Cíl 4 Vnitřní trh
CZ01.04.01 Legislativní a institucionální rámec pro správu daní a cel:
Tento twinningový projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit úplný soulad s institucionálními i legislativními požadavky příslušných právních předpisů Společenství v oblastí daní a cel, včetně přechodného režimu DPH. Tento projekt, který navazuje na související twinningový projekt financovaný v rámci programu roku 2000 (CZ9903.01.02), by měl vyústit v návrhy právních předpisů, které bude nutno zavést v zájmu splnění právních předpisů Společenství týkajících se nepřímých daní, včetně přechodného režimu DPH, návrhy pro zajištění existence vhodných organizačních struktur pro odpovídající výběr DPH a spotřebních daní (včetně interních pokynů pro zaměstnance) a vhodně vyškolených zaměstnanců. Projekt rovněž zajistí návrhy opatření, která by měla být přijata k tomu, aby české celní úřady mohly spolupracovat v rámci systému TARIC. Podmínkou projektu je plná slučitelnost budoucích návrhů právních předpisů s příslušnými právními předpisy Společenství.
CZ01.04.02 Nová koncepce regulace účetnictví a aplikace mezinárodních účetních standardů:
Tento projekt postihuje krátkodobou i střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zavedení nové koncepce právní úpravy účetnictví, která by byla obecně v souladu s příslušnými právními předpisy Společenství a především s existujícími mezinárodními účetními standardy (International Accountancy Standards, IAS). Výsledkem projektu by měly být návrhy nového právního statutu povolání účetních v České republice, návrhy nových norem týkajících se statutu, úlohy a obsahu českého národního účetnictví, návrhy na zavedení norem IAS a návrhy na řešení přetrvávajícího problému oddělení účetnictví a daní, v rámci přípravy nového návrhu zákona o účetnictví a sekundárních nařízení. Projekt bude prováděn formou komplexního školení a technické asistence ze strany odborníků v oboru.
CZ01.04.03 Posilování dohledu nad trhem s farmaceutickými a zdravotnickými produkty:
Tento twinningový projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit plný soulad s právními předpisy Společenství v oblasti regulování jakosti, bezpečnosti a účinnosti léčiv humánní medicíny v České republice. Výsledkem projektu by mělo být úplné zavedení příslušných funkčních regulatorních systémů povolování prodeje, tržního dohledu a sledování léčiv. Výsledkem by mělo být rovněž posílení systému řízení českého Státního ústavu pro kontrolu léčiv a zavedení vhodného systému kontroly jakosti. Podpora v rámci tohoto twinningového projektu bude zahrnovat poradenství v oblasti regulace, postupů a řízení a školení ze strany příslušných specialistů z členských států.
CZ01.04.04 Prosazování práv na ochranu duševního vlastnictví:
Tento projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit plný soulad s právními předpisy Společenství v oblasti ochrany a výkonu práv duševního vlastnictví v České republice, včetně státních hranic. Projekt předpokládá školení i rozvoj vhodných systémů informačních technologií. Školení bude zahrnovat návrh vhodné metodologie, programů a materiálů a vlastní školení všech přímo zúčastněných subjektů, včetně seminářů. Dodávané zařízení - hardware i software - bude integrováno v informačním centru umístěném v Úřadu průmyslového vlastnictví a umožní sběr, zpracování a výměnu příslušných údajů a tím usnadní výkon práv duševního vlastnictví. Projekt je podmíněn českým spolufinancováním dodávek, vhodným personálním zajištěním Úřadu průmyslového vlastnictví a centra a plnou spoluprací zúčastněných stran v rámci příslušného Řídícího výboru.
CZ01.04.05 Prosazování acquis v oblasti hospodářské soutěže:
Tento twinningový projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit plný soulad s právními předpisy Společenství v oblasti výkonu právních předpisů ES o hospodářské soutěži. Výsledkem projektu by měla být úplná slučitelnost českého zákona o hospodářské soutěži (antimonopolního zákona), zákona o státní pomoci a příslušných rozhodovacích procesů a přiměřené vyškolení zaměstnanců Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Činnosti v oblasti antimonopolních opatření budou zahrnovat analýzu současného zákona o hospodářské soutěži, poradenství v oblasti provádění a výkonu, poradenství a podporu pro zaměstnance pracující při vyšetřování kartelů a návrh a implementace školicích programů. V oblasti státní pomoci zahrnují činnosti, které budou financovány v rámci tohoto projektu, poradenství o výkonu zákona o státní pomoci, návrh hlavních směrů týkajících se sekundární legislativy a strategických směrů rozvoje politiky státní pomoci, poradenství v oblasti výkonu finančních postupů a kontrol a spolupráci při inventurách státní pomoci. Tato druhá složka bude rovněž zahrnovat školení. Jak antimonopolní součást tohoto projektu, tak součást v oblasti státní podpory by měly využívat svých samostatných předvstupních poradců a krátkodobých odborných služeb. Protože projekt by měl být návazným projektem na twinningovou asistenci poskytnutou v rámci CZ9808, je jeho financování v rámci Phare podmíněno uspokojivými výsledky tohoto konkrétního projektu.
CZ01.04.06 Zvýšení efektivnosti činností operátora pro dohled nad trhem s elektřinou:
Tento twinningový projekt postihuje střednědobou prioritu přístupového partnerství. Cílem projektu je zajistit plný soulad s právními předpisy Společenství v oblasti vnitřního energetického trhu, a zejména se směrnicí 96/92/ES. Výsledkem projektu by měl být nově zřízený operátor krátkodobého trhu s elektřinou, plně fungující a schopný plnit své povinnosti v souladu s právními předpisy Společenství. Podpora Phare by měla operátorovi umožnit sjednání a zúčtování obchodů na trhu s elektřinou a organizaci příslušného krátkodobého trhu, přípravu příslušné sekundární legislativy, kterou navrhne Energetický regulační úřad, přípravu komplexních a integrovaných příruček postupů a zajištění vhodného rozvoje lidských zdrojů operátora trhu. Podpora bude poskytována formou komplexního balíčku twinningové pomoci a školení a je podmíněna skutečným zřízením operátora trhu do konce roku 2001.
Česká vláda musí provést i další opatření mimo bezprostřední rámec tohoto programu Phare a činností popisovaných u tohoto cíle. V tomto smyslu Komise očekává pokrok v těchto klíčových oblastech:
Zlepšení české makroekonomické situace a podnikatelského prostředí:
měřitelné ukazatele pokroku zahrnují snížení rozpočtového deficitu, přijetí a implementaci střednědobé fiskální strategie, schválení návrhu komplexní penzijní reformy, vypracování úplného seznamu nesplacených státních záruk včetně střednědobé prognózy ztrát mimorozpočtových organizací, značné zvýšení podílu rozsudků o prohlášení konkursu ze strany soudů v porovnání s počtem projednávaných případů, dokončení privatizace Komerční banky, značný pokles nedobytných půjček a zvýšené poskytování úvěrů soukromému sektoru, přijetí a implementaci nařízení pro uplatnění zásady opatrnosti, přijetí nového zákona o cenných papírech zvyšujícího regulatorní a výkonné pravomoci Komise pro cenné papíry a rozhodnutí o zlepšení koordinace činností agentur zapojených do implementace strategie rozvoje malých a středních podniků a implementaci právních předpisů o soudních exekutorech.