Článek 4
Řízení letového provozu a provozní omezení
(1) Lety vojenských letadel státu jedné smluvní strany nad územím státu druhé smluvní strany se budou vykonávat zejména po civilních tratích letových provozních služeb s přistáním na mezinárodním letišti po předložení letového plánu civilnímu stanovišti poskytujícímu letové provozní služby v souladu s postupy států smluvních stran.
(2) Lety vojenských letadel nad územím státu druhé smluvní strany budou zabezpečovány po celou dobu letu v prostorech odpovědnosti civilních stanovišť na tratích letových provozních služeb civilními orgány řízení letového provozu.
(3) Lety vojenských letadel mimo civilní tratě letových provozních služeb se uskuteční zejména v případě, že
a) vojenské letadlo plní úkoly nácviku bojového použití ve výcvikových prostorech;
b) byla poskytnuta výjimka stanovená článkem 3 odstavcem 5 písmeny b) a c) tohoto Protokolu;
c) civilní orgány řízení letového provozu nemohou vést řízení letu vojenského letadla po celou dobu jeho trvání a řízení letu zabezpečují vojenské orgány řízení letového provozu.
(4) Řízení vojenskými orgány letového provozu se uplatní u letů bojových letadel v rámci plnění úkolů nácviku bojového použití ve výcvikových prostorech nebo u výjimek stanovených v článku 3 odstavci 5 písmenech b) a c) tohoto Protokolu.
(5) Podmínkou pro řízení letu vojenského letadla nad územím státu druhé smluvní strany jejími vojenskými orgány řízení letového provozu je splnění podmínek stanovených v odstavci 3 tohoto článku.
(6) Při řízení letů vojenských letadel podle odstavce 4 tohoto článku se řízení letového provozu provádí prostřednictvím vojenských orgánů řízení letového provozu. Na české straně je tímto orgánem Oblastní středisko řízení letového provozu Praha (MILITARY AIR CONTROL CENTER Praha) a na slovenské straně Středisko řízení letového provozu Bratislava (MILITARY AIR CONTROL CENTER Bratislava).
(7) Při uskutečňování více jak 10 letů vojenských letadel podle odstavce 4 tohoto článku za den, za účelem zabezpečení součinnosti vojenských orgánů pro řízení letového provozu obou smluvních stran, zajistí smluvní strana vykonávající tyto lety vojenských letadel přítomnost svých specialistů pro řízení vojenského letového provozu na vojenských stanovištích řízení letového provozu druhé smluvní strany.
(8) Pro přistání vojenského letadla na vojenském letišti druhé smluvní strany, které není schválené pro mezinárodní provoz (např. za účelem zabezpečení opravy letadla nebo využití výcvikového polygonu), je potřebný souhlas velitele vzdušných sil Armády České republiky nebo velitele vzdušných sil Armády Slovenské republiky nejméně tři pracovní dny před letem spolu s určením potřebných údajů o letu. Druhá smluvní strana zajistí pasovou a celní kontrolu na tomto letišti.