Kapitola 2
Požadavky na radiotelefonní službu lodní pobřežní stanice
2. 01 Základní požadavky na radiotelefonní službu lodní a pobřežní stanice
2. 01. 1 Ke zřízení a provozování lodní a pobřežní stanice musí být radiokomunikační
správou uděleno povolení. Povolení ke zřízení a provozování lodní stanice na plavidle
plujícím pod českou vlajkou nebo povolení k zřízení a provozování pobřežní stanice vystavuje
Český telekomunikační úřad na základě zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích,
ve znění pozdějších předpisů.
2. 01. 2 Povolení ke zřízení a provozování lodní stanice a schválení rádiové stanice
lodní stanice vystavená Českým telekomunikačním úřadem jsou na základě
připojení se České republiky k Regionální úmluvě uznávána i v ostatních členských
zemích této úmluvy. Aktuální seznam členských zemí Regionální úmluvy a platné
znění Regionální úmluvy je k dispozici na Českém telekomunikačním úřadě.
2. 01. 3 Povolení ke zřízení a provozování lodní stanice nebo jiné schválení rádiové
stanice zahraničního plavidla vystavené telekomunikační správou členské země
Regionální úmluvy jsou v České republice uznávána. Povolení ke zřízení a provozování
lodní stanice zahraničního plavidla vystavená telekomunikační správou ostatních
států jsou uznávána, pakliže splňují požadavky Radiokomunikačního řádu Mezinárodní
telekomunikační unie, vydané Mezinárodní telekomunikační unií.
2. 01. 4 Semiduplexní provoz je v radiotelefonní službě na vodních cestách
povolen jako náhrada duplexního provozu.
2. 01. 5 Používání Dual Watch není v radiotelefonní službě na vodních cestách povoleno.
2. 01. 6 Používání scanneru je v radiotelefonní službě na vodních cestách povoleno.
Scanner je možno použít s výjimkou sledování kmitočtového kanálu 10.
S tímto přístrojem není možno zajistit současnou příjmovou pohotovost
na dvou kmitočtových kanálech.
2. 01. 7 Lodní stanice plavidel plujících pod českou vlajkou vybavené ve smyslu
přílohy č. 5 systémem ATIS musí v provozu na určených vodních cestách a na vodních
cestách v zahraničí používat kmitočty a identifikační kód ATIS přidělené
Českým telekomunikačním úřadem. Zahraniční plavidla, jejichž lodní stanice
jsou vybaveny systémem ATIS, používají při provozu na určených vodních cestách
kmitočty a identifikační kód ATIS přidělený jim radiokomunikační správou země,
pod jíž vlajkou plují. Identifikační kód ATIS a jeho databáze musí umožnit zjištění
názvu lodní stanice a jejího volacího znaku. Zařízení ATIS lodních stanic uvedených
v příloze č. 5 musí být při plavbě na určených vodních cestách v provozu.
2. 02 Používání volacích znaků a názvů lodní a pobřežní stanice
2. 02. 1 Každá lodní stanice účastnící se radiotelefonní služby na vodních cestách
musí mít svůj volací znak. Provedení volacího znaku musí odpovídat
Radiokomunikačnímu řádu Mezinárodní telekomunikační unie. Volací znak přiděluje lodní
stanici plavidla plujícího pod českou vlajkou Český telekomunikační úřad.
Zahraniční plavidlo používá volací znak přidělený mu telekomunikační správou země,
pod jíž vlajkou pluje.
2. 02. 2 Lodní stanice účastnící se námořní pohyblivé služby musí i pro účely radiotelefonní
služby na vodních cestách používat svůj přidělený volací znak užívaný v této
námořní pohyblivé službě.
2. 02. 3 Každá pobřežní stanice účastnící se radiotelefonní služby na vodních cestách musí mít
svůj volací znak. Volací znak přiděluje pobřežní stanici Český telekomunikační úřad.
2. 02. 4 Přenosným rádiovým stanicím používaným v kategorii služby komunikace na plavidle
se obvykle žádný volací znak nepřiděluje. V případě potřeby tyto přenosné stanice použijí
volací znak lodní stanice, ke které náleží.
2. 02. 5 V kategoriích radiotelefonní služby plavidlo - plavidlo, plavební informace a plavidlo
- přístavní správa musí být při rádiovém spojení přednostně používán název lodní stanice
a název pobřežní stanice. V případě použití názvu lodní nebo pobřežní stanice se volací znak již
nemusí použít. Lodní nebo pobřežní stanice je však povinna na vyzvání rádiové stanici,
se kterou komunikuje, svůj volací znak oznámit. Název lodní stanice se skládá z druhu plavidla, 2)
za kterým následuje evidenční označení (jméno) plavidla 3) (např. nákladní motorová loď Vltava).
Název pobřežní stanice se skládá z názvu místa stanoviště pobřežní stanice, za kterým se uvede
název zařízení (plavební objekt, přístav apod.) a případně provozovatel služby
(např. Obříství - plavební komora, Mělník - veřejný přístav). Přehled pobřežních stanic
České republiky a jim přidělených nebo vyhrazených kmitočtových kanálů je uveden v příloze č. 3.
2. 03 Obsluha lodní a pobřežní stanice
2. 03. 1 Lodní stanice může být obsluhována nebo dozorována pouze takovou osobou,
která je držitelem průkazu způsobilosti k obsluze rádiové stanice pro výkon radiotelefonní
služby v pásmu velmi krátkých vln platného v České republice (např. Všeobecné vysvědčení
radiotelefonisty nebo Omezené vysvědčení radiotelefonisty) (dále jen "průkaz způsobilosti
k obsluze lodní stanice"). Průkaz způsobilosti k obsluze lodní stanice vystavuje v České republice
na základě úspěšně vykonané zkoušky Český telekomunikační úřad. Průkazy
způsobilosti k obsluze lodní stanice vystavené Českým telekomunikačním úřadem jsou,
v souladu s Regionální úmluvou a přistoupením České republiky k této úmluvě, v členských
zemích této úmluvy uznávány.
2. 03. 2 Průkazy způsobilosti k obsluze lodní stanice zahraničního plavidla vystavené
zahraniční telekomunikační správou zemí Regionální úmluvy jsou ve shodě s touto úmluvou na území
České republiky uznávány. Průkazy způsobilosti k obsluze lodní stanice vystavené zahraniční
telekomunikační správou ostatních států jsou uznávány, pakliže jsou vydány v souladu
s Radiokomunikačním řádem Mezinárodní telekomunikační unie.
2. 03. 3 Pobřežní stanice může být obsluhována nebo dozorována pouze takovou osobou, která je držitelem
průkazu způsobilosti k obsluze rádiové stanice pro výkon radiotelefonní služby v pásmu velmi
krátkých vln platného v České republice.
2. 03. 4 Osoba obsluhující lodní nebo pobřežní stanici musí být seznámena s touto vyhláškou,
kterou musí mít při službě v lodní a pobřežní stanici k dispozici. Připouští se rovněž
vybavení lodní nebo pobřežní stanice aktualizovanou příručkou obsahující podstatná
ustanovení této vyhlášky týkající se zejména používání kmitočtových kanálů, rádiového
spojení a omezení vysílacího výkonu v jednotlivých kategoriích služeb.
2. 04 Radiotelefonní provoz lodní stanice
2. 04. 1 U každé lodní stanice musí být veden deník lodní stanice. V deníku lodní stanice
musí být zejména uvedeno datum jeho založení, jméno vůdce(ů) plavidla, průběžné
datum přijaté/vysílané zprávy, název volající/volané rádiové stanice, stručný obsah a druh
(např. tísňová zpráva) volané zprávy a podpis osoby, která rádiovou zprávu vyslala/přijala.
Deník lodní stanice se uchovává nejméně tři roky od provedení posledního zápisu;
z toho nejméně jeden rok na plavidle a dva roky u provozovatele plavby.
Do deníku lodní stanice se zapisují všechny tísňové, pilnostní a bezpečnostní zprávy a zprávy
týkající se kolizních nebo havarijních situací. Ostatní běžné zprávy a rádiová spojení
se do deníku lodní stanice zapisují v případě jejich důležitosti na základě rozhodnutí vůdce plavidla.
2. 04. 2 Z důvodu zjednodušení vyšetřování souvisejícího s haváriemi je možno v lodních
stanicích používat přístroje k zaznamenávání rádiových zpráv na kmitočtovém kanále
10 nebo na jiném stanoveném kmitočtovém kanále. Zavedení záznamového zařízení
nezprošťuje provozovatele lodní stanice vést požadovaný deník lodní stanice.
2. 04. 3 Za provoz lodní stanice a vedení deníku lodní stanice odpovídá vůdce plavidla.
Vůdce plavidla musí vlastnit platný průkaz způsobilosti k obsluze lodní stanice.
Ostatní členové posádky mohou použít lodní stanici pouze pod dozorem vůdce plavidla.
2. 04. 4 Přenosné rádiové stanice lodních stanic je povoleno používat pouze v kategorii
služby komunikace na plavidle.
2. 05 Radiotelefonní provoz pobřežní stanice
2. 05. 1 U každé pobřežní stanice musí být veden deník pobřežní stanice. V deníku pobřežní
stanice musí být zejména uvedeno datum jeho založení, jméno vedoucího
pobřežní stanice, průběžné datum přijaté/vysílané zprávy, název volající/volané rádiové
stanice, stručný obsah a druh (např. tísňová zpráva) volané zprávy a podpis osoby,
která rádiovou zprávu vyslala/přijala. Deník pobřežní stanice se uchovává u vedoucího
pobřežní stanice nejméně tři roky od provedení posledního zápisu. Do deníku pobřežní
stanice se zapisují všechny tísňové, pilnostní a bezpečnostní zprávy a zprávy týkající
se kolizních nebo havarijních situací. Ostatní běžné zprávy a rádiová spojení se do deníku
pobřežní stanice zapisují v případě jejich důležitosti na základě rozhodnutí vedoucího pobřežní stanice.
2. 05. 2 Pobřežní stanice nemohou ukončit práci, pokud neukončily všechny operace vyvolané
tísňovými, pilnostními nebo bezpečnostními zprávami přijatými ve stanovené provozní
době a nevyřídily všechnu korespondenci pocházející od lodních stanic nebo určenou
pro lodní stanice, které jsou v jejím dosahu, a ohlásily se před skutečným ukončením práce.
2. 05. 3 V pobřežní stanici mohou být užívány přístroje k zaznamenávání rádiových zpráv
na určeném kmitočtovém kanále (dále jen "záznamové zařízení"). Záznam rádiové
zprávy na nosiči se v případě, že pobřežní stanice je vybavena záznamovým zařízením,
uchovává u vedoucího pobřežní stanice nejméně 8 dní od posledního záznamu
nebo v případě havárie do doby skončení vyšetřování. Záznamové zařízení pobřežní
stanice může nahradit povinnost vést deník pobřežní stanice pouze v případě, když toto
nahrazení bude Českým telekomunikačním úřadem povoleno.
2. 05. 4 Za provoz pobřežní stanice, vedení deníku pobřežní stanice, případně
záznamového zařízení pobřežní stanice odpovídá vedoucí pobřežní stanice.
Vedoucí pobřežní stanice musí mít platný průkaz způsobilosti k obsluze rádiové stanice
nebo může obsluhou pobřežní stanice pověřit osobu s platným průkazem způsobilosti k obsluze rádiové stanice.
2. 06 Kontrola provozu lodní a pobřežní stanice
2. 06. 1 Český telekomunikační úřad může před udělením povolení ke zřízení
a provozování lodní nebo pobřežní stanice provést prohlídku a přezkoušení této stanice
a po jejím uvedení do provozu následnou nebo opakovanou (periodickou) prohlídku a přezkoušení.
2. 06. 2 Povolení ke zřízení a provozování lodní stanice nebo jeho ověřená kopie a deník
lodní stanice musí být u lodních stanic uloženy na plavidle a na požádání předloženy
oprávněnému orgánu 1) ke kontrole. Oprávněný orgán 1) může v rámci této kontroly
požadovat předvedení funkce lodní stanice.
2. 06. 3 Povolení ke zřízení a provozování pobřežní stanice nebo jeho ověřená kopie, deník pobřežní
stanice a případně záznam ze záznamového zařízení pobřežní stanice musí být u pobřežních stanic
uloženy v objektu této stanice a na požádání předloženy oprávněnému orgánu 1) ke kontrole.
Oprávněný orgán 1) může v rámci této kontroly požadovat předvedení funkce pobřežní stanice.
2. 06. 4 Průkaz způsobilosti k obsluze lodní rádiové stanice nebo jeho ověřenou kopii musí
osoba obsluhující rádiovou stanici předložit na požádání oprávněnému orgánu 1) ke kontrole.
2. 06. 5 Průkaz způsobilosti k obsluze rádiové stanice pobřežní stanice nebo jeho ověřenou
kopii musí osoba obsluhující rádiovou stanici předložit na požádání oprávněnému orgánu
Českého telekomunikačního úřadu ke kontrole.
2. 06. 6 Oprávněný orgán 1) si může při kontrole lodní stanice zahraničního plavidla
vyžádat u obsluhy této stanice předložení průkazu způsobilosti k obsluze lodní stanice;
není však oprávněn provádět přezkoušení této obsluhy.
2. 07 Telekomunikační tajemství
2. 07. 1 Všechny osoby, které se zabývají obsluhou lodní stanice nebo pobřežní stanice nebo
dozorem nad nimi, a rovněž všechny osoby, které znají obsah rádiových zpráv nebo ví o jejich
existenci či o zprávě, která byla doručena prostřednictvím radiotelefonní služby, musí dodržovat
povinnost uchovávání zpráv v tajnosti a mlčení vůči třetím osobám
- telekomunikační tajemství. Porušení telekomunikačního tajemství je trestně stíháno
právní cestou. Povinnosti uchovávat telekomunikační tajemství může zprostit pouze soud.
2. 07. 2 Pravidlu zachování telekomunikačního tajemství nepodléhají níže uvedenérádiové zprávy:
a) Informace uváděné slovy "VŠEM RÁDIOVÝM STANICÍM", "VŠEM LODNÍM STANICÍM",
"VŠEM POBŘEŽNÍM STANICÍM".
b) Hlášení o počasí a vodních stavech podávaná jinými i pohyblivými rádiovými stanicemi,
a to i tehdy, pokud by byla hlášení podávána oficiální meteorologické
nebo hydrometeorologické služebně.
c) Informace sloužící plavbě na vodních cestách (např. domluvy ohledně směru plavby).
2. 08 Účast v jiných rádiových službách
2. 08. 1 Český telekomunikační úřad je za Českou republiku účastnickou radiokomunikační
správou Regionální úmluvy. Na základě této úmluvy je lodním stanicím plavidel
evidovaným v České republice povoleno účastnit se Radiotelefonní služby na vodních
cestách zemí, které uzavřely tuto úmluvu. Aktuální seznam těchto zemí a podmínky
této účasti jsou k dispozici na Českém telekomunikačním úřadě.
2. 08. 2 Lodní stanice účastnící se radiotelefonní služby na vodních cestách se mohou
při plavbě v zahraničí účastnit též námořní pohyblivé služby nebo jiných radiotelefonních služeb,
pakliže splňují podmínky na tyto služby kladené.
2. 08. 3 Pro provoz v určených přímořských oblastech zahraničních vodních cest a na moři
musí být plavidla vnitrozemské plavby vybavena zařízením GMDSS.
Vybavení může být uskutečněno jako
a) nová schválená lodní stanice pro pásmo velmi krátkých vln se zařízením GMDSS, nebo
b) schválené doplnění již existující lodní stanice zařízením GMDSS.
2. 08. 4 Pokud je některá lodní stanice vybavena zařízením GMDSS, pak pro jeho provoz
v námořní pohyblivé službě platí příslušné předpisy Radiokomunikačního řádu Mezinárodní
telekomunikační unie. Pro obsluhu rádiových stanic vybavených zařízením GMDSS
je zapotřebí platný průkaz způsobilosti pro výkon rádiové služby splňující příslušné předpisy.
2. 09 Účast rádiových stanic námořní pohyblivé služby v radiotelefonní službě na vodních cestách
Rádiové stanice účastnící se námořní pohyblivé služby nesmí být používány v radiotelefonní
službě na vodních cestách v kategorii služby plavidlo - plavidlo.
Tyto stanice však mohou být použity v radiotelefonní službě na vodních cestách v kategorii
služby plavební informace a plavidlo - přístavní správy.
-----------------------------------------------------------------
Poznámky ke kapitole 2:
1) Oprávněným orgánem je ve smyslu zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění zákona č. 358/1999 Sb., Státní plavební správa a ve smyslu zákona č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění pozdějších předpisů, Český telekomunikační úřad.
2) Druh plavidla stanovený § 2 vyhlášky Ministerstva dopravy č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách.
3) Evidenční označení (jméno) plavidla je u plavidel plujících pod českou vlajkou poznávací znak plavidla - evidenční označení ve smyslu čl. 2. 01 odst. 1 písm. a) a čl. 2. 02 odst. 1 vyhlášky Federálního ministerstva dopravy č. 344/1991 Sb., kterou se vydává Řád plavební bezpečnosti na vnitrozemských vodních cestách České a Slovenské Federativní Republiky, uvedený v lodním osvědčení plavidla. U zahraničních plavidel je evidenčním označením úřední jméno plavidla vyznačené na plavidle a v jeho lodním osvědčení.