotnosti hasiva a osádky tvořené řidičem a ostatními osobami (při hmotnosti jedné osoby 90 kg) nepřesahuje 90 % největší technicky přípustné hmotnosti uváděné výrobcem podvozku. Hmotnost zásahového požárního automobilu velmi lehké a lehké hmotnostní třídy nepřesahuje 95 % největší technicky přípustné hmotnosti uváděné výrobcem podvozku.