ODDÍL 2
Provozní podmínky:
1. Okolnosti, které kromě provozních poměrů ovlivňují spotřebu pohonných hmot, nikoliv však opotřebení vozidel a plášťů, se nazývají provozními podmínkami.
2. Vliv provozních podmínek na spotřebu pohonných hmot je vyjádřen přirážkami a srážkami v % k základní normě spotřeby pohonných hmot.
3. Na provozní podmínky, které ovlivňují spotřebu pohonných hmot v závislosti na počtu ujetých kilometrů, stanoví se tyto přirážky a srážky:
Přirážky
%
a) jízda uvnitř města Prahy, Brna,
Bratislavy, Ostravy nejvýše 20
b) jízda uvnitř ostatních měst s kolejovou
nebo trolejovou dopravou nejvýše 10
c) rozvážkové nebo sběrné jízdy podle
vzdálenosti zastávek nebo opakující se
jízdy na krátkou vzdálenost
nepřesahující 1 500 m, nejvýše 15
d) jízda v koloně (nejméně 3 vozidla za
sebou ve vzdálenosti 15 až 40 m) 10
e) jízda vozidla do prvních 2 500 km
(záběh) s novým vozidlem nebo po
generální opravě, případně střední
opravě, při níž byla provedena celková
oprava motoru, nejvýše 10
f) přechodné zhoršení technického stavu
vozidla mající bezprostřední vliv na
zvýšení spotřeby pohonných látek
nejdéle po dobu 3 měsíců, nejvýše 10
g) jízdy pro potřeby výcviku řidičů
nejvýše 10
h) je-li celková váha přívěsu větší než
aa) polovina užitečného zatížení tažného
vozidla, nejvýše 5
bb) užitečné zatížení vozidla, nejvýše 10
cc) jedenapůlnásobek užitečného zatížení
tažného vozidla, nejvýše 20
ch) jízda po silnicích s četnými zatáčkami
nebo s vyšší intenzitou provozu vyžadující
časté řazení nebo zvýšenou manipulaci
s vozidlem, nejvýše 15
i) speciální podmínky, nejvýše 10
j) vozidlo jezdí bez nákladu - 10
k) traktor (tahač) jezdí s přívěsem
(návěsem) bez nákladu - 15
l) traktor (tahač) jezdí bez přívěsu
(návěsu) - 30
Poznámka:
a) při jízdě vozidla nelze zároveň použít přirážek uvedených pod písmeny a) a b), d) a g), c) a g), e) a f),
b) přirážku uvedenou pod písmenem f) je možno použít zcela výjimečně a v rozmezí 0 až 10 % ji povolí vedoucí hospodářské (dopravní) organizace. Opakované použití této přirážky u téhož vozidla pro tutéž technickou závadu v období 12 měsíců není dovoleno,
c) přirážku podle písmene ch) je možno použít jen za souhlasu vedoucího hospodářské (dopravní) organizace v rozmezí 0 až 10 %.
Touto přirážkou se řeší ty speciální podmínky, které nelze zahrnout pod ustanovení bodu 3,
d) srážka podle písmene i) se provádí za ucelený výkon za směnu; je-li z celkově ujetých zkm ujeto 30 % prázdných zkm, srážka se nezapočítává; je-li ujeto 31 - 70 % prázdných zkm, započítává se srážka 5 %; je-li ujeto přes 70 % prázdných zkm, započítává se srážka 10 %.
e) časové omezení podle písmene f) se nevztahuje na vozidla, jejichž motory překračují normu výkonu do celkové opravy. Přirážky v rozmezí 0 - 10 % je možno používat do té doby, než bude provedena výměna motoru za celkově opravený nebo nový, nebo vozidlo předáno do střední nebo generální opravy.
f) přirážek podle písmene h) se používá jen u nákladních automobilů a autobusů současně s přirážkami uvedenými pod písmenem e) bod 3 odd. 1.
4. Na provozní podmínky, které ovlivňují spotřebu pohonných hmot vozidla nezávisle na počtu ujetých kilometrů (např. vozidel se zvláštním zařízením, zapojeným na motor vozidla) se stanoví tyto přirážky pro zvláštní činnost:
a) vozidlo je opatřeno motorovou
sklápěčkou za jedno sklopení 1 %
b) vozidlo je opatřeno navijákem; za
jednu hodinu použití navijáku 10 %
c) vozidlo je opatřeno zařízením pro
čerpání tekutin; za přečerpání
100 litrů tekutiny
aa - u benzínových motorů 1 %
bb - u naftových motorů 0,5 %
d) zahřívání motoru v zimních měsících
u všech vozidel chodem motoru
vozidla; za jedno zahřátí nejvýše 8 %
Pro činnost zvláštních zařízení, zapojených na motor vozidla, která nelze zahrnout pod písmena a) až d), stanoví přirážku pro zvláštní činnost držitel vozidla. Při stanovení přirážky přihlíží k technickým normám výrobce a k výši přirážky té činnosti, která je svou povahou nejblíže; o stanovené výši vyhotoví protokol.
Poznámka:
Zahřívání motoru se provádí při teplotě - 5 °C až - 15 °C jedenkrát za tři hodiny. Při teplotě nižší než - 15 °C nebo při teplotě - 5 °C, ale za silného větru, jedenkrát za dvě hodiny. Zahříváním motoru se rozumí jeho nastartování a ponechání v chodu na nízké otáčky při zakrytém chladiči. Urychlené zahřívání vysokým počtem otáček není dovoleno.
Spotřebu pohonných hmot pro činnost zvláštních zařízení vozidla, při níž se nepoužije motoru vozidla (např. vytápění vozidla, jeřáb atp.), určuje držitel vozidla s přihlédnutím k technickým normám výrobce zařízení. K této spotřebě se nepřihlíží při stanovení normované spotřeby pohonných hmot pro celkovou činnost vozidla, nýbrž se stanoví samostatně.