ČÁST III
Úkoly orgánů odborových svazů
Odborové svazy plní úkoly při vytváření nezávadných pracovních podmínek v rozsahu příslušných jednotlivých odvětví národního hospodářství. Vykonávají společenskou kontrolu ROH nad bezpečností a ochranou zdraví při práci.
1. Ústřední výbory odborových svazů
Rozpracovávají usnesení Ústřední rady odborů v podmínkách odborového svazu a zabezpečují jejich plnění v nižších svazových orgánech. Stanoví úkoly odborového svazu v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Přitom zejména:
- stanoví konkrétní cíle odborového svazu v péči o zlepšování pracovního prostředí a zvyšování prevence pracovních úrazů a nemoci z povolání,
- řídí činnost svazových orgánů a základních organizací a stanoví pro ně úkoly při provádění společenské kontroly ROH nad bezpečností a ochranou zdraví při práci.
- pravidelně projednávají situaci na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v příslušných odvětvích; projednávají společná opatření s partnerskými ministerstvy a ústředními orgány a požadují od nich řešení zásadních problémů celostátního charakteru,
- projednávají každý smrtelný provozní úraz a hromadné úrazy s vedením ministerstva nebo ústředního hospodářského orgánu,
- předkládají Ústřední radě odborů zprávy o úrovni bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v odvětvích a oborech spadajících do jejich působnosti, o nejdůležitějších usneseních orgánů ústředních výborů odborových svazů; předkládají ÚRO ke koordinaci návrhy resortních předpisů z úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- zevšeobecňují zkušeností a výsledky z organizátorské, výchovné a propagační práce svazových orgánů na úseku péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
- stanoví úkoly ve výchově a školení funkcionářů na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v souladu s pokyny ÚRO; ustavují lektorské skupiny,
- účastní se připrav a projednávání předpisů a pravidel o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, platných pro celé odvětví na území ČSSR, a udělují k nim souhlas,
- dávají podle příslušných právních předpisů souhlas k vydání seznamů prací zakázaných ženám a mladistvým pracovníkům, k noční práci žen a práci přesčas a stanoví přitom podmínky, za kterých se práce žen v noci a práce přesčas nad hranice stanovené zákoníkem práce může povolit účastní se příprav k vydávání směrnic pro poskytování osobních ochranných pracovních prostředků,
- v zájmu shodných stanovisek stanoví postup českých a slovenských výborů odborových svazů při udělování souhlasu k vydávání pravidel k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci republikovými ministerstvy a nadpodnikovými orgány v jednotlivých republikách,
- projednávají s ústředními sekcemi Československé vědeckotechnické společnosti jejich účast na plnění úkolů sloužících k zlepšování pracovního prostředí a odstraňování nebezpečné a fyzicky namáhavé práce,
- hodnotí dodržování stanovených podmínek socialistického soutěžení z hlediska bezpečnosti práce a pracovních podmínek a zaujímají stanovisko k návrhům na propůjčení Rudých praporů vlády a ÚRO, popř. na jiná ocenění vítězných kolektivů a jednotlivců,
- ustavují komise a inspektory bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jako své poradní a výkonné orgány.
Výkonem některých svých úkolů a oprávnění mohou pověřit české a slovenské výbory odborových svazů.
2. České výbory a slovenské výbory odborových svazů
České a slovenské výbory odborových svazů zabezpečují plnění usnesení vyšších odborových orgánů a svého svazového sjezdu. Plní úkoly z toho vyplývající a vykonávají společenskou kontrolu nad bezpečností a ochranou zdraví při práci v rozsahu příslušných odvětví v národních republikách.
Přitom zejména
- projednávají otázky úrazové a zdravotní prevence s příslušnými republikovými ministerstvy a řídícími odvětvovými orgány, předkládají jim iniciativní návrhy a stanoviska k odstranění nedostatků, uplatňují hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci projednávání návrhů a hodnocení výsledků plnění hospodářských plánů, socialistického soutěžení, rozvoje nové techniky, při stanovení úkolů ve výzkumné a vývojové činnosti, při vydávání zásad hmotné zainteresovanosti a příslušných mzdových předpisů, při stanovení úkolů ve výchovné a propagační činnosti hospodářských a státních orgánů,
- řídí činnost krajských a okresních výborů odborových svazů a základních organizací ROH při plnění úkolů v péči o bezpečnost a ochranu zdraví při práci a poskytují jim potřebnou pomoc,
- zajišťují školení funkcionářů ROH z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zevšeobecňují dobré zkušenosti základních organizací ROH, okresních a krajských výborů odborového svazu,
- projednávají pravidelně rozbory pracovní úrazovosti, příčiny smrtelných, hromadných a těžkých pracovních úrazů, přípravu, organizaci a výsledky veřejných a jiných celostátních prověrek bezpečnosti práce a pravidelné zprávy příslušných ministerstev a příslušných ústředních orgánů, posuzují navrhovaná opatření, popř. předkládají vlastní návrhy na odstraňování nedostatků,
- projednávají každý smrtelný pracovní úraz a hromadné úrazy s vedením republikového ministerstva, resp. ústředního hospodářského orgánu,
- kontrolují, jak ústřední a nadpodnikové orgány plní své úkoly v řízení, koordinaci a kontrole péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci v podnicích a závodech; doporučují uplatnění kárných opatření vůči těm odpovědným pracovníkům, kteří neplní své povinnosti na tomto úseku,
- projednávají a schvalují návrhy na udělení výjimek ze zákazu noční práce žen a k práci přesčas v rozsahu své působnosti,
- udělují souhlas k vydání seznamů pracovišť zakázaných ženám a mladistvým a účastní se na přípravě směrnic o poskytování osobních ochranných pracovních prostředků,
- vyjadřují stanoviska ke směrnicím a pravidlům k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci republikových ministerstev a ostatních nadpodnikových orgánů a udělují k nim souhlas,
- k operativnímu plnění úkolů při vykonávání společenské kontroly ROH a jako poradní a výkonné orgány si ustavují komise, lektorské skupiny a inspektory bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
V závažných případech jsou oprávněny na návrh inspektora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci ČVOS nebo SVOZ požadovat od organizace závazným pokynem odstranění závad na strojích a zařízeních a objektech nebo při pracovních postupech. O tomto opatření uvědomí neprodleně příslušný orgán státního odborného dozoru. Požádá-li o to organizace orgán státního dozoru, je tento orgán povinen přezkoumat opatření ČVOS nebo SVOZ; až do jeho rozhodnutí platí opatření ČVOS nebo SVOZ.
3. Krajské (městské) výbory odborových svazů
Krajské a městské výbory odborových svazů 7) (dále krajské výbory) se ve své činnosti na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci řídí usneseními vyšších odborových orgánů.
Řídí činnosti základních organizací a okresních výborů odborových svazů při plnění úkolů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a poskytují jim organizátorskou a metodickou pomoc.
Přitom zejména:
- projednávají činnost hospodářských orgánů a základních organizací ROH na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a projednávají pravidelně zprávy hospodářských orgánů a rozbory pracovní úrazovosti v okruhu své působnosti,
- spolupracují s příslušnými odbory KNV (MěNV), s orgány státního odborného dozoru podle potřeby s dalšími státními a hospodářskými orgány a společenskými organizacemi v okruhu své působnosti, organizují pomoc ZO ROH při prověrkách bezpečnosti práce, působí ke zlepšení úrovně bezpečnostní techniky a stavu ochrany zdraví při práci v závodech a podnicích,
- požadují od hospodářských orgánů informace a potřebná opatření k odstranění nedostatků a závad,
- kontrolují, jak vedení závodů a orgány základních organizací ROH plní úkoly na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a zejména povinnosti vyplývající pro ně z ustanovení zákoníku práce o náhradě škody z pracovních úrazů a nemocí z povolání,
- organizují podle pokynů ÚVOS, ČVOS nebo SVOZ školení inspektorů a ostatních funkcionářů komisí bezpečnosti a ochrany zdraví při práci základních organizací a okresních výborů odborového svazu; ke splnění tohoto úkolu ustavují lektorské skupiny,
- zevšeobecňují dobré zkušenosti a rozšiřují poznatky o osvědčených způsobech výchovy a rozvíjení aktivity pracujících ve snižování pracovní úrazovosti a zlepšování pracovního prostředí.
Krajské výbory zřizují komisi bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Předsedou komise je člen krajského výboru. Krajský výbor může komisi pověřit plněním některých úkolů.
K přímému plnění svých úkolů a na pomoc základním organizacím při provádění společenské kontroly ROH ustavují KVOS (MěVOS) funkci inspektora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - svazového inspektora - z pracovníků odborového svazu nebo předsedů, popř. členů komisí bezpečnosti a ochrany zdraví při práci KVOS (MěVOs).
4. Okresní výbory odborových svazů
Okresní výbory svazů zabezpečují plnění usnesení vyšších odborových orgánů a řeší otázky pracovních podmínek, bezpečnosti a hygieny práce.
Podle pokynů KVOS a podmínek základních organizací ROH v okrese si mohou ustavovat komise a svazové inspektory bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
5. Inspektoři bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vyšších svazových orgánů (svazoví inspektoři)
Inspektoři bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vyšších svazových orgánů (dále svazoví inspektoři) se ustavují výkonné a poradní orgány ÚVOS, ČVOS, SVOZ, KVOZ (MěVOS) a OVOS, které řídí a kontrolují jejich činnost.
Svazoví inspektoři v rozsahu své působnosti poskytují metodickou pomoc nižším svazovým orgánům a ZV ROH a jejich komisím a inspektorům při provádění společenské kontroly ROH a při zabezpečování usnesení vyšších orgánů ROH v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Své úkoly v závodech plní s vědomím ZV ROH a za účasti orgánů ZO ROH.
Přitom jsou oprávněni:
- účastnit se jednání ZV ROH nebo jiných orgánů ZO ROH s vedením oboru, podniku, závodu, provozu, týkajících se otázek úrazové a zdravotní prevence na pracovištích, plnění závazků v kolektivní smlouvě, plánu ozdravných opatření a odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání a organizování prověrek bezpečnosti práce,
- vstupovat na pracoviště, do hygienických, sociálních a ostatních zařízení organizace pro pracující a požadovat na vedení organizace odstranění zjištěných závad v přiměřené lhůtě,
- účastnit se vyšetřování popř. přešetřovat příčiny těžkých, hromadných, smrtelných i jiných pracovních úrazů, provozních nehod a havárií a jejich projednávání,
- vyžadovat od závodních výborů ROH, komisí a inspektorů bezpečnosti práce informace o jejich činnosti při provádění společenské kontroly ROH nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, zúčastňovat se jejich schůzí, veřejných a jiných prověrek bezpečnosti práce,
- požadovat odstranění závad v provozu na strojích, zařízeních a objektech nebo při pracovních postupech a v případech bezprostředního ohrožení života nebo zdraví pracovníků zakázat další práci na stroji nebo zařízení; o takovém opatření jsou povinni neprodleně uvědomit vedení organizace, závodní výbor ROH, příslušný svazový orgán, který je pověřil výkonem společenské kontroly nad bezpečností a ochranou zdraví při práci, a příslušný orgán státního odborného dozoru. Požádá-li o to organizace orgán státního odborného dozoru, je tento orgán povinen přezkoumat opatření svazového inspektora. Až do jeho rozhodnutí platí opatření svazového inspektora.
Svazoví inspektoři jsou povinni dbát předpisů o zachování státního, hospodářského a služebního tajemství o věcech, o nichž se dověděli při výkonu své funkce, a zachovávat o nich mlčenlivost i po skončení své funkce.
Při své činnosti se prokazují průkazem svazového inspektora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který jim vydá orgán, u něhož jsou ustanoveni.
------------------------------------------------------------------
7) V odborových svazech s odlišnou organizační strukturou, kde nejsou KVOS (MěVOS), plní úkoly KVOS orgány jim na roveň postavené (oblastní výbory apod.).