CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 415/2003 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při svislé dopravě a chůzi 1. Výpočet vodorovných sil

1. Výpočet vodorovných sil

415/2003 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při svislé dopravě a chůzi

1. Výpočet vodorovných sil

1.1. Vodorovná síla od vodítka dopravní nádoby ve směru kolmém na rozponu

F

RH

se určí podle vzorce:

G

F = - . g (kN),

RH a

kde je

G (t) - hmotnost dopravní nádoby s největším zatížením

nebo protizávaží včetně závěsů a úvazků těžního

a vyrovnávacího lana a vyrovnavače tahů v lanech,

pokud je součástí dopravní nádoby,

-2 -2

g (m.s ) - gravitační zrychlení (lze dosadit 10 m.s ),

a - bezrozměrný součinitel, jehož hodnota se určí

podle vzorce

25

a = -------,

K . K

1 2

kde je

K - součinitel vedení dopravní nádoby, který má hodnotu

1 pro dopravní nádobu s kolovým vedením K = 1, pro

1

dopravní nádobu s jiným vedením K = 1,2,

1

K - součinitel rychlosti v, který má hodnotu K = 1,0

2 2

-1

při rychlosti do 10 m.s včetně, pro větší rychlosti

se určí podle vzorce

v - 10

K = 1 + ------,

2 6

kde je

-1

v (m.s ) - nejvyšší povolená rychlost.

1.2. Vodorovná síla od vodítka dopravní nádoby ve směru rovnoběžném s rozponou se rovná polovině síly

F .

RH

1.3. Vodorovná síla od vodítka dopravní nádoby působící na vodicí lano nebo příslušnou část pomocného vedení se rovná polovině síly

F .

RH

1.4. Pro výpočet rozpony se působení vodorovné síly

F

RH

uvažuje v místě upevnění průvodnice na rozponu. Pro výpočet průvodnice se působení síly

F

RH

uvažuje ve středu úseku průvodnice mezi dvěma sousedními rozponami. Pro výpočet upevnění průvodnice se působení poloviny síly

F

RH

uvažuje rovnoběžně s rozponou v místě upevnění k rozponě.

1.5. U rozpony a průvodnice se vždy uvažuje s působením jen jedné vodorovné síly od jednoho vodítka jedné dopravní nádoby. Vede-li výstroj více dopravních nádob, pak se počítá se zatížením od nádoby, která vyvolává nejnepříznivější účinky.

1.6. Síla působící na příčku jámové výstroje se odvozuje od síly působící na rozponu.