Cíl 7 Justice a vnitro
CZ01.07.01 Reforma soudnictví a řízení soudů:
Tento twinningový projekt postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zlepšit účinnost českého soudního systému a výkon českého soudnictví. Projekt je součástí trvalého projektem Phare financovaného úsilí o zlepšení českého soudního systému, které po řadu let využívalo cílené pomoci, zejména v letech 1998 a 2000. Navrhovaný balíček twinningové pomoci a školení by měl vést k podrobným návrhům dalších reforem soudnictví, založeným na komplexní analýze dosud dosaženého pokroku, k návrhům revize vnitřní struktury a provozních řádů soudů (uplatňovaných u kteréhokoli soudu) se zaměřením zejména na řízení soudních věcí a k vypracování alternativních modelů pro soudní samosprávu v kontextu reformy soudnictví. Pokud má tento významný projekt dosáhnout svých cílů, je nezbytná účinná spolupráce zúčastněných partnerů, zejména Ministerstva spravedlnosti a Nejvyššího soudu. Ačkoli je hlavním příjemcem tohoto projektu Nejvyšší soud, který je nezávislou soudní institucí bez přímého vlivu na formulování legislativních návrhů, Komise očekává, že výsledky tohoto projektu se zřetelně odrazí v dalším úsilí o reformu soudnictví v České republice.
CZ01.07.02 Informační systém v soudnictví:
Tento investiční projekt postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zlepšit fungování a výkon soudů a úřadů státních zástupců. Projekt předpokládá nákup vybavení umožňujícího komplexní zlepšení funkce Nejvyššího soudu, vrchního soudu, krajských a okresních soudů, nejvyššího státního zastupitelství, vrchního státního zastupitelství a krajských a okresních státních zastupitelství pomocí vybudování plně kompatibilní sektorové datové sítě. Projekt je součástí IT strategie v sektoru soudnictví pro období 2001 - 2005, je spojen s podporou Phare pro budování institucí v rámci programů v letech 1998, 1999 a 2000 a je podmíněn českým spolufinancováním.
CZ01.07.03 Zlepšení profesionální úrovně vězeňské služby
Tento twinningový projekt postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajištění souladu s doporučeními Rady Evropy (č. R(87)3) ohledně správy věznic. Výsledkem projektu by mělo být trvale udržitelné zvyšování odbornosti vězeňské služby a lepší schopnosti vedení. Projekt zahrnuje komplexní školení a osvětu vedení věznic ohledně jeho znalosti evropských norem lidských práv stanovených v různých mezinárodních a evropských aktech a úmluvách, řízení vězeňské služby, řízení správních jednotek a rozvoj trvale udržitelného programu odborného vzdělávání. Projekt je podmíněn trvalým úsilím českých úřadů o transformaci vězeňského systému a udržení energie reformy soudnictví vedoucí k reformě trestního práva. Souběžně s tímto projektem Komise očekává, že české úřady budou provádět trvale udržitelnou politiku modernizace české vězeňské infrastruktury.
CZ01.07.04 Rozvoj hraniční kontroly, migračních a azylových politik:
Tento twinningový projekt postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajištění souladu s právními předpisy Společenství v oblasti výkonu hraniční kontroly a migrační a azylové politiky EU. Projekt zahrnuje dvě složky, posílení hraniční kontroly a prevenci nezákonné imigrace a rozvoj azylové politiky. Pokud jde o první složku, měla by vést ke zlepšení hraniční kontroly díky lépe školeným příslušníkům cizinecké a pohraniční policie, zvýšené efektivitě rozhodování této složky, funkcí řízení a ověřování dokumentů a zlepšené výměně informací s příslušnými sousedními státy. Azylová složka by měla (v rámci příslušného národního akčního plánu) vést k zavedení azylových a odvolacích postupů slučitelných s právními předpisy Společenství, pomocí školení pracovníků a zástupců právní komunity a zavedení systému země původu. Projekt je podmíněn uspokojivým výsledkem předchozích a souvisejících projektů financovaných v rámci Phare, zejména v programech roku 1998 a 1999.
CZ01.07.05 Zavedení modelu efektivního řízení (EFQM) u české policie:
Tento twinningový projekt zahrnuje investiční složku a postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zavést u české policie systém Evropské nadace pro řízení jakosti (EFQM), včetně složek vyšetřování, a tím zlepšit její efektivitu a poskytování služeb. Výsledkem projektu by mělo být komplexní zavedení systému EFQM, včetně pokynů pro vyšší a střední úroveň řízení policie, jednotné uplatnění systému jakosti, certifikace instruktorů EFQM, školení hodnotitelé jakosti a kanceláře jakosti zřízené shora až do úrovně policejních ředitelství, vývoj akčních plánů zlepšení jakosti, dokončení cvičení v sebehodnocení, zavedení ocenění Policie ČR za jakost a členství v EFQM. Projekt má navázat na pomoc poskytovanou v rámci souvisejícího twinningového projektu Phare CZ98/IB/JH/02 a bude implementován formou balíčku twinningu a školení. Je podmíněn tím, že Ministerstvo vnitra přijme rozhodnutí o provádění plánu zavedení EFQM vyvinutého v rámci výše zmíněného projektu.
CZ01.07.06 Zlepšení boje proti korupci a ekonomickému zločinu:
Tento twinningový projekt zahrnuje investiční složku a postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je napomoci orgánům činným v trestním řízení zvýšit účinnost a efektivnost jejich boje proti korupci, podvodům a závažné hospodářské trestné činnosti. Projekt je součástí programem Phare financovaného trvalého úsilí o zlepšení boje proti různým druhům hospodářské trestné činnosti, které po mnoho let využívalo cílené pomoci, zejména v letech 1998, 1999 a 2000. S přihlédnutím k činnostem prováděným v rámci vládního programu boje proti korupci by měl projekt zajistit vypracování a provádění komplexní strategie boje proti korupci a hospodářské trestné činnosti pomocí lepší spolupráce, lepší výměny informací a školení přímo zúčastněných subjektů, zejména policejní jednotky pro boj s korupcí a závažnou hospodářskou trestnou činností (SPOK) a úřadu vyšetřování, ale také ministerstva spravedlnosti, vnitra, financí, Komise pro cenné papíry, České národní banky, bankovní asociace a Bezpečnostní informační služby. Školení se zaměří zejména na přenos know-how v oblasti nejnovějších vyšetřovacích a analytických technologií a technik pro finanční analytickou jednotku ministerstva financí, policejní rady, vyšetřovatele, analytiky a jiné odborníky v oboru. Projekt je podmíněn českým spolufinancováním dodavatelské části projektu a uspokojivými výsledky souvisejících projektů financovaných v rámci programů v letech 1998 a 1999 a pokrokem v implementaci příslušného projektu z roku 2000.
CZ01.07.07 Zlepšení boje proti násilí a organizovanému zločinu:
Tento projekt twinning-light obsahuje investiční složku a postihuje krátkodobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zlepšit efektivitu orgánů činných v trestním řízení v jejich boji proti násilné a organizované trestné činnosti. Výsledkem projektu by měly být lepší technické a personální dovednosti Policie ČR, a zejména Kriminalistického ústavu v Praze a Národní centrály boje proti penězokazectví. Složka twinning-light v tomto projektu by měla zabezpečit pokračování systému zajištění jakosti v rámci Kriminalistického ústavu v Praze, vyvinutého v rámci twinningového projektu CZ99/IB/JH/03, a zlepšení úrovně kvalifikace technicko-analytické jednotky Národní centrály boje proti penězokazectví. Dodavatelská složka by měla zajistit poskytnutí vybavení pro sekvencování DNA v rámci budování specializované laboratoře DNA v Kriminalistickém ústavu v Praze, odborné šetření a analýzu zbytků po střelných ranách, zabezpečení přenosu dat s laboratořemi soudního lékařství a nedestruktivní zkoušky důkazů. Měla by rovněž umožnit přiměřené vybavení speciální technicko-analytické jednotky Národní centrály boje proti penězokazectví. Projekt je podmíněn českým spolufinancováním dodavatelské části projektu a upokojivou implementací výše uvedeného projektu Phare.
Česká vláda musí provést i další opatření mimo bezprostřední rámec tohoto programu Phare a činností popisovaných pro tento cíl. V tomto smyslu Komise očekává pokrok v těchto klíčových oblastech:
Přijetí a zahájení implementace balíčku reformy soudnictví:
Tato problematika se týká všech aspektů balíčku reforem, který přijala vláda v únoru 2000 a který má řešit správu a strukturu soudů, nezávislost soudců a školení i úplnou rekodifikaci trestního a obchodního zákoníku. Pokrok bude měřen podle zlepšení fungování soudů na všech úrovních, tj. podle zvýšené rychlosti a počtu řešených případů, zvýšené efektivity pracovních metod (soudci získají technickou a osobní podporu a budou sami ztrácet méně času administrativní prací), snížení počtu stížností na soudce (ať pro pomalost či pro korupci), zvýšení rozsahu i dostupnosti školení pro soudce (jazykové znalosti, odborná znalost v oblasti právních předpisů Společenství, korupce a hospodářské trestné činnosti). Při hodnocení pokroku ve výkonu všech orgánů činných v trestním řízení (policie, vyšetřovatelé, zvláštní jednotky jako Finanční analytická jednotka a SPOK, státní zástupci, soudy) bude sledováno snížení doby mezi podáním žaloby a konečným rozhodnutím, snížení (ne-li vyloučení) případů vyžadujících vymáhání předchozích soudních rozhodnutí a zlepšený poměr počtu pracovníků policie, státních zástupců a soudů k počtu úspěšných trestních stíhání za rok.