CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu ODDÍL 1 - Provozní poměry

ODDÍL 1 - Provozní poměry

119/1962 Sb. Vyhláška Ministerstva dopravy a spojů o hospodárnosti provozu silničních vozidel pro motorovou dopravu

ODDÍL 1

Provozní poměry

1. Provozní poměry jsou určeny sklonitostí silnice, povrchem vozovky, zvláštní povahou dopravy a použitím přívěsů. Vliv provozních poměrů na opotřebení vozidla a plášťů, na rychlost vozidla a tím na spotřebu pohonných hmot je vyjádřen zvláštními přirážkami, stanovenými pro jednotlivý druh provozních poměrů.

2. Nejede-li vozidlo v provozních poměrech vzatých v úvahu při stanovení technickohospodářských norem, tj. provozních poměrech příznivých, přepočítávají se ujeté kilometry na základní kilometry s použitím přirážek na provozní poměry uvedené v odstavci 3.

3. Pro potřebu použití technickohospodářských norem stanoví se tyto druhy provozních poměrů a přirážek na provozní poměry:

označení přirážka

%

a) sklonitost silnice

aa - rovinná silnice nebo cesta,

třeba v hornatém kraji, jejíž

podélný profil vykazuje

sklony nejvýše 5 %, takže

téměř není třeba jet na nižší

rychlostní stupeň než na

přímý záběr R 0

bb - kopcovitá silnice nebo cesta,

na jejímž podélném profilu

se rovina často střídá

s kopci o sklonu nad 5 %,

takže je třeba jet na nižší

rychlostní stupeň než na

přímý záběr, a to na úsecích

delších než 500 m K 10

cc - horská silnice nebo cesta

v horách, která má sklony

nad 10 % a zákruty

vyžadující častého řazení a

dlouhých jízd při zařazeném

nižším rychlostním

stupni H 25

dd - strmá silnice nebo cesta

v horách, která má

sklonitost nad 15 % S 70

b) povrch vozovky

aa - rovný (asfaltovaný, betonový,

dlážděný kostkou,

špalíčkovaný, dehtový,

válcovaný nebo s jiným rovným

povrchem) I 0

bb - nerovný (ve špatném stavu

- výtluky) II 10

cc - rozježděný (s hlubokými

rýhami, nerovný, kamenitý,

blátivý) III 25

dd - terén za sucha s hrubou

navážkovou úpravou (na

stavbách, v pískovištích,

lomech, pole, louky, měkké

polní cesty) IV 80

ee - terén rozmoklý (rozježděný

bez úpravy, sypký písek,

mokrý jíl, mokrá zemina) V 130

Určitému úseku silnice lze přiznat toliko jedinou přirážku ze skupiny a) a jedinou přirážku ze skupiny b). Pro potřebu přepočtu ujetých kilometrů na základní kilometry se však tyto přirážky sčítají v jedinou přirážku na provozní poměry.

Podle velikosti této provozní přirážky je možno uspořádat provozní poměry v tuto řadu:

přirážka

%

1. R I silnice rovinná, povrch rovný 0

2. R II silnice rovinná, povrch nerovný 10

3. K I silnice kopcovitá, povrch

rovný 10

4. K II silnice kopcovitá, povrch

nerovný 20

5. R III silnice rovinná, povrch

rozježděný 25

6. H I silnice horská, povrch rovný 25

7. H II silnice horská, povrch

nerovný 35

8. K III silnice kopcovitá, povrch

rozježděný 35

9. S I silnice strmá, povrch rovný 70

10. H III silnice horská, povrch

rozježděný 50

11. S II silnice strmá, povrch

nerovný 80

12. R IV rovinný terén za sucha 80

13. K IV kopcovitý terén za sucha 90

14. S III silnice strmá, povrch

rozježděný 35

15. H IV horský terén za sucha 105

16. R V rovinný terén za mokra 130

17. R V kopcovitý terén za mokra 140

18. S IV strmý terén za sucha 150

19. H V horský terén za mokra 155

20. S V strmý terén za mokra 200

c) rozvážkové nebo sběrné jízdy podle

vzdálenosti zastávek nebo opakující

se jízdy na krátkou vzdálenost

nepřesahující 1500 m, nejvýše 15

d) jízdy výlučně uvnitř závodu nejvýše 20

e) použití přívěsů

aa - u nákladního automobilu a

autobusu

1. jednonápravových do celkové

váhy 1000 kg 5

2. ostatních až do celkové

váhy přívěsu nepřesahující

polovinu užitečného zatížení

tažného vozidla 15

3. je-li celková váha přívěsu

větší než polovina užitečného

zatížení tažného vozidla 20

4. je-li celková váha přívěsu

větší než užitečné zatížení

tažného vozidla 25

5. druhého a dalších - posuzuje

se stejně jako první přívěs,

ale jen polovinou přirážky

(bod 2 až 4).

O druhou polovinu přirážky

se zvýší základní normy

spotřeby

bb - u osobního automobilu 10

cc - druhý přívěs u traktoru 20

f) speciální poměry, nejvýše 10

4. Přirážky uvedené pod písmeny a) až f) se sčítají; součtu těchto přirážek se použije k přepočtu ujetých kilometrů na základní kilometry. (Viz část II oddíl 1 odstavec 1.)

5. Provádí-li se v určitém silničním úseku větší počet jízd z různých nebo do různých míst tohoto úseku, může být držitelem vozidla zavedena jednotná průměrná přirážka na provozní poměry celého úseku (traťová přirážka).

Traťová přirážka se vypočte takto:

Kilometry celého úseku se převedou na základní kilometry podle části II této přílohy. Z vypočtených základních kilometrů a skutečných kilometrů se zjistí traťová přirážka podle vzorce

traťová počet základních km

přirážka = (-------------------- - 1) . 100

počet skutečných km

Příklad: úsek měří 180 km skutečných. Počet přepočtených

základních km jest 207.

traťová 207

přirážka = (----- - 1) . 100 = (1,1500 - 1) . 100 = 0,1500 . 100 = 15,00

180

Traťová přirážka pro uvedený úsek činí 15 %.

6. Pro určitou územní oblast, v níž se vozidly téhož držitele provádí větší počet jízd, může být zavedena jednotná průměrná přirážka vycházející ze skutečných provozních poměrů silnic, kterých bude použito k jízdám vozidel v této oblasti (oblastní přirážka). Podklady pro stanovení oblastní přirážky předloží držitel vozidla příslušnému okresnímu národnímu výboru, který určí její výši. Přesahuje-li oblast rámec okresu, určí za stejných podmínek oblastní přirážku příslušný krajský národní výbor. Schválená oblastní přirážka se použije pro všechny jízdy provedené ve stanovené oblasti, pokud nedojde k podstatné změně provozních poměrů.

Oblastní přirážka se vypočte takto:

Kilometry všech úseků silnic, kterých bude použito k jízdám vozidel ve stanovené oblasti, se převedou na základní kilometry podle části II této přílohy. Z vypočtených základních kilometrů a skutečných kilometrů se zjistí oblastní přirážka podle vzorce

počet základních kilometrů

oblastní přirážka = (----------------------------- - 1). 100

počet skutečných kilometrů