Příloha č. 7
Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou a hodnocení výsledků tohoto postupu
Postup vypracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou sestává ze série kroků uvedených v tabulce 1, které vedou ke zpracování posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou podle § 3c odst. 1 písm. f) a odst. 5 zákona. K charakterizaci rizika použije osoba uvedená v § 3 odst. 2 zákona metodiku uvedenou v tabulkách 2 až 4, nebo jinou srovnatelnou metodiku, která vhodným způsobem posoudí následky a pravděpodobnost výskytu zjištěných nebezpečí, rozdělí je podle míry rizika a určí nepřijatelná rizika. Za nepřijatelná se považují rizika vysoká a střední; v případě velkých vodárenských systémů a velkého počtu identifikovaných rizik se za nepřijatelná považují pouze ta střední rizika, která by měla velké následky. Uvedený postup se použije pro vypracování, přezkoumání i aktualizaci posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou.
Pokud jsou identifikována nepřijatelná rizika, je součástí posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou návrh nápravných a kontrolních opatření k předcházení nepřijatelným rizikům, popřípadě k jejich odstranění nebo podstatnému zmírnění. V případě vodárenských systémů, kde je součástí úpravy nebo rozvodu vody dezinfekce, provede se v rámci posouzení a řízení rizik také validace této dezinfekce, aby byla zajištěna účinnost dezinfekčního ošetření a zároveň bylo minimalizováno znečištění způsobené vedlejšími produkty dezinfekce. Validací dezinfekce se rozumí prokázání, že je použita schválená biocidní látka nebo metoda, a že aplikovaná dávka a čas působení zvoleného typu dezinfekce jsou dostatečné k usmrcení patogenních mikroorganismů přítomných v upravované vodě, a dále prokázání, že je použití chemické dezinfekce skutečně nutné s ohledem na zdravotní riziko jejích vedlejších produktů.
Posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou se zpracovává pro každou zásobovanou oblast samostatně. Jestliže je zásobovaná oblast součástí skupinového vodovodu, zpracuje se posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou pro celý skupinový vodovod, pokud má jednoho provozovatele. V případě více provozovatelů skupinového vodovodu se posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou vypracovávají takovým způsobem, aby na sebe posouzení a řízení rizik jednotlivých částí systému obsahově i časově navazovala, nevylučují-li to objektivní okolnosti.
Při vypracování kroků 3 až 5 uvedených v Tabulce 1 zohlední osoba uvedená v § 3 odst. 2 zákona výsledky posouzení a řízení rizik částí povodí souvisejících s místy odběru vody určené k lidské spotřebě podle právního předpisu upravujícího plány povodí a plány pro zvládání povodňových rizik. Vhodným způsobem musí být zohledněna i rizika vyplývající ze změny klimatu (především nedostatek vody), dále riziko úniků vody vedoucí ke ztrátám vody ve vodovodní síti a rizika plynoucí z netěsnícího potrubí.
Tabulka 1. Obsah a struktura posouzení a řízení rizik v systému zásobování pitnou vodou.
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| Krok | Název | Obsah | Výstup |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 1 | Ustavení osoby či | Jmenování osoby či ustavení | Hlavní odpovědná osoba, která |
| | pracovního týmu | pracovního týmu odpovědného | zpracování provedla, a seznam |
| | | za zpracování posouzení a řízení | členů pracovního týmu, pokud |
| | | rizik, jeho zavedení do praxe | zpracování provádělo více osob. |
| | | a kontrolu plnění naplánovaných | |
| | | opatření. | |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 2 | Popis systému | Inventura systému po stránce | Aktuální popis systému |
| | zásobování vodou | technické, organizační | zásobování vodou (zdroj, |
| | | i personální. | úprava, distribuce, odběratelé, |
| | | | organizace provozovatele - |
| | | | odpovědnost za jednotlivé úseky |
| | | | systému, způsob dokumentace |
| | | | činností). |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 3 | Identifikace nebezpečí, | Vyhledání všech relevantních | Seznam identifikovaných |
| | nebezpečných událostí a | existujících nebo hrozících | nebezpečí a jejich příčin, |
| | jejich příčin | nebezpečí [§ 2 písm. p)] | rozdělených podle jednotlivých |
| | | v posuzovaném systému | částí systému zásobování |
| | | zásobování; popis stávajících | a doplněných o již použitá |
| | | kontrolních [§ 2 písm. t)] | relevantní kontrolní a nápravná |
| | | a nápravných [§ 2 písm. u)] | opatření. Návrh dodatečného |
| | | opatření a jejich propojení | šetření v případě nejasných |
| | | s určenými nebezpečími. | nebezpečí. |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 4 | Charakterizace rizika | Odhad pravděpodobnosti vzniku | Seznam identifikovaných nebezpečí |
| | | nebezpečí podle tabulky 2 | s určením jejich závažnosti, který |
| | | a následků zjištěných nebezpečí | obsahuje: |
| | | podle tabulky 3, určení | a) hodnocení pravděpodobnosti |
| | | nepřijatelných rizik a s nimi | jejich výskytu a jejich |
| | | souvisejících kritických bodů | následků na jakost nebo |
| | | [§ 2 písm. s)] v systému | množství dodávané vody, |
| | | zásobování. | b) míru rizika každého nebezpečí |
| | | | vyplývající z uvedeného |
| | | | hodnocení, |
| | | | c) označení nepřijatelných rizik |
| | | | (kritických bodů systému). |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 5 | Nápravná a kontrolní | Určení odpovídajících | Seznam nepřijatelných rizik |
| | opatření | nápravných nebo kontrolních | s návrhem na: |
| | | opatření u nepřijatelných rizik | a) nápravná opatření k jejich |
| | | nebo dalších rizik, která | odstranění nebo zmírnění |
| | | provozovatel považuje za významná | (tam, kde je to možné), |
| | | a potřebná k ošetření, a | včetně časového harmonogramu, |
| | | naplánování jejich provedení či | b) kontrolní opatření |
| | | zavedení do praxe. | (tam, kde riziko nelze |
| | | | odstranit). |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 6 | Provozní monitorování | Zavedení systému provozního | Návody na způsob a četnost |
| | kritických bodů | monitorování zvolených | kontroly kritických bodů formou |
| | | kontrolních opatření | kontrolních opatření a jejich |
| | | u kritických bodů. | začlenění do monitorovacího |
| | | | programu, včetně způsobu |
| | | | dokumentování provedených |
| | | | kontrol. |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 7 | Verifikace | Ověření správnosti posouzení | Popis, jakým způsobem budou |
| | | a řízení rizik a provozního řádu | hodnoceny správnost a účinnost |
| | | a jejich účinnosti v praxi. | posouzení a řízení rizik |
| | | | a provozního řádu a jejich |
| | | | naplňování v praxi. |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
| 8 | Přezkoumání účinnosti | Periodické přezkoumání | Datum, kdy bude nejpozději |
| | | účinnosti posouzení a řízení rizik | provedeno přezkoumání, a podmínky, |
| | | na základě nových zkušeností, | za kterých má být přezkoumání |
| | | výsledků o jakosti vody a havárií. | provedeno okamžitě. |
+------+-----------------------------+-------------------------------------+-------------------------------------+
Tabulka 2. Způsob hodnocení pravděpodobnosti výskytu nebezpečí (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| Úroveň | Slovní popis | Meze hodnotících kritérií podle |
| pravděpodobnosti | pravděpodobnosti výskytu | pravděpodobnosti výskytu |
| výskytu | | |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| A | téměř jisté | jedenkrát denně nebo trvale |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| B | pravděpodobné | jedenkrát týdně nebo několikrát měsíčně |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| C | méně pravděpodobné | jedenkrát měsíčně nebo několikrát ročně |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| D | nepravděpodobné | jedenkrát ročně a méně |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
| E | vzácné | jedenkrát za pět a více let |
+------------------+--------------------------+-----------------------------------------+
Tabulka 3. Způsob hodnocení následků nebezpečí pro kvalitu vody a její dodávku (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).
+----------+--------------+-------------------------------------------------------------+
| Úroveň | Slovní popis | Meze hodnotících kritérií podle typu následků |
| následků | následků | |
+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+
| 4 | Velké | Kvalita | a) prokazatelně dojde ke zhoršení |
| | | vody | organoleptických vlastností vody, voda |
| | | | se stane nepřijatelnou pro větší počet |
| | | | spotřebitelů |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | b) dojde k překročení mírnějšího limitu pro |
| | | | nouzové zásobování u chemického ukazatele |
| | | | s nejvyšší mezní hodnotou |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | c) dojde (dochází) k výraznému překročení limitu |
| | | | nebo k opakovanému překračování limitu |
| | | | u mikrobiologického ukazatele s nejvyšší |
| | | | mezní hodnotou |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | d) konzumace vody může způsobit onemocnění nebo |
| | | | úmrtí |
| | +----------+--------------------------------------------------+
| | | Množství | a) přerušení dodávky na více než 2 dny - přechod |
| | | vody | k náhradnímu zásobování pitnou vodou |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | b) přerušení dodávky v důsledku havárie citlivým |
| | | | odběratelům (zejména poskytovatelům |
| | | | zdravotnických služeb, potravinářským |
| | | | podnikům apod.) na dobu delší než 2 hodiny |
+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+
| 3 | Střední | Kvalita | a) dojde ke zhoršení organoleptických vlastností |
| | | vody | vody, které zaregistruje a nepříznivě vnímá |
| | | | větší okruh spotřebitelů |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | b) dojde k překročení limitní hodnoty |
| | | | u chemického ukazatele s nejvyšší mezní |
| | | | hodnotou, ale není překročen limit pro |
| | | | nouzové zásobování |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | c) dojde k překročení limitu pro nouzové |
| | | | zásobování u ukazatele s mezní hodnotou |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | d) dojde (dochází) k občasnému menšímu |
| | | | překročení limitu u mikrobiologického |
| | | | ukazatele s nejvyšší mezní hodnotou |
| | +----------+--------------------------------------------------+
| | | Množství | a) přerušení dodávky vody na 12 h až 2 dny - |
| | | vody | zajištění náhradního zásobování vodou |
| | | | (cisterny), částečné či úplné omezení provozu |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | b) pokles hydrodynamického přetlaku pod 0,15 MPa |
| | | | při zástavbě do dvou nadzemních podlaží, |
| | | | resp. pod 0,25 MPa při zástavbě nad dvě |
| | | | nadzemní podlaží na déle než 2 dny *) |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | c) vyhlášení omezení zalévání zahrad |
| | | | a napouštění bazénů |
+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+
| 2 | Malé | Kvalita | a) dojde ke zhoršení organoleptických vlastností |
| | | vody | vody, které zaregistruje menší okruh |
| | | | spotřebitelů |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | b) dojde k překročení limitní hodnoty |
| | | | u ukazatele s mezní hodnotou, ale není |
| | | | překročen limit pro nouzové zásobování |
| | | | |
| | | | nebo |
| | | | |
| | | | c) dojde k mírnému zvýšení hodnot chemického |
| | | | ukazatele, ale ještě ne k překročení nejvyšší |
| | | | mezní hodnoty |
| | +----------+--------------------------------------------------+
| | | Množství | a) přerušení dodávky vody do 12 hodin |
| | | vody | |
+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+
| 1 | Nevýznamné | Kvalita | a) žádný zjistitelný vliv nebo zanedbatelné |
| | či žádné | vody | následky nevýznamného zvýšení hodnot |
| | | | ukazatele, ale ne překročení mezní hodnoty; |
| | | | nejsou ovlivněny organoleptické vlastnosti |
| | | | vody |
| | +----------+--------------------------------------------------+
| | | Množství | a) občasný pokles tlaku, který však neomezí |
| | | vody | dodávku vody žádnému spotřebiteli |
+----------+--------------+----------+--------------------------------------------------+
*) Podle § 15 odst. 5 vyhlášky č. 428/2001 Sb.
Tabulka 4. Způsob stanovení míry rizika (krok 4 tabulky 1 posouzení a řízení rizik - charakterizace rizika).
+------------------------+-------------------------------------+
| Pravděpodobnost | Následky |
| (výskytu nebezpečí) +------------+------+---------+-------+
| | nevýznamné | malé | střední | velké |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
| A (téměř jisté) | 1 | 2 | 3 | 3 |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
| B (pravděpodobné) | 1 | 2 | 2 | 3 |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
| C (méně pravděpodobné) | 1 | 2 | 2 | 3 |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
| D (nepravděpodobné) | 1 | 1 | 2 | 2 |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
| E (vzácné) | 1 | 1 | 1 | 2 |
+------------------------+------------+------+---------+-------+
Poznámky:
1 - nízké riziko, nevyžadující opatření nebo jen drobné úpravy provozu; lze zvládnout běžnými postupy;
2 - střední riziko, podle situace může znamenat nutné zásadní úpravy provozu, ale také jen pravidelné monitorování stavu;
3 - vysoké riziko, vyžaduje urychlené řešení.
------------------------------------------------------------------