CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 112/1965 Sb. Pravidla vlády Československé socialistické republiky pro provádění periodických revizí hospodaření Organizační zabezpečení

Organizační zabezpečení

112/1965 Sb. Pravidla vlády Československé socialistické republiky pro provádění periodických revizí hospodaření

Organizační zabezpečení

V období od 1. 7. 1966 bude provádění periodických revizí hospodaření v národním hospodářství zabezpečováno takto:

Podniková ředitelství a jim na roveň postavené organizace s podřízenými základními vnitropodnikovými jednotkami, pobočnými závody apod., provádějí revize hospodaření těchto jednotek.

Místní (městské) národní výbory provádějí revize organizací, které řídí.

Okresní národní výbory obdobně provádějí revize v podnicích a organizacích, které řídí, a v místních (městských) národních výborech.

Krajské národní výbory provádějí revize hospodaření v podnicích a organizacích, které řídí, a na okresních národních výborech.

Oborová ředitelství a obdobné orgány provádějí revize všech přímo podřízených organizací.

Ministerstva, ostatní ústřední orgány a příslušná pověřenectva SNR provádějí periodické revize hospodaření přímo podřízených organizací, zejména oborových ředitelství, ředitelství drah, krajských správ apod.

Ústřední rada družstev, ústřední svazy družstev a jim podřízené družstevní organizace provádějí revize hospodaření podle ustanovení hospodářského zákoníku a podle družstevních stanov.

Ústřední komise lidové kontroly a statistiky provádí revize hospodaření ministerstev, ústředních orgánů a organizací a krajských národních výborů z hlediska hospodaření odvětví nebo KNV jako celku.

Komise lidové kontroly a statistiky Slovenské národní rady provádí obdobné periodické revize hospodaření orgánů SNR a oblastních orgánů, případně KNV na Slovensku.

Ministerstvo financí provádí revize hospodaření ministerstev, ústředních orgánů a organizací a krajských národních výborů z hlediska hospodaření rozpočtovými prostředky, které jsou dány těmto orgánům k dispozici pro zabezpečení jejich činnosti. V novém pojetí kontroly zůstává ministerstvu financí (na Slovensku pověřenectvu pro finance) právo zkoumat v souladu se zásadami pro plánování a koordinaci kontrolní činnosti přímo v hospodářských a rozpočtových organizacích a na národních výborech využívání rozpočtových prostředků, jejich efektivní, hospodárné a účelové vydávání, dodržování finanční a rozpočtové kázně, daňové politiky, tvorby zdrojů a mobilizace rezerv a správných odvodů do státního rozpočtu a ochrany socialistického vlastnictví, zejména při provádění tématických prověrek, průzkumů, šetření, rozborů a jiných kontrolních akcí finanční povahy celostátního významu a rozsahu.

K prosazení vyšší objektivity revizí řídící orgány vyšších stupňů, zejména ministerstva, ústřední orgány, oborová ředitelství, krajské a okresní národní výbory důsledně dozírají na úroveň revizní činnosti v podřízených jednotkách, využívají jejich výsledků ve vlastní kontrolní činnosti a provádějí podle potřeby superrevize.

Zvláštní úloha při dohledu na objektivitu revizí prováděných orgány vnitřní kontroly připadá orgánům lidové kontroly, které jsou oprávněny vstupovat do prováděných revizí, nechat si předkládat výsledky revizí a provádět superrevize na všech stupních řízení. Přitom Ústřední komise lidové kontroly a statistiky zabezpečuje tyto úkoly zejména na oborových ředitelstvích a v centrálně řízených podnicích a organizacích, krajské a okresní komise lidové kontroly a statistiky zejména na národních výborech a v organizacích jimi řízených.

Při superrevizích se zkoumá, jakou úroveň má revizní činnost těch orgánů, které jsou ve smyslu těchto pravidel pověřeny prováděním periodických revizí hospodaření a jaké praktické závěry jsou vyvozovány z výsledků revizí; zvláštní pozornost se při nich věnuje oblasti cen a mezd.