CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 252/2004 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody Příloha č. 7 - Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou a hodnocení výsledků tohoto postupu

Příloha č. 7 - Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou a hodnocení výsledků tohoto postupu

252/2004 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody

Příloha č. 7

Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou a hodnocení výsledků tohoto postupu

Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou sestává ze série kroků uvedených v tabulce 1, které vedou ke zpracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou podle § 3c odst. 1 písm. f) a odst. 5 zákona. K charakterizaci rizika použije osoba uvedená v § 3 odst. 2 zákona metodiku uvedenou v tabulkách 2 až 4, nebo jinou srovnatelnou metodiku, která vhodným způsobem posoudí následky a pravděpodobnost výskytu zjištěných nebezpečí, rozdělí je podle míry rizika a určí nepřijatelná rizika. Za nepřijatelná se považují rizika vysoká a střední; v případě velkých vodárenských systémů a velkého počtu identifikovaných rizik se za nepřijatelná považují pouze ta střední rizika, která by měla velké následky. Uvedený postup se použije pro vypracování, přezkoumání i aktualizaci posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou.

Pokud jsou identifikována nepřijatelná rizika, je součástí posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou návrh nápravných a kontrolních opatření k předcházení nepřijatelným rizikům, popřípadě k jejich odstranění nebo podstatnému zmírnění. V případě vodárenských systémů, kde je součástí úpravy nebo rozvodu vody dezinfekce, provede se v rámci posouzení a řízení rizik také validace této dezinfekce, aby byla zajištěna účinnost dezinfekčního ošetření a zároveň bylo minimalizováno znečištění způsobené vedlejšími produkty dezinfekce. Validací dezinfekce se rozumí prokázání, že je použita schválená biocidní látka nebo metoda, a že aplikovaná dávka a čas působení zvoleného typu dezinfekce jsou dostatečné k usmrcení patogenních mikroorganismů přítomných v upravované vodě, a dále prokázání, že je použití chemické dezinfekce skutečně nutné s ohledem na zdravotní riziko jejích vedlejších produktů.

Posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou se zpracovává pro každou zásobovanou oblast samostatně. Jestliže je zásobovaná oblast součástí skupinového vodovodu, zpracuje se posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou pro celý skupinový vodovod, pokud má jednoho provozovatele. V případě více provozovatelů skupinového vodovodu se posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou vypracovávají takovým způsobem, aby na sebe posouzení a řízení rizik jednotlivých částí systému obsahově i časově navazovala, nevylučují-li to objektivní okolnosti.

Při vypracování kroků 3 až 5 uvedených v Tabulce 1 zohlední osoba uvedená v § 3 odst. 2 zákona výsledky posouzení a řízení rizik částí povodí souvisejících s místy odběru vody určené k lidské spotřebě podle právního předpisu upravujícího plány povodí a plány pro zvládání povodňových rizik. Vhodným způsobem musí být zohledněna i rizika vyplývající ze změny klimatu (především nedostatek vody), dále riziko úniků vody vedoucí ke ztrátám vody ve vodovodní síti a rizika plynoucí z netěsnícího potrubí.

Tabulka 1. Obsah a struktura posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou.

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| Krok | Název | Obsah | Výstup |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 1 | Ustavení osoby či | Jmenování osoby či ustavení | Hlavní odpovědná osoba, která |

| | pracovního týmu | pracovního týmu odpovědného | zpracování provedla, a seznam |

| | | za zpracování posouzení a řízení | členů pracovního týmu, pokud |

| | | rizik, jeho zavedení do praxe | zpracování provádělo více osob. |

| | | a kontrolu plnění naplánovaných | |

| | | opatření. | |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 2 | Popis systému | Inventura systému po stránce | Aktuální popis systému |

| | zásobování vodou | technické, organizační | zásobování vodou (zdroj, |

| | | i personální. | úprava, distribuce, odběratelé, |

| | | | organizace provozovatele - |

| | | | odpovědnost za jednotlivé úseky |

| | | | systému, způsob dokumentace |

| | | | činností). |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 3 | Identifikace nebezpečí, | Vyhledání všech relevantních | Seznam identifikovaných |

| | nebezpečných událostí a | existujících nebo hrozících | nebezpečí a jejich příčin, |

| | jejich příčin | nebezpečí [§ 2 písm. p)] | rozdělených podle jednotlivých |

| | | v posuzovaném systému | částí systému zásobování |

| | | zásobování; popis stávajících | a doplněných o již použitá |

| | | kontrolních [§ 2 písm. t)] | relevantní kontrolní a nápravná |

| | | a nápravných [§ 2 písm. u)] | opatření. Návrh dodatečného |

| | | opatření a jejich propojení | šetření v případě nejasných |

| | | s určenými nebezpečími. | nebezpečí. |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 4 | Charakterizace rizika | Odhad pravděpodobnosti vzniku | Seznam identifikovaných nebezpečí |

| | | nebezpečí podle tabulky 2 | s určením jejich závažnosti, který |

| | | a následků zjištěných nebezpečí | obsahuje: |

| | | podle tabulky 3, určení | a) hodnocení pravděpodobnosti |

| | | nepřijatelných rizik a s nimi | jejich výskytu a jejich |

| | | souvisejících kritických bodů | následků na jakost nebo |

| | | [§ 2 písm. s)] v systému | množství dodávané vody, |

| | | zásobování. | b) míru rizika každého nebezpečí |

| | | | vyplývající z uvedeného |

| | | | hodnocení, |

| | | | c) označení nepřijatelných rizik |

| | | | (kritických bodů systému). |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 5 | Nápravná a kontrolní | Určení odpovídajících | Seznam nepřijatelných rizik |

| | opatření | nápravných nebo kontrolních | s návrhem na: |

| | | opatření u nepřijatelných rizik | a) nápravná opatření k jejich |

| | | nebo dalších rizik, která | odstranění nebo zmírnění |

| | | provozovatel považuje za významná | (tam, kde je to možné), |

| | | a potřebná k ošetření, a | včetně časového harmonogramu, |

| | | naplánování jejich provedení či | b) kontrolní opatření |

| | | zavedení do praxe. | (tam, kde riziko nelze |

| | | | odstranit). |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 6 | Provozní monitorování | Zavedení systému provozního | Návody na způsob a četnost |

| | kritických bodů | monitorování zvolených | kontroly kritických bodů formou |

| | | kontrolních opatření | kontrolních opatření a jejich |

| | | u kritických bodů. | začlenění do monitorovacího |

| | | | programu, včetně způsobu |

| | | | dokumentování provedených |

| | | | kontrol. |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 7 | Verifikace | Ověření správnosti posouzení | Popis, jakým způsobem budou |

| | | a řízení rizik a provozního řádu | hodnoceny správnost a účinnost |

| | | a jejich účinnosti v praxi. | posouzení a řízení rizik |

| | | | a provozního řádu a jejich |

| | | | naplňování v praxi. |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

| 8 | Přezkoumání účinnosti | Periodické přezkoumání | Datum, kdy bude nejpozději |

| | | účinnosti posouzení a řízení rizik | provedeno přezkoumání, a podmínky, |

| | | na základě nových zkušeností, | za kterých má být přezkoumání |

| | | výsledků o jakosti vody a havárií. | provedeno okamžitě. |

+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+

Tabulka 2. Způsob hodnocení pravděpodobnosti výskytu nebezpečí (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| Úroveň | Slovní popis | Meze hodnotících kritérií podle |

| pravděpodobnosti | pravděpodobnosti výskytu | pravděpodobnosti výskytu |

| výskytu | | |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| A | téměř jisté | jedenkrát denně nebo trvale |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| B | pravděpodobné | jedenkrát týdně nebo několikrát měsíčně |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| C | méně pravděpodobné | jedenkrát měsíčně nebo několikrát ročně |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| D | nepravděpodobné | jedenkrát ročně a méně |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

| E | vzácné | jedenkrát za pět a více let |

+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+

Tabulka 3. Způsob hodnocení následků nebezpečí pro kvalitu vody a její dodávku (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).

+----------+--------------+-------------------------------------------------------------+

| Úroveň | Slovní popis | Meze hodnotících kritérií podle typu následků |

| následků | následků | |

+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+

| 4 | Velké | Kvalita | a) prokazatelně dojde ke zhoršení |

| | | vody | organoleptických vlastností vody, voda |

| | | | se stane nepřijatelnou pro větší počet |

| | | | spotřebitelů |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | b) dojde k překročení mírnějšího limitu pro |

| | | | nouzové zásobování u chemického ukazatele |

| | | | s nejvyšší mezní hodnotou |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | c) dojde (dochází) k výraznému překročení limitu |

| | | | nebo k opakovanému překračování limitu |

| | | | u mikrobiologického ukazatele s nejvyšší |

| | | | mezní hodnotou |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | d) konzumace vody může způsobit onemocnění nebo |

| | | | úmrtí |

| | +----------+--------------------------------------------------+

| | | Množství | a) přerušení dodávky na více než 2 dny - přechod |

| | | vody | k náhradnímu zásobování pitnou vodou |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | b) přerušení dodávky v důsledku havárie citlivým |

| | | | odběratelům (zejména poskytovatelům |

| | | | zdravotnických služeb, potravinářským |

| | | | podnikům apod.) na dobu delší než 2 hodiny |

+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+

| 3 | Střední | Kvalita | a) dojde ke zhoršení organoleptických vlastností |

| | | vody | vody, které zaregistruje a nepříznivě vnímá |

| | | | větší okruh spotřebitelů |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | b) dojde k překročení limitní hodnoty |

| | | | u chemického ukazatele s nejvyšší mezní |

| | | | hodnotou, ale není překročen limit pro |

| | | | nouzové zásobování |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | c) dojde k překročení limitu pro nouzové |

| | | | zásobování u ukazatele s mezní hodnotou |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | d) dojde (dochází) k občasnému menšímu |

| | | | překročení limitu u mikrobiologického |

| | | | ukazatele s nejvyšší mezní hodnotou |

| | +----------+--------------------------------------------------+

| | | Množství | a) přerušení dodávky vody na 12 h až 2 dny - |

| | | vody | zajištění náhradního zásobování vodou |

| | | | (cisterny), částečné či úplné omezení provozu |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | b) pokles hydrodynamického přetlaku pod 0,15 MPa |

| | | | při zástavbě do dvou nadzemních podlaží, |

| | | | resp. pod 0,25 MPa při zástavbě nad dvě |

| | | | nadzemní podlaží na déle než 2 dny *) |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | c) vyhlášení omezení zalévání zahrad |

| | | | a napouštění bazénů |

+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+

| 2 | Malé | Kvalita | a) dojde ke zhoršení organoleptických vlastností |

| | | vody | vody, které zaregistruje menší okruh |

| | | | spotřebitelů |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | b) dojde k překročení limitní hodnoty |

| | | | u ukazatele s mezní hodnotou, ale není |

| | | | překročen limit pro nouzové zásobování |

| | | | |

| | | | nebo |

| | | | |

| | | | c) dojde k mírnému zvýšení hodnot chemického |

| | | | ukazatele, ale ještě ne k překročení nejvyšší |

| | | | mezní hodnoty |

| | +----------+--------------------------------------------------+

| | | Množství | a) přerušení dodávky vody do 12 hodin |

| | | vody | |

+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+

| 1 | Nevýznamné | Kvalita | a) žádný zjistitelný vliv nebo zanedbatelné |

| | či žádné | vody | následky nevýznamného zvýšení hodnot |

| | | | ukazatele, ale ne překročení mezní hodnoty; |

| | | | nejsou ovlivněny organoleptické vlastnosti |

| | | | vody |

| | +----------+--------------------------------------------------+

| | | Množství | a) občasný pokles tlaku, který však neomezí |

| | | vody | dodávku vody žádnému spotřebiteli |

+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+

*) Podle § 15 odst. 5 vyhlášky č. 428/2001 Sb.

Tabulka 4. Způsob stanovení míry rizika (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).

+------------------------+-------------------------------------+

| Pravděpodobnost | Následky |

| (výskytu nebezpečí) +------------+------+---------+-------+

| | nevýznamné | malé | střední | velké |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

| A (téměř jisté) | 1 | 2 | 3 | 3 |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

| B (pravděpodobné) | 1 | 2 | 2 | 3 |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

| C (méně pravděpodobné) | 1 | 2 | 2 | 3 |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

| D (nepravděpodobné) | 1 | 1 | 2 | 2 |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

| E (vzácné) | 1 | 1 | 1 | 2 |

+------------------------+------------+------+---------+-------+

Poznámky:

1 - nízké riziko, nevyžadující opatření nebo jen drobné úpravy provozu; lze zvládnout běžnými postupy;

2 - střední riziko, podle situace může znamenat nutné zásadní úpravy provozu, ale také jen pravidelné monitorování stavu;

3 - vysoké riziko, vyžaduje urychlené řešení.

------------------------------------------------------------------