CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 254/1999 Sb. Vyhláška Ministerstva vnitra o technických podmínkách požární techniky Kabina řidiče a kabina mužstva

Kabina řidiče a kabina mužstva

254/1999 Sb. Vyhláška Ministerstva vnitra o technických podmínkách požární techniky

Kabina řidiče a kabina mužstva

25. V oknech zásahových požárních automobilů smí být užito pouze bezpečnostní sklo. Sklo čelního okna je lepené.

26. V případě, kdy jsou zásahové požární automobily osazeny více kabinami nebo místy pro pobyt osob, je mezi nimi spojení zajištěno nejméně dvěma na sobě nezávislými zařízeními, z toho nejméně jedno zvukové.

27. Každý prostor pro osoby v kabině řidiče nebo mužstva má nejméně dva východy, z toho jeden může být nouzový o rozměrech nejméně 500 x 700 mm a nesmí být na stejné straně jako dveře. Kabina mužstva (prostor s druhou a další řadou sedadel) 2. a vyšší hmotnostní třídy má dveře z levé i pravé strany.

28. Nejmenší rozměr dveřního prostoru kabiny mužstva požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy je ohraničen obdélníkem o šířce (a) nejméně 600 mm a výšce (b) nejméně 700 mm se spodní hranou v úrovni zatíženého sedadla (obr. 8). Nejmenší úhel otevření dveří kabiny mužstva u zásahových požárních automobilů 1. a 2. hmotnostní třídy je 75 °a u zásahových požárních automobilů 3. a 4. hmotnostní třídy 80 °. Dveře po otevření zůstanou v otevřené poloze.

Obrázek č. 8

Rozměrové požadavky dveří kabiny mužstva, šířka obdélníku (a) a výška obdélníku (b)

29. Při otevření dveří do kabiny řidiče nebo mužstva se samočinně osvětlí příslušný prostor nebo jeho část a přístupové schůdky. V kabině řidiče a mužstva je vypínač pro rozsvícení při zavřených dveřích.

30. Největší výška prvního schodu nebo stupačky k nástupu do kabiny mužstva (d) je u provedení pro

a) silniční provoz 550 mm,

b) smíšený provoz 600 mm,

c) terénní provoz 600 mm.

Hloubka nástupní plochy schodu (a) je nejméně 150 mm. Pro velikost přesahu nižšího schodu (c) do 150 mm je výška mezi schody (b) nejvýše 400 mm. Pro velikost přesahu nižšího schodu (c) většího než 150 mm je výška mezi schody (b) nejvýše 450 mm. Šířka nástupní plochy schodu nejméně 300 mm. Hrany nástupních ploch svírají s vodorovnou rovinou úhel (α) nejvíce 85 ° (obr. 9).

Obrázek č. 9

Rozměrové požadavky schodů, hloubka nástupní plochy schodu (a), výška mezi schody (b), velikost přesahu nižšího schodu (c), výška prvního schodu od země (d) a velikost úhlu svírajícího hrany nástupních ploch s vodorovnou rovinou (α)

31. Kabina mužstva pro 6 a více osob je vybavena nezávislým topením.

32. Při zatížení sedadel je vzdálenost (k) mezi sedadlem a stropem kabiny nejméně 1 050 mm (obr. 10).

33. U sedadel určených mužstvu platí následující rozměrové požadavky (obr. 8b)

a) šířka činné plochy je nejméně 435 mm,

b) hloubka činné plochy (m) je nejméně 400 mm,

c) výška činné plochy od podlahy (l) je 400 až 500 mm.

34. V kabině pro mužstvo (druhá a další řada sedadel) je prostor v úrovni kolen (n) široký nejméně 300 mm a v úrovni podlahy (o) nejméně 400 mm. V případě, že je užito dvou řad sedadel proti sobě, je tento prostor v úrovni kolen široký nejméně 500 mm a v úrovni podlahy 550 mm (obr. 10). V dosahu osoby sedící na sedadle je umístěno madlo s úchytnou délkou nejméně 100 mm a výškou od podlahy nejméně 500 mm pro držení při jízdě, a to i v ochranných rukavicích podle ČSN EN 659 Ochranné rukavice pro hasiče.

Obrázek č. 10

Základní rozměrové požadavky prostoru kabiny mužstva a sedadel, vzdálenost mezi sedadlem a stropem kabiny (k), výška sedadla od podlahy (l), hloubka činné plochy sedadla (m), prostor před sedadlem v prostoru kolen (n/p) a prostor před sedadlem v úrovni podlahy (o/r)

35. Na místě spolujezdce (velitele) je osvětlení ke čtení výjezdové dokumentace, včetně map, které neomezuje řidiče při řízení automobilu.

36. Každý člen mužstva uvnitř kabiny má místo k sezení. Sedadla jsou v neklouzavé úpravě, která se snadno udržuje a je odolná vůči opotřebení. Nejmenší šíře sedadla ve výšce lokte je

a) u sedadel bez dýchacích přístrojů v opěradlech

1. u samostatného sedadla 550 mm,

2. u dvou sedadel 1 000 mm,

3. u tří sedadel 1 400 mm,

4. u čtyř sedadel 1 800 mm,

5. u pěti sedadel 2 200 mm,

b) u sedadel s dýchacími přístroji v opěradlech

1. u samostatného sedadla 550 mm,

2. u dvou a více sedadel

nejmenší šíře každého sedadla 500 mm.

37. U terénních zásahových požárních automobilů umožňuje sedadlo řidiče, pokud je odpruženého typu, jeho zablokování v pevné poloze.

38. Nejmenší počet sedadel v zásahovém požárním automobilu jsou dvě sedadla. Uspořádání sedadel umožňuje sedět pouze čelem nebo zády ve směru jízdy. Všechna sedadla mužstva jsou vybavena opěrkami hlavy.

39. Dýchací přístroje uložené v opěradlech sedadel umožňují nasazení vsedě. V průběhu přípravy a po nasazení zůstává dýchací přístroj upevněn v držáku. Zapínání postroje dýchacího přístroje nesmí být zaměnitelné se zámkem bezpečnostního pásu. Po vyjmutí přístroje sedadlo umožňuje opření o opěradlo.

40. Podlahy a obklady stěn a dveří v kabině mužstva jsou do výšky nejméně 100 mm nad podlahou vyrobeny z materiálu, který je v neklouzavém provedení a je odolný vůči otěru a korozi. Ostatní vnitřní obklady u zásahových požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou pouze z netříštivého a nárazu odolného materiálu se sníženou hořlavostí. Tyto povrchy umožňují snadné čištění.

41. V kabině řidiče a mužstva smí být přepravováno požární příslušenství, které je uloženo v úchytech spolehlivě zajišťujících toto příslušenství proti vypadnutí při jízdě nebo při náhlé změně polohy, například při převrácení.

42. Úchyty pro požární příslušenství v kabině mužstva jsou schopné snést zpomalení 10 G ve směru jízdy a hladina hluku v prostoru mužstva nepřekračuje 78 dB.

43. Součástí zásahových požárních automobilů jsou zvláštní světelná výstražná zařízení modré barvy doplněná typickým zvukovým výstražným zařízením. U zásahových požárních automobilů 2. a vyšší hmotnostní třídy je světelná část zvláštního světelného výstražného zařízení modré barvy i na zádi karosérie.