Příprava a postup zkoušky
8. Před započetím zkoušky se provede:
a) sejmutí stolu;
b) kontrola úplnost viditelných součástí, zvláště pružin, řetězů, ozubených kol rychlostního mechanismu, vačkových a diskových kol;
c) zkontroluje se:
- pevnost uložení vačkových kol na hřídelích, pevnost spojení hřídelí diskových kol a jednotlivých desek na nosnících stolu;
- napětí řetězů (řetězy nesmí spadat z řetězových kol);
- spojení hřídele elektrického motoru s hřídelí rychlostního mechanismu;
- správnost mazání, pracovní povrch vačkových a diskových kol tukem V1 (ČSN 65 6915);
d) nastavení řízení na zadaný režim práce dle čl. 3;
e) zapnutí zařízení na 1-2 minuty ke kontrole jeho správné funkce, zejména nedochází-li k zadírání diskových kol;
f) upevnění zkoušených vzorků na stůl pomocí upínacích pomůcek;
g) zkontroluje se, zda se na stole zařízení a na plošině nenachází volně ležící nepotřebné předměty;
h) po opuštění pracovního prostoru se zajistí vstup bezpečnostními dveřmi a spustí zařízení SIT.
Určení režimu a doby zkoušení
9. Výchozími hodnotami pro určení režimu testování na SIT jsou podmínky dopravy výrobků na automobilech, které jsou nejrozšířenějším a nejtvrdším dopravním prostředkem. Charakteristika různých případů této dopravy při mezních rychlostech je uvedena v tabulce č. 4.
10. Režim testování se určí tak, aby hodnota největšího přetížení nebyla menší, než hodnota největšího přetížení, vznikající na výrobcích při normálních podmínkách dopravy automobily. Hodnota největšího přetížení, vznikající při normálních podmínkách dopravy automobily se stanovuje jako mezní hranice přetížení, systematicky se opakující v uvedených podmínkách. Náhodně vznikající jednotlivá přetížení jsou napodobena rázovými zkouškami.
11. Doba testování výrobků se určuje tak, aby počet přetížení při testování se maximálně přiblížil celkovému počtu přetížení vznikajících ve skutečných podmínkách. Z tabulky č. 3 je zřejmé, že 1 hodina testování na každém ze 4 základních způsobů zatížení (způsob 1 až 4) odpovídá dopravě na automobilech na vzdálenost 1000 km, na každém ze 4 doplňkových způsobů zatížení (způsob 5 až 8) odpovídá vzdálenosti 200 km. V podmínkách zkoušky se kromě režimu zatížení současně stanoví, zda bude provedena následná funkční zkouška. Není-li stanoveno jinak (stanovené technické požadavky na výrobek, smluvní podmínky pro individuální testy, a pod.), volí se doba testování na SIT 60 minut v režimu č. 5.
12. V průběhu zkoušení se sleduje:
a) doba zkoušení;
b) charakter zvuku, při jakékoliv jeho změně zařízení vypnout a provést kontrolu stavu testovaných vzorků a zkušebního zařízení;
c) vizuální kontrolou přes bezpečnostní průzor případné uvolnění upevnění vzorků.
13. Po ukončení zkoušení provede prohlídka sestavy vzorku a zhodnotí se jeho stav se zaměřením na údaje uvedené v bodu 2. tohoto postupu.