2. Postup přestavby organizačních struktur
(1) Proces přestavby organizační struktury výrobní základny národního hospodářství na státní podniky koordinují a kontrolují Vládní výbory ČSSR, ČSR a SSR pro otázky plánovitého řízení národního hospodářství (dále jen "Vládní výbory") s využitím specializovaných skupin expertů ze sféry řídící praxe i teorie.
(2) Odpovědnost za řízení přípravy a realizaci přestavby uspořádání výrobní základny v rámci svých resortů nesou ministři, vedoucí ostatních ústředních orgánů, rady KNV, Národního výboru hl. m. Prahy (dále jen "NVP") a Národního výboru hl. m. SSR Bratislavy (dále jen "NVB").
Stanovit odpovědnost za řízení přípravy a realizaci přestavby organizačního uspořádání výrobní základny řízené národními výbory je v kompetenci národních vlád.
(3) Individuální návrhy na založení státního podniku mohou samostatně předkládat ústřední státní orgány, národní výbory, generální ředitelství VHJ, podniky a jejich strukturní jednotky (závody) a další organizace (včetně rozpočtových a příspěvkových).
(4) Kolektivní návrhy za dosavadní VHJ budou předkládat komise složené z ředitelů podniků a účelových organizací (u oborových podniků a jiných obdobně uspořádaných podniků ředitelů závodů) a generálního ředitele dané VHJ a vedené zástupcem ministerstva nebo jiného ústředního orgánu. U VHJ v podřízenosti národních ministerstev nebo jiného národního ústředního orgánu, avšak s působností po celé ČSSR, bude komise vedená zástupcem toho orgánu, v jehož podřízenosti daná VHJ je. Tyto komise zpracují návrh na nové uspořádání a postavení všech organizačních jednotek dosavadní VHJ.
Kolektivní návrh komise ředitelů dané VHJ neomezuje právo podniků, závodů a účelových organizací této VHJ předkládat vlastní individuální návrhy.
(5) Návrhy na zřízení státního podniku musí dokládat schopnost nově navrhovaného státního podniku samostatně hospodařit na základě úplného chozrasčotu a samofinancování, způsob zabezpečení úkolů 8. pětiletého plánu a schopnost zabezpečení povinností vůči státnímu rozpočtu a úvěrové soustavě a splnění dříve uzavřených hospodářských smluv. Návrh musí obsahovat:
a) charakteristiku změn organizační struktury související se vznikem nového státního podniku (včetně požadavků na organizační přesuny mezi organizacemi);
b) vymezení předmětu podnikání a struktury produkce (služeb, prací) s její kvantifikací včetně porovnání se současnou strukturou produkce v členění podle skupin výrobků;
c) vymezení majetku a pracovních sil v novém uspořádání;
d) soupis uložených úkolů 8. pětiletého plánu a způsob jejich zabezpečení;
e) stručný rozbor tvorby zdrojů a jejich použití včetně zabezpečení úkolů 8. 5LP v podmínkách úplného chozrasčotu a samofinancování na období nejméně 3 - 5 let;
f) hlavní směry dlouhodobého komplexního rozvoje nově navrhovaného státního podniku (technický rozvoj, výrobkový rozvoj, investiční rozvoj, rozvoj pracovních sil, zapojení do přímých zahraničních vztahů apod.).
Při tom nedostatečná dosavadní vybavenost podniků (nebo i závodů) výrobními fondy nesmí být důvodem k odmítání jejich osamostatnění a převedení na státní podnik, neboť se počítá s opatřeními k určitému vyrovnání rozdílných výchozích podmínek organizací v odepsanosti základních prostředků (případně s částečným doplněním obratových fondů). Kromě toho budou podnikům stanoveny jednotné odvody, daně a normativy a na efektivní akce bude poskytován úvěr; to vše bude směřovat k vyrovnání výchozích podmínek pro hospodaření nově vznikajících státních podniků.
Návrh na zřízení státního podniku bude projednán se stranickou a odborovou organizací navrhovatele a o návrzích bude navrhovatel informovat příslušné územní stranické orgány.
(6) Návrhy předkládají navrhovatelé spolu se stanovisky svých stranických i odborových organizací přímo příslušnému ministru, vedoucímu ústředního orgánu, nebo radě KNV (NVP, NVB) a současně Úřadu předsednictva vlády ČSSR nebo Úřadu vlády ČSR a SSR.
(7) Příslušná ministerstva, ústřední orgány a KNV (NVP, NVB) zpracují na základě všech podaných návrhů a vlastních koncepcí rozvoje odvětví projekty přestavby organizačního uspořádání jimi dosud řízených organizací výrobní základny. Součástí projektů zpracovaných KNV (NVP, NVB) budou projednané návrhy ONV (ObNV, MěNV apod.) na organizační uspořádání výrobní základny v jejich řídící působnosti. ONV (ObNV, MěNV apod.) projednají své návrhy s KNV (NVP, NVB) tak, aby se mohly stát součástí projektů KNV (NVP, NVB). Možnost samostatně předkládat individuálně návrhy všemi stupni národních výborů, jim podřízenými podniky (a jejich jednotkami) a event. dalšími organizacemi není tímto postupem omezována. Projekt musí obsahovat:
a) srovnání dosavadní a nové organizační struktury výrobní základny resortu nebo KNV (NVP, NVB) v členění na úrovni dosavadních hospodářských organizací (podnik, VHJ) a nově zakládaných státních podniků;
b) seznam neakceptovaných návrhů na organizační změny (včetně zdůvodnění, proč nebyly akceptovány);
c) způsob zajištění úkolů 8. 5LP v resortu, a to v objemech i sortimentu (kvantifikace musí obsahovat i odpočet realizované části úkolů 5LP);
d) nevyřešené požadavky kladené v souvislosti s přestavbou organizačních struktur na ostatní resorty, nebo národní výbory;
e) časový harmonogram přestavby organizačních struktur výrobní základny v resortu dle dále uvedených etap realizace.
(8) Projekt musí postihovat celou výrobní základnu resortu včetně příspěvkových a rozpočtových organizací (u národních výborů jde jen o organizace hospodářské). Příslušní ministři a vedoucí ústředních orgánů a rady KNV (NVP, NVB) předloží projekty organizační přestavby svých resortů do 30. 4. 1988 příslušným vládám, příslušným plánovacím komisím a statistickým úřadům a SBČS. U podniků významných pro obranný průmysl se podle potřeby k projektům vyjádří Vládní výbor pro obranný průmysl. V zájmu koordinace přestavby struktur výrobní základny v odvětvích v působnosti federálních a národních orgánů předloží místopředsedové vlády ČSSR a předsedové národních vlád projekty zpracované národními orgány vládě ČSSR do 31. 5. 1988. Vláda projedná postupně do 15. 6. 1988 projekty a rozhodne o jejich realizaci.
(9) Realizace přestavby organizačních struktur proběhne ve dvou etapách podle připravenosti jednotlivých případů:
I. etapa - k 1. 7. 1988
II. etapa - k 1. 7. 1989.
Vedle těchto základních termínů vláda ČSSR nebo vlády ČSR a SSR mohou rozhodnout o převodu dosavadních hospodářských organizací na státní podniky k 1. 1. 1989 a k 1. 4. 1989 v případech, kdy to nenaruší přípravu plánu na rok 1989, přípravu 9. pětiletého plánu a bilancování důsledků komplexní přestavby velkoobchodních a nákupních cen.
Nové státní podniky zakládají ministři, vedoucí ostatních ústředních orgánů a rady KNV, NVP a NVB.
Nově vzniklé státní podniky musí být zapsány do podnikového rejstříku.
(10) Přechod majetku a závazků zanikajících organizací na nově vznikající státní podniky nebo jiné subjekty ke dni jejich vzniku, vyhodnocení a uzavření hospodářské činnosti zanikajících organizací (závěrečné řízení za I. pololetí příslušného roku) a sestavení a přepočtení vybraných údajů ze statistických a účetních výkazů za uplynulé období 8. 5LP v dosavadní i nové struktuře musí být dokončeny do 3 měsíců ode dne vzniku nového státního podniku.
Likvidace zaniklých organizací (především GŘ dosavadních trustů) musí být provedena do 6 měsíců ode dne jejich zrušení.
(11) Nově vzniklé státní podniky ve své pravomoci rozpracují v souladu se zákonem o státním podniku vnitropodnikové řízení a chozrasčot.