b) ze strany Komise
Veškerá finanční memoranda i výsledné smlouvy podléhají dozoru a finanční kontrole Evropské komise (včetně Evropského úřadu pro boj proti podvodům) a auditům ze strany Účetního dvora. Tento dozor zahrnuje kontroly na místě a dokud pro implementační agentury v dané kandidátské zemi neplatí Rozšířený decentralizovaný systém, opatření jako například předběžné ověřování nabídkových a kontraktačních řízení, které provádí Delegace v dané kandidátské zemi.
Pro zajištění účinné ochrany finančních zájmů Společenství může Komise provádět kontroly a inspekce na místě, v souladu s postupy předpokládanými v nařízení Rady (Euratom, ES) č. 2185/96 19).
Účty a operace Národního fondu a případně CFCU a všech příslušných implementačních agentur může dle rozhodnutí Komise kontrolovat externí auditor najatý Komisí, aniž jsou dotčeny pravomoci Evropské Komise a Evropského účetního dvora dle "Všeobecných podmínek k Finančnímu memorandu", které jsou přílohou Rámcové dohody.
------------------------------------------------------------------
16) Dle pravidel stanovených v čl. 54 Finančního nařízení.
17) Definovaného jako soubor předpisu ES platných mezi stranami finančního memoranda (např. Evropská dohoda, Rámcová dohoda, Memorandum o porozumění o zřízení Národního fondu atd.).
18) Úř. věst. č. L 178, 12. 7. 1994; s. 43 - 46.
19) Úř. věst. č. L 292, 15. 11.1996, s. 2 - 5.