2. Řízení
+-----------------------------------------------------------------------------------------+
| Podskupina kontrolních úkonů |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| | Položka | Metoda kontroly |
| +--------------------------+--------------------------------------+-----------+
| Číslo | | Hodnocení |
| položky | Základní popis závady | závady |
| | +---+---+---+
| | | A | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1 Mechanický stav |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.1.1 | Stav převodky řízení | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | | zvedák, kola jsou nad zemí nebo na otočných |
| | | plošinách a otočí se volantem z jednoho dorazu |
| | | do druhého. Vizuální kontrola činnosti převodky |
| | | řízení. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.1 | Zvýšený odpor v převodce řízení. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.2 | Opotřebované drážkování nebo jakákoliv vůle ve spojení hřídele | | B | C |
| | převodky řízení s hlavní pákou řízení, deformace dílů převodky | | | |
| | řízení. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.3 | Nadměrná vůle v převodu převodky řízení, nebo převodka řízení | | B | C |
| | nespolehlivá. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.4 | Nadměrná vůle v uložení hřídelů nebo hřebenových tyčí převodky | | B | C |
| | řízení. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.5 | Převodka řízení netěsní nebo jsou prachovky poškozené nebo | A | B | |
| | ve výrazně zhoršeném stavu nebo prachovky chybí. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.6 | Kloubové spojení hřídele volantu s hřídelí převodky řízení | | B | C |
| | opotřebované nebo není spolehlivé. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.1.7 | Neodborná oprava nebo změna převodky řízení nebo kloubového | | B | C |
| | spojení převodky řízení s hřídelí volantu nebo spojení hřídele | | | |
| | převodky řízení s hlavní pákou řízení. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.2 | Upevnění převodky řízení | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | | zvedák, kola vozidla jsou na zemi a otočí se |
| | | volantem/řídítkovým řízením po směru a proti |
| | | směru hodinových ručiček nebo se použije |
| | | speciálně upravený detektor vůle řízení. |
| | | Vizuální kontrola připevnění skříně převodovky |
| | | k podvozku. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.2.1 | Převodka řízení není náležitě upevněná. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.2.2 | Lože na podvozku/karosérii pro upevnění převodky řízení prasklé | | B | C |
| | nebo montážní otvory protáhlé. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.2.3 | Chybějící nebo prasklé upevňovací šrouby. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.2.4 | Prasklá skříň převodky řízení. | | B | C |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3 | Stav pákového | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | mechanismu řízení | zvedák, kola vozidla jsou na zemi a otočí se |
| | | volantem po směru a proti směru hodinových |
| | | ručiček nebo se použije speciálně upravený |
| | | detektor vůle řízení. Vizuální kontrola |
| | | opotřebení, prasklin a spolehlivosti řídících |
| | | částí. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.1 | Nadměrná vůle v pohyblivých spojích mechanismu řízení. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.2 | Uvolněné nebo nadměrně opotřebené spoje. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.3 | Praskliny na jakékoli části nebo deformace jakékoli části | | B | C |
| | mechanismu řízení. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.4 | Viditelné zajištění spojů, je-li vyžadováno, chybí nebo není | | B | |
| | spolehlivé. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.5 | Zjevně nesprávné seřízení částí mechanismu řízení (např. příčné | | B | |
| | nebo podélné spojovací tyče řízení). | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.6 | Neodborná oprava nebo změna pákoví mechanismu řízení. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.3.7 | Prachovky chybí, jsou poškozené nebo jsou ve výrazně zhoršeném | A | B | |
| | stavu. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.4 | Funkce pákoví | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | mechanismu řízení | zvedák, kola jsou na zemi a motor v chodu |
| | | (posilovač řízení) a otočí se volantem z jednoho |
| | | dorazu do druhého. Vizuální kontrola |
| | | pohyblivosti pákoví. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.4.1 | Mechanismu řízení drhne při pohybu o pevnou část podvozku. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.4.2 | Doraz řízení je chybně seřízen nebo chybí. | | B | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5 | Posilovač řízení | Kontroluje se těsnění systému řízení a hladina |
| | | kapaliny v nádrži (je-li viditelná). Kola jsou |
| | | na zemi, motor v chodu a kontroluje se funkce |
| | | posilovače řízení. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.1 | Únik média. | A | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.2 | Nedostatek kapaliny. | A | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.3 | Mechanismus posilovače řízení nefunguje. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.4 | Mechanismus posilovače řízení je poškozený nebo má praskliny | | B | C |
| | nebo je nespolehlivý. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.5 | Nesprávné seřízení nebo drhnutím částí o sebe | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.6 | Neodborná oprava nebo změna mechanismu posilovače řízení. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.7 | Trubky/hadice jsou poškozené, nadměrně zkorodované. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.1.5.8 | Mechanismus posilovače řízení, není-li součástí převodky řízení | | B | |
| | (pístnice, páky, tyče), není náležitě uchycen nebo je uchycení | | | |
| | uvolněné nebo opotřebované. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2 Volant, sloupek řízení a řídítka |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.2.1 | Stav volantu/řídítek | Kola jsou na zemi, volant se zatlačí ze strany |
| | | na stranu (snaha o kývavý pohyb) v pravém úhlu |
| | | ke sloupku a zlehka se na něj zatlačí směrem |
| | | dolů a nahoru. Vizuální kontrola vůle. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.1.1 | Zjevné uvolněné spojení volantu s hřídelí volantu nebo řídítek | | B | C |
| | s vidlicí nebo vzájemné spojení není spolehlivé nebo neodpovídá | | | |
| | požadavkům. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.1.2 | Mechanismus seřízení polohy volantu a sloupku řízení, je-li | | B | C |
| | namontován, nelze spolehlivě aretovat v nastavené poloze | | | |
| | nebo je zádržný mechanismus vadný. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.1.3 | Poškození volantu/řídítek | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.1.4 | Neodborná změna nebo oprava volantu/řídítek. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.1.5 | Porušení požadavků na ochranu řidiče před nárazem na prvky | | B | |
| | řízení. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2 | Sloupek řízení/vidlice | Vozidlo, s výjimkou motocyklu, se umístí nad |
| | | montážní jámu nebo na zvedák tak, aby vozidlo |
| | | spočívalo celou hmotností na zemi, a na volant |
| | | se působí silou nahoru a dolů rovnoběžně se |
| | | sloupkem, na volant/řídítka se zatlačí různými |
| | | směry kolmo ke sloupku/vidlici se řídítky. |
| | | Vizuální kontrola vůle a stavu pružných spojů |
| | | nebo univerzálních kloubů. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2.1 | Nadměrná pohyblivost středu volantu směrem nahoru nebo dolů | | B | |
| | (axiální vůle). | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2.2 | Nadměrná pohyblivost horní části sloupku radiálně od osy | | B | |
| | sloupku. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2.3 | Zhoršený stav pružných spojů nebo universálních kloubů. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2.4 | Vadné připevnění. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.2.2.5 | Neodborná oprava nebo změna sloupku řízení/vidlice. | | | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.3 Vůle v řízení |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.3 | Vůle v řízení | Vozidlo se umístí nad montážní jámu nebo na |
| | | zvedák, vozidlo spočívá celou svou hmotností na |
| | | kolech, v případě vozidel s posilovačem řízení |
| | | je motor v chodu, kola jsou nařízena do přímého |
| | | směru a volant se zlehka otočí co nejvíce |
| | | po směru a proti směru hodinových ručiček, |
| | | aniž by se pohnula kola. Vizuální kontrola |
| | | volné pohyblivosti. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.3.1 | Nadměrná vůle v řízení v rozporu s požadavky. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.4 Seřízení kol |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.4.1 | Sbíhavost kol řídící | Kontrola seřízení geometrie řízené nápravy se |
| | nápravy | provádí pomocí přístroje na kontrolu geometrie |
| | | řízené nápravy v souladu s metodikou. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.4.1.1 | Seřízení sbíhavosti (rozbíhavost) kol řízené nápravy přesahuje | | B | |
| | povolené tolerance. | | | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.4.2 | Odklon kol řídící | Kontrola seřízení geometrie řízené nápravy se |
| | nápravy | provádí pomocí přístroje na kontrolu geometrie |
| | | řízené nápravy v souladu s metodikou. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.4.2.1 | Odklon kol řízené nápravy přesahuje povolené tolerance. | | B | |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.4.3 | Diferenční úhly rejdů | Kontrola seřízení geometrie řízené nápravy se |
| | | provádí pomocí přístroje na kontrolu geometrie |
| | | řízené nápravy v souladu s metodikou. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.4.3.1 | Rozdíl diferenčních úhlů kol řízené nápravy přesahuje povolené | | B | |
| | tolerance. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.5 Točnice řízené nápravy přípojného vozidla |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.5 | Točnice řízené nápravy | Vizuální kontrola nebo použití speciálně |
| | přípojného vozidla | upraveného detektoru vůle. |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.5.1 | Poškozená nebo prasklá část. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.5.2 | Nadměrná vůle. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.5.3 | Vadné připevnění. | | B | C |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.6 Elektrický posilovač řízení |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------------------+
| 2.6 | Elektrický posilovač | Elektrický posilovač řízení (EPS) Vizuální |
| | řízení | kontrola a kontrola správnosti vztahu mezi |
| | | úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol |
| | | při běžícím motoru a při zastaveném motoru |
+-----------+--------------------------+--------------------------------------+---+---+---+
| 2.6.1 | Kontrolka vadné funkce ukazuje poruchu systému. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.6.2 | Nesprávný vztah mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení | | B | C |
| | kol. | | | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+
| 2.6.3 | Posilovač nefunguje. | | B | |
+-----------+-----------------------------------------------------------------+---+---+---+