CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 473/2012 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí Příloha č. 1 - Standardy kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany

Příloha č. 1 - Standardy kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany

473/2012 Sb. Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí

Příloha č. 1

Standardy kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 1. Místní a časová dostupnost |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 1a | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje účinné poskytování sociálně-právní ochrany |

| | v potřebném rozsahu na celém území svého správního obvodu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 1b | Doba výkonu sociálně-právní ochrany je přizpůsobena potřebám osob, jimž je nebo může |

| | být v budoucnu sociálně-právní ochrana poskytována nebo na něž se zaměřuje, zejména |

| | dětem (dále jen "cílová skupina"). Osobní výkon sociálně-právní ochrany je zajištěn |

| | každý pracovní den; mimo pracovní dobu a ve dnech pracovního klidu je zajištěna |

| | nepřetržitá pracovní pohotovost. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritéria 1a a 1b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 2. Prostředí a podmínky |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2a | Výkon sociálně-právní ochrany je zajištěn v prostorách vhodných pro komunikaci |

| | s ohroženými dětmi a rodinami. Orgán sociálně-právní ochrany zajistí takové prostory |

| | pro výkon sociálně-právní ochrany, které představují odpovídající zázemí pro výkon |

| | sociálně-právní ochrany a jejichž kapacita odpovídá množství konzultací spojených |

| | s poskytováním sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2b | Orgán sociálně-právní ochrany má vhodné materiální vybavení s ohledem na výkon |

| | sociálně-právní ochrany na pracovišti i mimo něj. K dispozici je zejména potřebný |

| | počet automobilů, mobilních telefonů, notebooků, fotoaparátů a dalších prostředků |

| | záznamové techniky pro práci v terénu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2c | Orgán sociálně-právní ochrany má k dispozici vhodné materiální vybavení pro práci |

| | s osobami z cílové skupiny, jimž je poskytována sociálně-právní ochrana (dále jen |

| | "klient"), zejména s ohledem na potřeby dětí. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 2d | Orgán sociálně-právní ochrany má k dispozici potřebné hygienické zázemí a osobní |

| | ochranné pracovní prostředky pro zaměstnance zařazené v orgánech sociálně-právní |

| | ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3. Informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3a | Orgán sociálně-právní ochrany zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup či jiným |

| | vhodným způsobem pravidla a postupy jím vytvořené za účelem naplnění těchto standardů |

| | kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 3b | Orgán sociálně-právní ochrany má zpracovány informace o rozsahu a podmínkách |

| | poskytování sociálně-právní ochrany, a to ve formě srozumitelné cílové skupině. Tyto |

| | informace jsou veřejně dostupné. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4. Personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4a | Orgán sociálně-právní ochrany má v rámci stanovené organizační struktury určen počet |

| | pracovních míst a zpracované pracovní profily jednotlivých zaměstnanců zařazených |

| | v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4b | Počet zaměstnanců je přiměřený správnímu obvodu orgánu sociálně-právní ochrany. Při |

| | výpočtu přiměřeného počtu zaměstnanců orgánu sociálně-právní ochrany je zohledněno |

| | kritérium ovlivňující náročnost výkonu sociálně-právní ochrany ve správním obvodu |

| | orgánu sociálně-právní ochrany. |

| | Základním výchozím kritériem je nejméně 1 zaměstnanec na 800 dětí (osob do 18 let |

| | věku), které jsou hlášeny k trvalému pobytu ve správním obvodu orgánu sociálně-právní |

| | ochrany. |

| | Do počtu pracovníků se započítává vedoucí pracovník adekvátně svému zapojení do práce |

| | s klienty. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 4c | Orgán sociálně-právní ochrany má v rámci organizační struktury vnitřním předpisem |

| | písemně zpracována oprávnění a povinnosti k jednotlivým pracovním pozicím vztahujícím |

| | se k výkonu sociálně-právní ochrany, uplatněním specializace zejména pro oblast |

| | výkonu opatrovnictví a poručenství dětí, náhradní rodinné péče, sociální kurately pro |

| | děti a mládež a ochrany týraných a zneužívaných dětí a důsledně dbá na to, aby |

| | konkrétní pracovní pozice byla vyhrazena výlučně výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritérium 4b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 5. Přijímání a zaškolování |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5a | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracována pravidla pro přijímání nových |

| | zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |

| | ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5b | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracována pravidla pro zaškolování nových |

| | zaměstnanců vykonávajících sociálně-právní ochranu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 5c | Orgán sociálně-právní ochrany určuje, zda umožní studentům a jiným fyzickým osobám |

| | stát se stážisty nebo dobrovolníky na svém pracovišti. Orgán sociálně-právní ochrany |

| | umožňuje studentům nebo jiným fyzickým osobám působit jako stážisté nebo |

| | dobrovolníci, a to na základě smlouvy a po náležitém proškolení. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 6. Profesní rozvoj zaměstnanců |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6a | Vedoucí zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany zařazený k výkonu sociálně-právní |

| | ochrany pravidelně hodnotí podřízené zaměstnance, kteří se podílejí na výkonu |

| | sociálně-právní ochrany. Vedoucí zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany je |

| | hodnocen svým přímým nadřízeným minimálně jednou ročně. Hodnocení je zaměřeno zejména |

| | na stanovení, vývoj a naplňování osobních profesních cílů a potřeb další odborné |

| | kvalifikace. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6b | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracovány individuální plány dalšího |

| | vzdělávání jednotlivých zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany |

| | k výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6c | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje průběžné vzdělávání zaměstnanců zařazených |

| | v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany v rozsahu |

| | minimálně 96 hodin za 2 po sobě jdoucí kalendářní roky, a to formou účasti |

| | zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |

| | ochrany na dalším vzdělávání sociálního pracovníka podle zákona o sociálních službách |

| | nebo prohlubování kvalifikace podle zákona o úřednících územních samosprávných celků. |

| | Vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu |

| | sociálně-právní ochrany vychází s individuálních plánů dalšího vzdělávání a je |

| | zaměřeno na rozšíření odborné kvalifikace. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 6d | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje pro zaměstnance zařazené v orgánech |

| | sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany, kteří vykonávají přímou |

| | práci s klienty, podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7. Prevence |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7a | Orgán sociálně-právní ochrany aktivně vyhledává a monitoruje ohrožené děti. |

| | Prokazatelně koordinuje, případně vytváří podmínky pro preventivní aktivity ve svém |

| | správním obvodu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 7b | Orgán sociálně-právní ochrany v rámci preventivních aktivit spolupracuje s dalšími |

| | fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci, zejména s orgány územní |

| | samosprávy, pověřenými osobami, poskytovateli sociálních služeb, zástupci škol |

| | a školských zařízení, Policií České republiky, Probační a mediační službou, soudem, |

| | státním zastupitelstvím, poskytovateli zdravotních služeb, případně dalšími fyzickými |

| | osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci zúčastněnými na péči o ohrožené |

| | děti podle místních potřeb a podmínek. Všechny uvedené subjekty mohou jako formu |

| | spolupráce v rámci výše uvedeného zvolit tým pro děti a mládež. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8. Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8a | Orgán sociálně-právní ochrany jednotně postupuje při přijetí oznámení případu a jeho |

| | evidenci. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8b | Každý případ orgánu sociálně-právní ochrany je posouzen s ohledem na jeho naléhavost. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8c | Každý případ je přidělen konkrétnímu koordinátorovi případu. Koordinátor řídí průběh |

| | výkonu sociálně-právní ochrany u daného případu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 8d | Každý zaměstnanec zařazený v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |

| | ochrany pracuje maximálně s 80 rodinami, v případě kurátora pro děti a mládež se 40 |

| | rodinami. V případě práce s osobami pečujícími a osobami v evidenci pracuje maximálně |

| | se 40 rodinami. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritérium 8d se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 9. Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9a | Při jednání s klientem dodržuje orgán sociálně-právní ochrany základní principy |

| | výkonu sociálně-právní ochrany zejména |

| | - respektuje individuální přístup ke všem klientům, |

| | - vychází z individuálních potřeb každého klienta, |

| | - podporuje samostatnost klientů, |

| | - uplatňuje individuální přístup k potřebám každého klienta, |

| | - motivuje k péči o děti, |

| | - posiluje sociální začleňování klientů, |

| | - důsledně dodržuje lidská práva a základních svobody, |

| | - podporuje kontakt s přirozeným sociálním prostředím, |

| | - informuje klienta o postupech používaných při výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9b | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje služby potřebné pro jednání s osobami se |

| | specifickými potřebami, nebo má dojednanou spolupráci s fyzickými osobami |

| | a právnickými osobami, které tyto služby zajistí externě. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9c | Orgán sociálně-právní ochrany provádí u všech případů, zejména v okamžiku zavedení |

| | dítěte do evidence dětí uvedených v § 54 zákona, vyhodnocování potřeb dítěte |

| | a situace rodiny (dále jen "vyhodnocování"), zaměřené na skutečnost, zda se jedná |

| | o dítě uvedené v § 6 a § 54 písm. a) zákona, o dítě uvedené v § 54 písm. b) zákona, |

| | nebo o dítě zařazené do evidence dětí z jiného důvodu. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 9d | Orgán sociálně-právní ochrany zpracovává v případě, kdy provedl |

| | vyhodnocování se závěrem, že se jedná o dítě uvedené v § 6 zákona, individuální |

| | plán ochrany dítěte, podle potřeby jej přehodnocuje a následně jej uzavírá. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritéria 9c a 9d se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí, a při výkonu opatrovnictví a poručenství dětí.

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 10. Kontrola případu |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 10a | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje pravidelnou kontrolu případů. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 11. Rizikové a nouzové situace |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 11a | Zaměstnanci zařazení v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |

| | ochrany jsou připraveni na výskyt rizikových a nouzových situací a jsou prokazatelně |

| | seznámeni se situacemi, které mohou nastat v souvislosti s výkonem sociálně-právní |

| | ochrany včetně postupů při jejich řešení. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 12. Dokumentace o výkonu sociálně-právní ochrany dětí |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 12a | Orgán sociálně-právní ochrany uplatňuje systém zpracování, vedení, evidence |

| | a archivace dokumentace, včetně vedení elektronické dokumentace v informačním |

| | systému sociálně-právní ochrany dětí o klientech a dalších osobách. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 12b | Záznamy orgánu sociálně-právní ochrany jsou vedeny takovým způsobem, aby byly |

| | srozumitelné pro klienta. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 13. Vyřizování a podávání stížností |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 13a | Orgán sociálně-právní ochrany má zpracována pravidla pro podávání, vyřizování |

| | a evidenci stížností v podobě srozumitelné pro všechny klienty. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 13b | Orgán sociálně-právní ochrany informuje klienty a další osoby o možnosti podat |

| | stížnost, a to způsobem srozumitelným klientům a dalším osobám. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 14. Návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další fyzické osoby a právnické osoby |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 14a | Orgán sociálně-právní ochrany zprostředkovává a doporučuje klientům služby fyzických |

| | a právnických osob podle jejich potřeb, a to v souladu s cíli podpory stanovenými |

| | v individuálním plánu ochrany dítěte. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 14b | Orgán sociálně-právní ochrany se intenzivně věnuje oblasti přípravy na samostatný |

| | život u dětí starších 16 let, které se nacházejí v ústavní výchově, v náhradní |

| | rodinné péči nebo v péči kurátorů. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritérium 14a se nehodnotí v případě výkonu opatrovnictví a poručenství dětí.

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| 15. Dohoda o výkonu pěstounské péče |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla |

| | pro uzavírání, změnu a zrušení dohod o výkonu pěstounské péče, zejména |

| | |

| | 1. kdo je oprávněn dohodu uzavřít, změnit nebo zrušit, |

| | 2. jaké další náležitosti, vedle těch zákonem stanovených, dohoda obsahuje, |

| | 3. jaké přílohy jsou spolu s dohodou předány klientovi. |

| | |

| | Při uzavírání, změně nebo zrušení dohody orgány sociálně-právní ochrany, které mají |

| | s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, |

| | postupují tak, aby obsah a účel byl pro osoby z cílové skupiny srozumitelný. |

| | |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována pravidla pro způsob |

| | hodnocení naplňování cílů uzavírané dohody o výkonu pěstounské péče. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, plánují společně s dítětem, osobou |

| | pečující nebo osobou v evidenci, rodinou dítěte a příslušným obecním úřadem obce |

| | s rozšířenou působností průběh pobytu dítěte v pěstounské péči. Základem tohoto |

| | procesu je vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální |

| | plán ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 15d | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro osoby pečující a osoby v evidenci, |

| | se kterými mají uzavřenu dohodu o výkonu pěstounské péče, vypracovaný následný |

| | vzdělávací plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci |

| | a na zvyšování kvality výkonu pěstounské péče. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16. Předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, pravidelně informují dítě, osobu pečující |

| | nebo osobu v evidenci, rodinu dítěte, obecní úřad obce s rozšířenou působností |

| | a případně další oprávněné orgány veřejné moci o průběhu sociálně-právní ochrany |

| | a naplňování individuálního plánu ochrany dítěte. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla |

| | pro předávání případů dětí a rodin, se kterými pracují, mezi zaměstnanci zařazenými |

| | v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 16c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro zaměstnance zařazené v orgánu |

| | sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany písemně stanovený postup pro |

| | získávání a předávání informací o průběhu výkonu sociálně-právní ochrany u dětí |

| | a rodin, se kterými pracují. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 17. Změna situace |

+---------------------------------------------------------------------------------------------+

| Kritérium |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

| 17a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |

| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně stanovena pravidla a postupy |

| | práce pro situace významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu |

| | dítěte v původní nebo náhradní rodině. |

+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+

Kritérium 14b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.

------------------------------------------------------------------