Příloha E
Postupy pro přílety a odlety
1. Každá smluvní strana označí na svém území jedno nebo více míst vstupu, jedno nebo více míst výstupu a jedno nebo více letišť otevřeného nebe. Místa vstupu a místa výstupu mohou nebo nemusejí být táž jako letiště otevřeného nebe. Pokud není dohodnuto jinak, je-li letiště otevřeného nebe odlišné od místa vstupu, označí se letiště otevřeného nebe tak, aby se pozorující stát mohl dostavit na letiště otevřeného nebe do pěti hodin z místa vstupu bud' svým vlastním pozorovacím letounem nebo dopravním prostředkem poskytnutým pozorovaným státem. Po příletu do místa vstupu nebo na letiště otevřeného nebe je pozorující stát oprávněn využít dobu odpočinku, s výhradou ustanovení článku VI smlouvy.
2. Každá smluvní strana je oprávněna označit fixní vstupy a fixní výstupy. Jestliže se smluvní strana rozhodne označit fixní vstupy a fixní výstupy, mají tato fixní místa usnadňovat let z území pozorujícího státu do místa vstupu pozorovaného státu. Plánované lety mezi fixními vstupy a místy vstupu a mezi místy výstupu a fixními výstupy se provádějí v souladu se zveřejněnými standardy a doporučenými postupy ICAO a vnitrostátními předpisy. V případě, že se části letů mezi fixními vstupy a místy vstupu nebo mezi místy výstupu a fixními výstupy uskuteční v mezinárodním vzdušném prostoru, provádí se let mezinárodním vzdušným prostorem v souladu se zveřejněnými mezinárodními předpisy.
3. Informace o místech vstupu a místech výstupu, letištích otevřeného nebe, fixních vstupech a fixních výstupech, letištích pro doplňování paliva a kalibračních terčích musejí na počátku odpovídat dodatku 1 k této příloze.
4. Smluvní strana je oprávněna provést změny v dodatku 1 k této příloze písemným oznámením uvedených změn všem ostatním smluvním stranám nejméně 90 dnů před nabytím účinnosti uvedených změn.
5. Každá smluvní strana zajistí účinné pozorování celého svého území následovně:
(A) pro její pevninské území se letiště otevřeného nebe označí tak, aby vzdálenost žádného místa na jejím území od jednoho nebo více takových letišť nebyla větší než 35 procent maximální letové vzdálenosti nebo vzdáleností stanovených pro tuto smluvní stranu v souladu s přílohou A smlouvy;
(B) pro části jejího území oddělené od pevninského území:
(1) tato smluvní strana použije ustanovení písmene (A) tohoto odstavce; nebo
(2) v případě, že část nebo části území leží odděleně od pevninského území ve vzdálenosti větší než 600 kilometrů, nebo dohodne-li se tak smluvní strana s pozorujícím státem nebo stanoví-li příloha A jinak, zajistí tato smluvní strana zvláštní postupy, včetně případného použití letišť pro doplňování paliva; nebo
(3) v případě, že část nebo části území leží odděleně od pevninského území ve vzdálenosti menší než 600 kilometrů a na tuto část nebo části se nevztahují ustanovení písmene (A) tohoto odstavce, může smluvní strana určit samostatnou maximální letovou vzdálenost v příloze A týkající se této části nebo částí jejího území.
6. Bezprostředně po příletu pozorovacího letounu do místa vstupu a bezprostředně před odletem pozorovacího letounu z místa výstupu provedou pozorovaný i pozorující stát kontrolu krytů otvorů čidel či jiných zařízení zabraňujících provozu čidel umístěných v souladu s čl. IV odst. 4. V případě, že místo vstupu je odlišné od letiště otevřeného nebe, kde pozorovací let začíná, pozorovaný i pozorující stát provedou kontrolu krytů otvorů čidel či jiných zařízení zabraňujících provozu čidel bezprostředně před odletem pozorovacího letounu z místa vstupu na letiště otevřeného nebe, kde pozorovací let začíná. V případě, že místo výstupu je odlišné od letiště otevřeného nebe, kde pozorovací let končí, pozorovaný i pozorující stát provedou kontrolu krytů otvorů čidel či jiných zařízení zabraňujících provozu čidel bezprostředně před odletem pozorovacího letounu z tohoto letiště do místa výstupu.
7. Smluvní strana je oprávněna provést kontrolu a inventarizaci položek vybavení, které druhá smluvní strana hodlá použít k provedení předletové inspekce čidel a případně pozorovacího letounu, jakož i položek, které hodlají letoví zástupci přinést na palubu pozorovacího letounu. Tato kontrola a inventarizace:
(A) musí být zahájena nejpozději jednu hodinu po příletu těchto položek do místa vstupu nebo na letiště otevřeného nebe, podle výběru smluvní strany provádějící inventarizaci, a ukončena během jedné hodiny; a
(B) musí být prováděna za přítomnosti jedné nebo více označených osob druhé smluvní strany.
8. Jestliže během kontroly a inventarizace položek vybavení, které má být použito při inspekci čidel a případně pozorovacího letounu, jakož i položek, které hodlají letoví zástupci přinést na palubu pozorovacího letounu, smluvní strana provádějící kontrolu a inventarizaci zjistí, že položky neodpovídají seznamu povoleného vybavení obsaženému v části II odst. 5 přílohy D nebo položkám popsaným v části I odst. 4 přílohy G, je oprávněna odmítnout udělit souhlas k použití těchto položek. Není-li dohodnuto jinak, musí být takto označené položky přivezené na území pozorovaného státu pozorujícím státem:
(A) umístěny do úschovy do zapečetěného kontejneru; a
(B) následně odstraněny z území pozorovaného státu při nejbližší příležitosti, avšak nejpozději při odletu pozorujícího státu z území pozorovaného státu.
9. Jestliže pozorující stát cestuje do místa vstupu uvedeného v oznámení podaném v souladu s čl. VI částí I odst. 5 této smlouvy dopravním letounem registrovaným pozorující smluvní stranou nebo jinou smluvní stranou, umožní se dopravnímu letounu:
(A) odletět z území pozorovaného státu;
(B) v případě, že místo vstupu je stejné jako místo výstupu, zůstat v místě vstupu až do odletu pozorujícího státu z území pozorovaného státu; nebo
(C) v případě, že místo vstupu není stejné jako místo výstupu, odletět do místa výstupu dostatečně včas tak, aby si posádka mohla znovu odpočinout před odletem všech osob pozorujícího stáru z území pozorovaného státu.
10. V případě, že pozorovací letoun poskytne pozorovaný stát a pozorující stát nepoužije k dopravě svých osob z místa vstupu na letiště otevřeného nebe svůj vlastní dopravní letoun, zajistí pozorovaný stát, aby osoby pozorujícího státu byly dopraveny z místa vstupu na letiště otevřeného nebe a z letiště otevřeného nebe do místa výstupu.