II.
5. Ústavní soud si k návrhu vyžádal vyjádření Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky.
6. Ve vyjádření Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky je uvedeno, že napadené ustanovení obsahoval tisk č. 605 IV. volebního období - vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o cestovních dokladech), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V důvodové zprávě vláda výslovně uvádí, že předkládaná novela zákona je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, zejména pak plně respektuje Listinu základních práv a svobod tam, kde se stanoví právo na svobodu pohybu a pobytu. Dále pak je celý návrh novely v souladu s právem Evropských společenství a s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, jež předmětné i související právní vztahy upravují. První čtení tohoto tisku proběhlo dne 7. dubna 2004. Návrh zákona byl přikázán k projednání Výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí projednal tisk č. 605 dne 14. dubna 2004 na své 33. schůzi, přičemž k návrhu novely zákona č. 329/1999 Sb. pozměňovací návrh podán nebyl. Druhé čtení tisku 605 proběhlo dne 16. června 2004 a k napadenému ustanovení pozměňovací návrh přednesen nebyl. Třetí čtení proběhlo dne 30. června 2004. Poslanecká sněmovna návrh zákona schválila, neboť ze 185 přítomných poslanců pro návrh zákona hlasoval 171 poslanec, proti byli 2 poslanci. Schválený návrh zákona byl postoupen Senátu dne 15. července 2004. Senát návrh zákona vrátil Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, které se však zákona o cestovních dokladech netýkaly. Poslanecká sněmovna o zákonu vráceném Senátem opětovně hlasovala dne 24. září 2004. Pro návrh zákona ve znění pozměňovacích návrhů předložených Senátem se ze 194 přítomných poslanců vyslovilo 96 poslanců, proti bylo 38 poslanců. Návrh nebyl přijat, neboť předepsané kvórum činilo 98 hlasů. Poté Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, a to ze 194 přítomných poslanců bylo pro 130 poslanců, proti 14 poslanců. Zákon obsahující napadené ustanovení prezident republiky podepsal dne 18. října 2004. Novela zákona byla schválena potřebnou většinou poslanců Poslanecké sněmovny, byla podepsána příslušnými ústavními činiteli a byla řádně vyhlášena ve Sbírce zákonů dne 9. listopadu 2004 pod číslem 559/2004 Sb.
7. Poslanecká sněmovna uzavřela tak, že zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijaté zákony jsou v souladu s Ústavou České republiky a naším právním řádem a je na Ústavním soudu, aby v souvislosti s návrhem Krajského soudu v Hradci Králové na zrušení ustanovení § 23 písm. c) zákona č. 329/1999 Sb., ve znění účinném od 1. ledna 2005, posoudil ústavnost těchto zákonů a rozhodl (pozn.: Poslanecká sněmovna se - na rozdíl od Senátu - k proceduře přijetí původního textu zákona č. 329/1999 Sb. nevyjádřila).
8. Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření konstatoval, že návrhem napadené ustanovení zákona o cestovních dokladech je výsledkem zákonodárné činnosti završené vyhlášením citovaného zákona dne 27. prosince 1999. Návrh předmětného zákona byl Senátu postoupen Poslaneckou sněmovnou dne 26. října 1999. Senát postoupený návrh zákona (senátní tisk č. 109) předepsaným způsobem projednal ve svých výborech a poté na své 11. schůzi 2. funkčního období dne 12. listopadu 1999. Senát na doporučení všech tří výborů, kterým byl návrh přikázán, vrátil Poslanecké sněmovně předmětný zákon s pozměňovacími návrhy svým usnesením č. 185 ze dne 12. listopadu 1999. Usnesení bylo přijato výraznou většinou, neboť z 60 přítomných senátorů hlasovalo pro návrh 56 senátorů, proti nebyl nikdo a 4 senátoři se hlasování zdrželi. Senátem přijaté pozměňovací návrhy nesměřovaly k danému ustanovení § 23 o odepření vydání a odnětí cestovního dokladu; při projednávání tohoto návrhu zákona ve výborech Senátu však bylo zástupcům vlády jako navrhovateli (v rozpravě) výslovně připomenuto, že vláda nevyužila předložení nového zákona ke změně dosavadní konstrukce právní úpravy, podle které o odnětí cestovního dokladu rozhoduje správní orgán pasový na žádost různých státních orgánů, a to z důvodů zapsaných věcně neorganicky rovněž do zákona o cestovních dokladech. Ve výborech Senátu bylo konstatováno, že důvody nevydání nebo odnětí cestovního dokladu by měly být obsaženy v těch procesních právních předpisech, ve kterých by tento nástroj navazoval na úpravu vztahů, pro něž je svým účelem určen. Pravomoc k rozhodnutí o nevydání nebo odnětí cestovního dokladu mají mít státní orgány, jejichž působnost je pro tyto vztahy zákonem vymezena, neboť v rámci takové právní úpravy je rovněž vytvořen režim příslušných garancí řádného projednání věci včetně standardních práv účastníka řízení a možnosti následného soudního přezkumu. Senátu ovšem nebylo usneseními jeho výborů doporučeno přistoupit k přijetí pozměňovacích návrhů ve smyslu výše uplatněných připomínek s tím, že jde o řešení, které je pro svou náročnost třeba připravit péčí vlády jako řešení ucelené a v úplném legislativním procesu.
9. Senát pokračoval a dodal, že návrhem napadené ustanovení bylo novelizováno pouze jednou, zákonem č. 559/2004 Sb. Tato novelizační snaha ovšem nezměnila věcnou podstatu této úpravy. Změna ustanovení § 23 písm. b) zákona o cestovních dokladech platného do 31. 12. 2004 spočívala pouze v tom, že podmínkou nevydání či odnětí cestovního dokladu nemělo být napříště trestní stíhání pro úmyslný trestný čin, ale pro trestný čin, za který lze uložit trest odnětí svobody nejméně tři léta. Vložením nového písmene b) do ustanovení § 23 se pak formální označení předmětného ustanovení změnilo z dřívějšího písmene b) na nynější písmeno c). Výše nastíněná novela byla Senátu postoupena Poslaneckou sněmovnou dne 14. července 2004. Senát postoupený návrh zákona (senátní tisk č. 392) předepsaným způsobem projednal ve svých výborech a poté na své 17. schůzi 4. funkčního období dne 22. července 2004 vrátil na doporučení výborů svým usnesením č. 493 ze dne 22. července 2004 předmětnou novelu zákona s pozměňovacími návrhy Poslanecké sněmovně. Usnesení bylo přijato v hlasování č. 32 jednomyslně, neboť z 57 přítomných senátorů hlasovalo pro návrh 57 senátorů. Z uvedeného vyplývá, že Senát byl usnášeníschopný a jeho usnesení bylo přijato potřebným počtem hlasů. Senátem přijaté pozměňovací návrhy ovšem nesměřovaly k danému ustanovení o odepření vydání a odnětí cestovního dokladu a ani jednání výborů a pléna komory se napadeného ustanovení nedotkla. V případě novelizací bývá zájem zákonodárce upřen především k ustanovením, ve kterých má změna zásadní účinek, což však podle Senátu nebyl případ změny daného ustanovení. Senát uvedl, že projednal předmětný návrh zákona ve většinovém přesvědčení, že je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a mezinárodními závazky; ponechává na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost návrhem napadeného ustanovení.