CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 254/1999 Sb. Vyhláška Ministerstva vnitra o technických podmínkách požární techniky II. Základní a speciální zásahové požární automobily

II. Základní a speciální zásahové požární automobily

254/1999 Sb. Vyhláška Ministerstva vnitra o technických podmínkách požární techniky

II. Základní a speciální zásahové požární automobily

9. Objem palivové nádrže či palivových nádrží zásahových požárních automobilů umožňuje dojezd na vzdálenost nejméně 400 km.

10. Zásahové požární automobily jsou uzpůsobeny k průběžnému dobíjení akumulátorových baterií, doplňování tlakového vzduchu, případně dalších energií pomocí dobře přístupných, rychle a snadno ovladatelných prvků v prostoru pro řidiče nebo v blízkosti místa nástupu řidiče do automobilu. Všechna připojovací místa jsou přístupná osobám stojícím na zemi.

11. Zásahové požární automobily se sklopnou kabinou umožňují provádění denní kontroly automobilu bez sklopení kabiny.

12. Zásahové požární automobily 2. a vyšší hmotnostní třídy jsou vybaveny zařízením k jejich vyproštění a pro tažení.

13. Zásahové požární automobily jsou vybaveny motorem o měrném výkonu nejméně

-1 -1

11 kW . 1 000 kg (11 W . kg )

konstrukční celkové hmotnosti.

14. Motory spolu s hnacími ústrojími, která slouží jako zdroj pohonu požárních nástaveb, vykazují v teplotním rozmezí -15 °C až + 35 °C stálé provozní parametry po dobu nejméně 4 hodin.

15. Elektrický proud lze odebírat pouze z celé akumulátorové baterie; při použití více akumulátorových baterií lze elektrický proud odebírat pouze z celé sestavy baterií. Kapacita akumulátorových baterií a výkon dobíjecí soustavy umožňuje odběr požadovaného množství elektrického proudu. Nejnižší hodnoty podle hmotnostních tříd jsou

a) u 2. hmotnostní třídy 88 Ah,

b) u 3. hmotnostní třídy 115 Ah,

c) u 4. hmotnostní třídy 135 Ah.

16. Konstrukce zásahových požárních automobilů zaručuje výjezd do 60 sekund po startu motoru včetně automobilů se vzduchovým brzdovým systémem.

17. Zásahové požární automobily jsou osazeny radiostanicí. Jejich elektroinstalace umožňuje bezproblémový provoz radiostanic.

18. Zásahové požární automobily jsou vpředu osazeny světlomety do mlhy.

19. Zásahové požární automobily 2. a vyšší hmotností třídy jsou osazeny nejméně dvěma požárními světlomety vyzařujícími světlo bílé barvy určenými k osvětlení úložné plochy na karosérii - požární nástavbě, spojovacího zařízení pro přípojná vozidla, přívěsného nářadí a okolí požárního automobilu. U zásahových požárních automobilů 3. a 4. hmotnostní třídy mohou být nahrazeny osvětlovacím stožárem s plynule nastavitelnou výškou.

20. Konstrukce zásahových požárních automobilů umožňuje užití sněhových řetězů nebo jiného obdobného zařízení na nejméně jedné hnací nápravě.

21. Nejmenší geometrické hodnoty požadované na zásahových požárních automobilech podle provedení a hmotnostní třídy:

a) přední nájezdový úhel (α) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 13 ° 13 ° 13 °

2. ve smíšeném provedení 23 ° 23 ° 23 °

3. v terénním provedení 30 ° 35 ° 35 °.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být nájezdový úhel menší,

b) zadní úhel nájezdu (β) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 12 ° 12 ° 13 °

2. ve smíšeném provedení 23 ° 23 ° 23 °

3. v terénním provedení 30 ° 35 ° 35 °.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být nájezdový úhel menší; u požárních automobilů ve smíšeném provedení, na kterých je zavěšen na zadní části hadicový naviják, je zadní nájezdový úhel 11 °, u automobilových žebříků a automobilových plošin 3. a 4. hmotnostní třídy v silničním provedení je zadní nájezdový úhel 12 °,

Obrázek č. 1

Přední a zadní nájezdový úhel α a β

c) přechodový úhel (γ) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení - - -

2. ve smíšeném provedení 18 ° 18 ° 18 °

3. v terénním provedení 25 ° 30 ° 30 °.

Obrázek č. 2

Přechodový úhel γ

d) světlá výška "d" (m) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 0,15 0,20 0,25

2. ve smíšeném provedení 0,20 0,30 0,30

3. v terénním provedení 0,25 0,40 0,40.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být světlá výška menší,

Obrázek č. 3

Světlá výška nad zemí d

e) světlá výška nad zemí pod nápravami "h" u hmotnostní třídy

2. 3. 4.

1. v silničním provedení 0,15 0,20 0,20

2. ve smíšeném provedení 0,18 0,25 0,28

3. v terénním provedení 0,20 0,30 0,30.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být světlá výška menší,

Obrázek č. 4

Světlá výška nad zemí pod nápravami h (hodnota "i" je vždy 0,3 m)

f) úhel bočního naklonění (δ) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 32 ° 32 ° 32 °

2. ve smíšeném provedení 27 ° 27 ° 27 °

3. v terénním provedení 27 ° 25 ° 27 °.

U požárních kontejnerových automobilů bez kontejneru v silničním provedení je úhel bočního naklonění 35 °; u automobilových žebříků a automobilových plošin 3. a 4. hmotnostní třídy v silničním provedení se tato hodnota neposuzuje,

Obrázek č. 5

Úhel bočního naklonění δ

22. Výkonové požadavky na zásahové požární automobily podle provedení a hmotnostní třídy:

a) zrychlení na 100 m (s) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 14 15 16

2. ve smíšeném provedení 15 15 16

3. v terénním provedení 15 16 17,

-1

b) zrychlení na 65 km . h (s) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení 20 27 30

2. ve smíšeném provedení 25 30 35

3. v terénním provedení 30 35 40,

-1

c) dosažitelná rychlost (km . h ) u hmotnostní třídy

2. 3. 4.

1. v silničním provedení 95 90 85

2. ve smíšeném provedení 90 85 80

3. v terénním provedení 85 80 80,

d) obrysový průměr zatáčení "D" (m) u hmotnostní třídy

2. 3. 4.

1. v silničním provedení 14 17 19

2. ve smíšeném provedení 16 17 19

3. v terénním provedení 16 17 21.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být obrysový průměr zatáčení větší,

Obrázek č. 6

Obrysový průměr zatáčení D

e) stoupavost (ε) u hmotnostní třídy 2. 3. 4.

1. v silničním provedení - 14 ° 14 °

2. ve smíšeném provedení 17 ° 17 ° 17 °

3. v terénním provedení 27 ° 27 ° 27 °.

U požárních automobilů 2. hmotnostní třídy v silničním provedení s hmotností nepřevyšující 3 500 kg může být stoupavost menší,

Obrázek č. 7

Stoupavost ε

23. Zásahové požární automobily určené pro terénní provoz jsou vybaveny přístrojem pro stanovení úhlu naklonění automobilu v bočním a podélném směru. Tento ukazatel má vyznačenou nebezpečnou oblast pro nejnepříznivější podmínky zatížení, a to v rozmezí 80 až 100 % přípustného naklonění, a ta jsou pro řidiče jasně viditelná za všech světelných podmínek.

24. Hmotnost kompletního dodávaného vozidla včetně úplného požárního příslušenství tvoří nejvýše 90 % přípustné celkové hmotnosti.