I.
Účast pracujících na tvorbě plánu
1. Ministerstva a ostatní ústřední orgány, národní výbory, vedení výrobních hospodářských jednotek, podniků a závodů prohlubují vzájemnou spolupráci a součinnost s příslušnými orgány Revolučního odborového hnutí a koordinují společný postup při řešení zásadních problémů, při vypracování návrhu plánu a jeho plnění, zlepšování pracovních podmínek a sociálních potřeb lidí, upevňování technologické kázně a pracovní disciplíny.
2. Hospodářské vedení za pomoci odborů v celém procesu plánování objasňuje pracujícím principy vnitropodnikového chozrasčotu v konkrétních podmínkách a získává je pro aktivní účast při jeho uplatňování. Dbá na to, aby vztah mezi přijímáním náročných úkolů plánu, plněním socialistických závazků a stimulací byl pro pracující srozumitelný.
3. Ministerstva a ostatní ústřední orgány v určených termínech rozpracují úkoly a ukazatele 7. pětiletého plánu, popř. směrnice pro vypracování ročního plánu (včetně úkolů pro plán přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje) na výrobní hospodářské jednotky, a to diferencovaně, komplexně, zbilancovaně a zkoordinovaně s navazujícími resorty.
Výrobní hospodářské jednotky rozpracují diferencovaně, komplexně a s navazujícími organizacemi zkoordinované úkoly a ukazatele pětiletého plánu, popř. směrnice pro vypracování ročních plánů v objemu, čase, sortimentu a kvalitě na podřízené podniky.
Podniky dovedou v souladu s konkrétními podmínkami pracovišť takto stanovené úkoly diferencovaným způsobem až na jednotlivé vnitropodnikové útvary. Využívají přitom zejména závislosti mezi rozhodujícími kvalitativními úkoly a nástroji hmotné stimulace stanovené pětiletým plánem, popřípadě směrnicí pro vypracování ročních plánů. Současně stanoví pravidla, podle kterých se bude daný vnitropodnikový útvar podílet na užití stimulačních prostředků, o jejichž vytvoření se zaslouží.
Na základě takto stanovených úkolů podniky a výrobní hospodářské jednotky vypracují pětileté hospodářské plány a na jejich základě návrhy ročních plánů.
Na případy formálního rozpracování plánu a administrativního řešení věcných problémů v ekonomice, které nevede k výsledkům a ohrožuje zájmy pracujících, orgány Revolučního odborového hnutí upozorňují vyšší státní, hospodářské a odborové orgány a požadují nápravu.
4. Základní formou účasti pracujících na tvorbě prováděcích plánů je vstřícné plánování, jehož cílem je překročit zejména kvalitativní úkoly pětiletého plánu v návrzích ročních plánů, při nepřekročení limitů a prostředků vymezených pětiletým plánem, tedy na základě účinnějšího využívání všech zdrojů.
Ministerstva a ostatní ústřední orgány spolu s příslušnými ústředními výbory odborových svazů vypracují na základě vládou stanovených termínů závazné harmonogramy tvorby návrhů prováděcích plánů tak, aby tvořily věcné i časové předpoklady aktivní účasti pracujících na vstřícném plánování.
Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací s příslušným orgánem Revolučního odborového hnutí zajišťují seznámení pracujících s úkoly plánu organizace, se stimulačními podmínkami a s příčinami zaostávání kvalitativních stránek výroby. Projednávají s nimi možnosti a způsoby mobilizace vnitřních rezerv a využívají přitom podnětných připomínek a námětů pracujících a zpětně je informují o jejich uplatnění.
Stanoví pro vynálezce a zlepšovatele, vzorné a nejlepší pracovníky, komplexní racionalizační brigády a brigády socialistické práce konkrétní tematické úkoly k zajištění zejména kvalitativních úkolů.
Státní a hospodářské orgány na všech stupních řízení spolu s příslušnými orgány Revolučního odborového hnutí získávají pracující k účasti na vstřícném plánování. Vydávají pro podřízené organizace pokyny k zaměření vstřícného plánování, hodnocení a oceňování dosažených výsledků podle konkrétních podmínek jednotlivých odvětví, oborů činnosti, pracovních kolektivů i jednotlivců.
Základem hmotné stimulace vstřícného plánování jsou pětiletým plánem, popř. směrnicí pro vypracování ročních plánů stanovené závislosti mezi upravenými vlastními výkony, rentabilitou výrobních fondů, ziskem a vývozem na jedné straně a mzdovými prostředky, fondem rozvoje a fondem hmotné zainteresovanosti na vývozu na straně druhé, popř. vztahy mezi jinými ukazateli a nástroji hmotné stimulace.
Přínosy vstřícného plánování se zapracují do hospodářských plánů organizací. Další podněty v průběhu realizace plánu budou stimulovány podle pravidel platných pro realizaci plánu, tzn., že stanovená míra hmotné stimulace bude zpravidla snížena určitým koeficientem tak, aby převažoval zájem o náročný plán a jeho plnění před zájmem o překračování plánu méně náročného.
Konkrétní úkoly vstřícného plánování řeší pracovní kolektivy na úrovni dílen, provozů, závodů, organizací a výrobních hospodářských jednotek za aktivní účasti předních dělníků, techniků a ekonomů, vynálezců a zlepšovatelů, komplexních racionalizačních brigád a brigád socialistické práce.
5. V souladu s programem a plány přípravy kádrů, personálního a sociálního rozvoje a v rámci schválených limitů vytváří hospodářské vedení spolu s odborovou organizací nezbytné předpoklady pro další zlepšování sociálních, kulturních, zdravotních a životních podmínek pracujících. Přitom využívá též přínosů vstřícného plánování.
6. Odborové orgány připraví na základě námětů a připomínek pracujících a odborového aktivu stanovisko k návrhu hospodářského plánu. Stanovisko tvoří nedílnou součást návrhu předloženého nadřízenému orgánu hospodářského řízení, který je povinen do 30 dnů písemně informovat odborový orgán o jeho využití.
V součinnosti s hospodářským vedením a národními výbory důsledně pečují o to, aby žádný podnět, návrh a připomínka nezůstaly nepovšimnuty, vedou trvalý zápas proti případům přehlížení oprávněných potřeb pracujících.
7. Vedení výrobních hospodářských jednotek a organizací spolu s příslušnými odborovými orgány současně s přípravou návrhu plánu zajistí za účasti pracujících vypracování návrhu nové kolektivní smlouvy, návrhu zásad rozvoje socialistické soutěže a návrhu programu rozvoje zlepšovatelství a vynálezectví. K tomu využijí výsledků a závěrů z veřejných kontrol plnění kolektivních smluv, závazků a racionalizačních opatření, závěrů z rozborů hospodářských výsledků, kvality výroby a práce.