3. Hodnocení škodlivých účinků
Expozice obyvatelstva se hodnotí pro každý zdroj hluku a škodlivý účinek zvlášť. Pokud jsou tytéž osoby současně vystaveny různým zdrojům hluku, nelze tyto škodlivé účinky kumulovat. Účinky však mohou být porovnávány za účelem zhodnocení relativního významu každého hluku.
3.1. Hodnocení pro ischemickou chorobu srdeční
3.1.1. U ischemické choroby srdeční v případě hluku ze silniční dopravy se podíl případů konkrétního škodlivého účinku v populaci vystavené relativnímu riziku, u něhož se vychází z toho, že je způsobeno hlukem ve venkovním prostředí, vypočítá pro zdroj hluku x (silniční dopravu), škodlivý účinek y (ischemickou chorobu srdeční) a incidenci i pomocí vzorce:
∑ [p * (RR - 1)]
j j j,x,y
PAF = (-------------------------)
x,y ∑ [p * (RR - 1)] + 1
j j j,x,y
kde
x je silniční doprava,
y je ischemická choroba srdeční,
PAF je podíl přiřaditelný populaci,
x,y
j je soubor hlukových pásem, který je tvořen jednotlivými
5 dB pásmy podle přílohy č. 2 k této vyhlášce a
p je podíl celkové populace P v hodnocené oblasti, která je
j vystavena expozičnímu pásmu j, jež je spojováno s daným
relativním rizikem konkrétního škodlivého účinku
RR . RR se vypočítá pomocí vzorců uvedených
j,x,y j,x,y
v bodě 2 této přílohy pro prostřední hodnotu každého
hlukového pásma.
3.1.2. U ischemické choroby srdeční v případě hluku ze silniční dopravy se celkový počet N případů ischemické choroby srdeční (osob postižených škodlivým účinkem y; počet přiřaditelných případů) v důsledku působení zdroje x rovná:
N = PAF * I * P
x,y x,y,i y
kde
PAF se vypočítá pro incidenci i,
x,y,i
I je míra incidence ischemické choroby srdeční v hodnocené
y oblasti, kterou lze získat ze statistik o zdraví v regionu
nebo zemi, kde se daná oblast nachází, a
P je celkový počet obyvatel v hodnocené oblasti (součet
obyvatel v různých hlukových pásmech).
3.2. Hodnocení pro vysoké obtěžování a vysoké rušení spánku
U vysokého obtěžování a vysokého rušení spánku hlukem ze silniční, železniční a letecké dopravy se celkový počet N osob postižených škodlivým účinkem y (počet přiřaditelných případů) z důvodu působení zdroje x pro každou kombinaci zdroje hluku (silniční, železniční nebo letecké dopravy) a škodlivého účinku y (vysokého obtěžování hlukem, vysokého rušení spánku) rovná:
N = ∑ (n * AR )
x,y j j j,x,y
kde
AR je absolutní riziko relevantního škodlivého účinku (vysokého
x,y obtěžování hlukem, vysokého rušení spánku), které se vypočítá
pomocí vzorců uvedených v bodě 2 této přílohy pro prostřední
hodnotu každého hlukového pásma, a
n je počet osob, které jsou vystaveny expozičnímu pásmu j.
j
******************************************************************