Příloha č. 1
Standardy kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany orgány sociálně-právní ochrany
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 1. Místní a časová dostupnost |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 1a | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje účinné poskytování sociálně-právní ochrany |
| | v potřebném rozsahu na celém území svého správního obvodu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 1b | Doba výkonu sociálně-právní ochrany je přizpůsobena potřebám osob, jimž je nebo může |
| | být v budoucnu sociálně-právní ochrana poskytována nebo na něž se zaměřuje, zejména |
| | dětem (dále jen "cílová skupina"). Osobní výkon sociálně-právní ochrany je zajištěn |
| | každý pracovní den; mimo pracovní dobu a ve dnech pracovního klidu je zajištěna |
| | nepřetržitá pracovní pohotovost. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritéria 1a a 1b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 2. Prostředí a podmínky |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 2a | Výkon sociálně-právní ochrany je zajištěn v prostorách vhodných pro komunikaci |
| | s ohroženými dětmi a rodinami. Orgán sociálně-právní ochrany zajistí takové prostory |
| | pro výkon sociálně-právní ochrany, které představují odpovídající zázemí pro výkon |
| | sociálně-právní ochrany a jejichž kapacita odpovídá množství konzultací spojených |
| | s poskytováním sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 2b | Orgán sociálně-právní ochrany má vhodné materiální vybavení s ohledem na výkon |
| | sociálně-právní ochrany na pracovišti i mimo něj. K dispozici je zejména potřebný |
| | počet automobilů, mobilních telefonů, notebooků, fotoaparátů a dalších prostředků |
| | záznamové techniky pro práci v terénu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 2c | Orgán sociálně-právní ochrany má k dispozici vhodné materiální vybavení pro práci |
| | s osobami z cílové skupiny, jimž je poskytována sociálně-právní ochrana (dále jen |
| | "klient"), zejména s ohledem na potřeby dětí. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 2d | Orgán sociálně-právní ochrany má k dispozici potřebné hygienické zázemí a osobní |
| | ochranné pracovní prostředky pro zaměstnance zařazené v orgánech sociálně-právní |
| | ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 3. Informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 3a | Orgán sociálně-právní ochrany zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup či jiným |
| | vhodným způsobem pravidla a postupy jím vytvořené za účelem naplnění těchto standardů |
| | kvality sociálně-právní ochrany při poskytování sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 3b | Orgán sociálně-právní ochrany má zpracovány informace o rozsahu a podmínkách |
| | poskytování sociálně-právní ochrany, a to ve formě srozumitelné cílové skupině. Tyto |
| | informace jsou veřejně dostupné. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 4. Personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 4a | Orgán sociálně-právní ochrany má v rámci stanovené organizační struktury určen počet |
| | pracovních míst a zpracované pracovní profily jednotlivých zaměstnanců zařazených |
| | v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 4b | Počet zaměstnanců je přiměřený správnímu obvodu orgánu sociálně-právní ochrany. Při |
| | výpočtu přiměřeného počtu zaměstnanců orgánu sociálně-právní ochrany je zohledněno |
| | kritérium ovlivňující náročnost výkonu sociálně-právní ochrany ve správním obvodu |
| | orgánu sociálně-právní ochrany. |
| | Základním výchozím kritériem je nejméně 1 zaměstnanec na 800 dětí (osob do 18 let |
| | věku), které jsou hlášeny k trvalému pobytu ve správním obvodu orgánu sociálně-právní |
| | ochrany. |
| | Do počtu pracovníků se započítává vedoucí pracovník adekvátně svému zapojení do práce |
| | s klienty. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 4c | Orgán sociálně-právní ochrany má v rámci organizační struktury vnitřním předpisem |
| | písemně zpracována oprávnění a povinnosti k jednotlivým pracovním pozicím vztahujícím |
| | se k výkonu sociálně-právní ochrany, uplatněním specializace zejména pro oblast |
| | výkonu opatrovnictví a poručenství dětí, náhradní rodinné péče, sociální kurately pro |
| | děti a mládež a ochrany týraných a zneužívaných dětí a důsledně dbá na to, aby |
| | konkrétní pracovní pozice byla vyhrazena výlučně výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritérium 4b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 5. Přijímání a zaškolování |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 5a | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracována pravidla pro přijímání nových |
| | zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |
| | ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 5b | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracována pravidla pro zaškolování nových |
| | zaměstnanců vykonávajících sociálně-právní ochranu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 5c | Orgán sociálně-právní ochrany určuje, zda umožní studentům a jiným fyzickým osobám |
| | stát se stážisty nebo dobrovolníky na svém pracovišti. Orgán sociálně-právní ochrany |
| | umožňuje studentům nebo jiným fyzickým osobám působit jako stážisté nebo |
| | dobrovolníci, a to na základě smlouvy a po náležitém proškolení. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 6. Profesní rozvoj zaměstnanců |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 6a | Vedoucí zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany zařazený k výkonu sociálně-právní |
| | ochrany pravidelně hodnotí podřízené zaměstnance, kteří se podílejí na výkonu |
| | sociálně-právní ochrany. Vedoucí zaměstnanec orgánu sociálně-právní ochrany je |
| | hodnocen svým přímým nadřízeným minimálně jednou ročně. Hodnocení je zaměřeno zejména |
| | na stanovení, vývoj a naplňování osobních profesních cílů a potřeb další odborné |
| | kvalifikace. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 6b | Orgán sociálně-právní ochrany má písemně zpracovány individuální plány dalšího |
| | vzdělávání jednotlivých zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany |
| | k výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 6c | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje průběžné vzdělávání zaměstnanců zařazených |
| | v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany v rozsahu |
| | minimálně 96 hodin za 2 po sobě jdoucí kalendářní roky, a to formou účasti |
| | zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |
| | ochrany na dalším vzdělávání sociálního pracovníka podle zákona o sociálních službách |
| | nebo prohlubování kvalifikace podle zákona o úřednících územních samosprávných celků. |
| | Vzdělávání zaměstnanců zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu |
| | sociálně-právní ochrany vychází s individuálních plánů dalšího vzdělávání a je |
| | zaměřeno na rozšíření odborné kvalifikace. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 6d | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje pro zaměstnance zařazené v orgánech |
| | sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany, kteří vykonávají přímou |
| | práci s klienty, podporu nezávislého kvalifikovaného odborníka. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 7. Prevence |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 7a | Orgán sociálně-právní ochrany aktivně vyhledává a monitoruje ohrožené děti. |
| | Prokazatelně koordinuje, případně vytváří podmínky pro preventivní aktivity ve svém |
| | správním obvodu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 7b | Orgán sociálně-právní ochrany v rámci preventivních aktivit spolupracuje s dalšími |
| | fyzickými osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci, zejména s orgány územní |
| | samosprávy, pověřenými osobami, poskytovateli sociálních služeb, zástupci škol |
| | a školských zařízení, Policií České republiky, Probační a mediační službou, soudem, |
| | státním zastupitelstvím, poskytovateli zdravotních služeb, případně dalšími fyzickými |
| | osobami, právnickými osobami a orgány veřejné moci zúčastněnými na péči o ohrožené |
| | děti podle místních potřeb a podmínek. Všechny uvedené subjekty mohou jako formu |
| | spolupráce v rámci výše uvedeného zvolit tým pro děti a mládež. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 8. Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 8a | Orgán sociálně-právní ochrany jednotně postupuje při přijetí oznámení případu a jeho |
| | evidenci. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 8b | Každý případ orgánu sociálně-právní ochrany je posouzen s ohledem na jeho naléhavost. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 8c | Každý případ je přidělen konkrétnímu koordinátorovi případu. Koordinátor řídí průběh |
| | výkonu sociálně-právní ochrany u daného případu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 8d | Každý zaměstnanec zařazený v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |
| | ochrany pracuje maximálně s 80 rodinami, v případě kurátora pro děti a mládež se 40 |
| | rodinami. V případě práce s osobami pečujícími a osobami v evidenci pracuje maximálně |
| | se 40 rodinami. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritérium 8d se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 9. Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 9a | Při jednání s klientem dodržuje orgán sociálně-právní ochrany základní principy |
| | výkonu sociálně-právní ochrany zejména |
| | - respektuje individuální přístup ke všem klientům, |
| | - vychází z individuálních potřeb každého klienta, |
| | - podporuje samostatnost klientů, |
| | - uplatňuje individuální přístup k potřebám každého klienta, |
| | - motivuje k péči o děti, |
| | - posiluje sociální začleňování klientů, |
| | - důsledně dodržuje lidská práva a základních svobody, |
| | - podporuje kontakt s přirozeným sociálním prostředím, |
| | - informuje klienta o postupech používaných při výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 9b | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje služby potřebné pro jednání s osobami se |
| | specifickými potřebami, nebo má dojednanou spolupráci s fyzickými osobami |
| | a právnickými osobami, které tyto služby zajistí externě. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 9c | Orgán sociálně-právní ochrany provádí u všech případů, zejména v okamžiku zavedení |
| | dítěte do evidence dětí uvedených v § 54 zákona, vyhodnocování potřeb dítěte |
| | a situace rodiny (dále jen "vyhodnocování"), zaměřené na skutečnost, zda se jedná |
| | o dítě uvedené v § 6 a § 54 písm. a) zákona, o dítě uvedené v § 54 písm. b) zákona, |
| | nebo o dítě zařazené do evidence dětí z jiného důvodu. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 9d | Orgán sociálně-právní ochrany zpracovává v případě, kdy provedl |
| | vyhodnocování se závěrem, že se jedná o dítě uvedené v § 6 zákona, individuální |
| | plán ochrany dítěte, podle potřeby jej přehodnocuje a následně jej uzavírá. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritéria 9c a 9d se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí, a při výkonu opatrovnictví a poručenství dětí.
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 10. Kontrola případu |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 10a | Orgán sociálně-právní ochrany zajišťuje pravidelnou kontrolu případů. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 11. Rizikové a nouzové situace |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 11a | Zaměstnanci zařazení v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní |
| | ochrany jsou připraveni na výskyt rizikových a nouzových situací a jsou prokazatelně |
| | seznámeni se situacemi, které mohou nastat v souvislosti s výkonem sociálně-právní |
| | ochrany včetně postupů při jejich řešení. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 12. Dokumentace o výkonu sociálně-právní ochrany dětí |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 12a | Orgán sociálně-právní ochrany uplatňuje systém zpracování, vedení, evidence |
| | a archivace dokumentace, včetně vedení elektronické dokumentace v informačním |
| | systému sociálně-právní ochrany dětí o klientech a dalších osobách. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 12b | Záznamy orgánu sociálně-právní ochrany jsou vedeny takovým způsobem, aby byly |
| | srozumitelné pro klienta. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 13. Vyřizování a podávání stížností |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 13a | Orgán sociálně-právní ochrany má zpracována pravidla pro podávání, vyřizování |
| | a evidenci stížností v podobě srozumitelné pro všechny klienty. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 13b | Orgán sociálně-právní ochrany informuje klienty a další osoby o možnosti podat |
| | stížnost, a to způsobem srozumitelným klientům a dalším osobám. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 14. Návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další fyzické osoby a právnické osoby |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 14a | Orgán sociálně-právní ochrany zprostředkovává a doporučuje klientům služby fyzických |
| | a právnických osob podle jejich potřeb, a to v souladu s cíli podpory stanovenými |
| | v individuálním plánu ochrany dítěte. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 14b | Orgán sociálně-právní ochrany se intenzivně věnuje oblasti přípravy na samostatný |
| | život u dětí starších 16 let, které se nacházejí v ústavní výchově, v náhradní |
| | rodinné péči nebo v péči kurátorů. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritérium 14a se nehodnotí v případě výkonu opatrovnictví a poručenství dětí.
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| 15. Dohoda o výkonu pěstounské péče |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 15a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla |
| | pro uzavírání, změnu a zrušení dohod o výkonu pěstounské péče, zejména |
| | |
| | 1. kdo je oprávněn dohodu uzavřít, změnit nebo zrušit, |
| | 2. jaké další náležitosti, vedle těch zákonem stanovených, dohoda obsahuje, |
| | 3. jaké přílohy jsou spolu s dohodou předány klientovi. |
| | |
| | Při uzavírání, změně nebo zrušení dohody orgány sociálně-právní ochrany, které mají |
| | s osobami pečujícími a osobami v evidenci uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, |
| | postupují tak, aby obsah a účel byl pro osoby z cílové skupiny srozumitelný. |
| | |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 15b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována pravidla pro způsob |
| | hodnocení naplňování cílů uzavírané dohody o výkonu pěstounské péče. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 15c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, plánují společně s dítětem, osobou |
| | pečující nebo osobou v evidenci, rodinou dítěte a příslušným obecním úřadem obce |
| | s rozšířenou působností průběh pobytu dítěte v pěstounské péči. Základem tohoto |
| | procesu je vyhodnocování realizované orgánem sociálně-právní ochrany a individuální |
| | plán ochrany dítěte vypracovávaný orgánem sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 15d | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro osoby pečující a osoby v evidenci, |
| | se kterými mají uzavřenu dohodu o výkonu pěstounské péče, vypracovaný následný |
| | vzdělávací plán zaměřený na rozvoj kompetencí osoby pečující nebo osoby v evidenci |
| | a na zvyšování kvality výkonu pěstounské péče. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 16. Předávání informací v rámci výkonu pěstounské péče |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 16a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, pravidelně informují dítě, osobu pečující |
| | nebo osobu v evidenci, rodinu dítěte, obecní úřad obce s rozšířenou působností |
| | a případně další oprávněné orgány veřejné moci o průběhu sociálně-právní ochrany |
| | a naplňování individuálního plánu ochrany dítěte. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 16b | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně zpracována vnitřní pravidla |
| | pro předávání případů dětí a rodin, se kterými pracují, mezi zaměstnanci zařazenými |
| | v orgánu sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 16c | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají pro zaměstnance zařazené v orgánu |
| | sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany písemně stanovený postup pro |
| | získávání a předávání informací o průběhu výkonu sociálně-právní ochrany u dětí |
| | a rodin, se kterými pracují. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 17. Změna situace |
+---------------------------------------------------------------------------------------------+
| Kritérium |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
| 17a | Orgány sociálně-právní ochrany, které mají s osobami pečujícími a osobami v evidenci |
| | uzavřeny dohody o výkonu pěstounské péče, mají písemně stanovena pravidla a postupy |
| | práce pro situace významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu |
| | dítěte v původní nebo náhradní rodině. |
+-----+---------------------------------------------------------------------------------------+
Kritérium 14b se nehodnotí u orgánu sociálně-právní ochrany, je-li jím obecní úřad, krajský úřad, Ministerstvo práce a sociálních věcí a Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí.
------------------------------------------------------------------