IV.
Informace Ministerstva spravedlnosti a vyjádření navrhovatele
12. Ministerstvo spravedlnosti k žádosti podle § 48 odst. 1 zákona o Ústavním soudu poskytlo dne 12. 3. 2009 Ústavnímu soudu informaci o celkovém průměrném ročním platu, který obdržel soudce okresního, krajského a vrchního soudu, soudce Nejvyššího soudu a soudce Nejvyššího správního soudu dle délky praxe v roce 2007 a v roce 2008:
+-----------------------+----------------------------+----------------------------+
| Průměrný měsíční plat | 2007 | 2008 |
| soudce (Kč) +-------------+--------------+-------------+--------------+
| | praxe 6 let | praxe 30 let | praxe 6 let | praxe 30 let |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| OS | 57 307 | 88 608 | 57 580 | 88 997 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| KS | 63 333 | 99 195 | 64 000 | 99 225 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| VS | | 110 939 | | 111 136 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| NS | | 113 382 | | 113 525 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| NSS | | 111 843 | | 112 200 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
+-----------------------+----------------------------+----------------------------+
| Průměrný roční plat | 2007 | 2008 |
| soudce (Kč) +-------------+--------------+-------------+--------------+
| | praxe 6 let | praxe 30 let | praxe 6 let | praxe 30 let |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| OS | 687 684 | 1 063 296 | 690 690 | 1 067 964 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| KS | 759 996 | 1 190 340 | 768 000 | 1 190 700 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| VS | | 1 331 268 | | 1 333 632 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| NS | | 1 360 584 | | 1 362 300 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
| NSS | | 1 342 116 | | 1 346 400 |
+-----------------------+-------------+--------------+-------------+--------------+
13. K návrhu navrhovatele ministr spravedlnosti JUDr. Jiří Pospíšil uvedl, že není příznivcem odnímání platů soudcům či dalších náležitostí spojených s výkonem soudcovské funkce, a stav, kdy opakovaně dochází k omezování zákonných nároků soudců a od toho se odvíjející řízení o jejich ústavnosti, označil za nepřijatelný, neboť je vyvoláván nežádoucí dojem soustavného soupeření mezi mocí soudní a mocí zákonodárnou a výkonnou o výši odměny za výkon funkcí. Konstatoval, že posouzení otázky, zda je zákonodárná moc oprávněna ve vazbě na vývoj stavu veřejných rozpočtů a vývoj příjmových relací omezit zákonem po určitou dobu zvyšování platu skupině osob odměňovaných z veřejných rozpočtů, je zcela věcí Ústavního soudu; dle jeho názoru takové opatření, které se navíc netýká pouze soudců, však do principu soudcovské nezávislosti nezasahuje. Ministr spravedlnosti nepovažuje za správný názor, podle kterého je míra nezávislosti soudce bez ohledu na jakékoliv existující objektivní okolnosti přímo závislá na výši hmotného zabezpečení, a zastává názor, že hmotné zabezpečení je pouze jednou z podpůrných podmínek vytvářejících prostředí pro uplatňování principu nezávislosti soudce při výkonu funkce, mezi nímž a podstatou tohoto principu není bezprostřední souvislost. Úroveň hmotného zabezpečení musí nezbytně odrážet i reálné ekonomické poměry státu, v němž je soudnictví jako služba veřejnosti vykonáváno. V závěru svého vyjádření ministr spravedlnosti poukázal na to, že přechodné opatření ve vztahu k platové restrikci se netýká pouze soudců, nýbrž i dalších subjektů, jimž je poskytován plat a další náležitosti spojené s výkonem funkce podle zákona č. 236/1995 Sb.
14. K informaci Ministerstva spravedlnosti navrhovatel v podání ze dne 8. 4. 2009 namítl, že ministerstvo zaměnilo údaje o čistém a hrubém platu soudce, a připojil vlastní srovnání údajů o skutečném hrubém platu soudce s údaji uváděnými ministerstvem (v připojené tabulce označené kurzívou):
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| měsíční plat soudce | praxe od počátku | praxe od počátku |
| | 6. roku | 30. roku |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2007 (dle navrhovatele) | 57 500 Kč | 85 900 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2007 (dle MSp) | 57 307 Kč | 88 608 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2008 (dle navrhovatele) | 57 500 Kč | 85 900 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2008 (dle MSp) | 57 580 Kč | 88 997 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| roční plat soudce | praxe od počátku | praxe od počátku |
| | 6. roku | 30. roku |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2007 (dle navrhovatele) | 690 000 Kč | 1 030 800 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2007 (dle MSp) | 687 684 Kč | 1 063 296 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2008 (dle navrhovatele) | 690 000 Kč | 1 030 800 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
| okresní soud 2008 (dle MSp) | 690 960 Kč | 1 067 964 Kč |
+--------------------------------------+------------------+------------------+
15. Navrhovatel uvedl, že plat soudce pro rok 2007 se vypočítá tak, že se určí platová základna dle § 3 odst. 3 zákona č. 236/1995 Sb., která podle sdělení Ministerstva práce a sociálních věci č. 582/2006 Sb., o vyhlášení výše platové základny pro určení platu a některých náhrad výdajů podle zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, v roce 2007, představuje částku 56 847 Kč měsíčně, a takto stanovená platová základna se vynásobí platovým koeficientem dle § 28 citovaného zákona; výsledná částka je platem soudce (plat se zaokrouhlí na 100 Kč nahoru). Pro rok 2008 dosahovala výše platové základny soudce výši dosaženou ke dni 31. 12. 2007, z čehož vyplývá, že platová základna, a tudíž i výsledný hrubý plat soudce byly v roce 2008 shodné s rokem 2007. Drobné disproporce v údajích Ministerstva spravedlnosti byly dle navrhovatele zřejmě způsobeny početními chybami. V závěru svého vyjádření navrhovatel vyjádřil domněnku, že uvádět čistý plat je zavádějící, neboť jde o proměnnou veličinu, výše čistého platu je u každého daňového poplatníka jiná a závisí např. na výši tzv. částek odpočitatelných od základu daně apod.
16. Poslanecká sněmovna a Senát Parlamentu České republiky se k informaci Ministerstva spravedlnosti nevyjádřily.
17. V podání ze dne 6. 5. 2009 navrhovatel upozornil, že vláda České republiky schválila návrhy nařízení vlády, kterými se mění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, nařízení vlády č. 565/2006 Sb., o platových poměrech vojáků z povolání, nařízení vlády č. 566/2006 Sb., o úhradě osobních požitků duchovních církví a náboženských společností, a nařízení vlády č. 125/2009 Sb., kterým se stanoví stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2009. Objem zvýšení platů zaměstnancům ve veřejných službách a správě od 1. 6. 2009 o 3,5 % představuje částku 2,4 mld. Kč, což je pro navrhovatele projevem opakovaného nedodržení zásady proporcionality platových restrikcí.
18. V podání ze dne 24. 7. 2009 navrhovatel dále upozornil na přípravu návrhu zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s mimořádným opatřením při určování výše platu a některých náhrad výdajů představitelů státní moci a některých státních orgánů, soudců, poslanců Evropského parlamentu a státních zástupců v letech 2011 a 2012. Podle návrhu paragrafovaného znění zákona a jeho důvodové zprávy má být změněn zákon o stabilizaci veřejných rozpočtů v části třicáté čl. XLVIII a v části třicáté první čl. LI s účinností dnem vyhlášení; změna spočívá ve změně čísla "2010", které má být nahrazeno číslem "2012". Dále má být s účinností od 1. ledna 2013 změněn zákon o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu tak, že v § 3 odst. 3 zákona č. 236/1995 Sb., ve znění zákona č. 309/2002 Sb., slovo "trojnásobek" bude nahrazeno slovem "2,5násobek". V důvodové zprávě se uvádí, že v roce 2011 by mělo dojít k rozmražení platů a k jejich skokovému nárůstu v důsledku obnovení valorizačních mechanismů nastavených v roce 2002. Vedle finančního přínosu lze jako přínos označit i mírné sevření nůžek mezi platy hrazenými ze státního rozpočtu, resp. z veřejných zdrojů, a navrhuje se proto:
1) prodloužit zmrazení platových základen do konce roku 2012
2) stanovit trvale výši platové základny jako 2,5násobek průměrné nominální měsíční mzdy fyzických osob v nepodnikatelské sféře dosažené podle zveřejněných údajů Českého statistického úřadu za předminulý kalendářní rok již od prvního roku po rozmražení, tj. již v roce 2013. Navrhovatel uvedl, že si je vědom, že poukazem na zamýšlenou změnu výše uvedených zákonů argumentuje skutečnostmi, o kterých není jisté, zda nastanou, a které se týkají budoucí (a nikoli návrhem napadené) právní úpravy platových poměrů soudců. Má nicméně za to, že z těchto legislativních záměrů je zcela zřejmá opakovaná tendence moci výkonné zasahovat do právní úpravy platových poměrů soudců v jejich neprospěch, a to bez respektování rozhodnutí Ústavního soudu zabývajících se touto oblastí. Navrhovatel upozornil, že navrhovanou změnou má nejen dojít k prodloužení doby zmrazení platů soudců o další dva roky na (prozatím) celkovou dobu 5 let, ale má dojít i k dosud bezprecedentnímu kroku spočívajícímu v reálném snížení platu soudců. Platová základna má klesnout z koeficientu "3" na koeficient "2,5", což znamená její snížení 16,66 %. Navrhovatel též zdůraznil jeden z cílů navrhovaných změn, kterým je dle důvodové zprávy "sevření nůžek" mezi platy hrazenými ze státního rozpočtu. Z toho vyplývá, že podle předkladatele návrhu, Ministerstva práce a sociálních věcí, se jeví platy soudců jako příliš vysoké oproti ostatním skupinám osob, jejichž příjmy jsou hrazeny ze státního rozpočtu, což je cíl jdoucí výslovně proti závěrům vyjádřeným Ústavním soudem v jeho nálezu ze dne 16. 1. 2007 publikovaném ve Sbírce zákonů pod č. 65/2007 Sb. (sp. zn. Pl. ÚS 55/05 - viz výše), na jehož základní teze navrhovatel opětovně poukázal.
19. Dne 24. 8. 2009 ministryně spravedlnosti JUDr. Daniela Kovářová doplnila informaci Ministerstva spravedlnosti o čistém měsíčním a ročním platu soudce v roce 2007 a roce 2008. Uvedla, že při výpočtu bylo postupováno tak, že platová základna, která je dle sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí č. 582/2006 Sb. pro rok 2007 i 2008 stejná a činí 56 847 Kč, byla vynásobena odpovídajícím platovým koeficientem podle počtu let započtené doby pro soudce tak, jak bylo Ústavním soudem požadováno, tedy od počátku 6. roku započtené doby a od počátku 30. roku započtené doby. Od takto stanoveného hrubého platu byla odečtena daň.
20. V roce 2007 daň činila 61 212 Kč plus 32 % ze základu (tj. z platu stanoveného základnou a koeficientem) přesahujícího 331 200 Kč. Po odečtení této daně byl získán čistý plat "modelového" soudce v roce 2007.
21. V roce 2008 byla daň stanovena následovně: K hrubému platu (stanoven shodně jako v r. 2007 platovou základnou a koeficientem) bylo připočteno 34 % z tohoto hrubého platu (tj. 25 % na pojistné na sociální zabezpečení a 9 % na kompletní zdravotní pojištění, tedy 34 %, které hradí zaměstnavatel) a byla získána tzv. super hrubá mzda. Ze super hrubé mzdy byla vypočtena 15 % daň a její výše odečtena od hrubého platu stanoveného platovou základnou a příslušným koeficientem. Výsledkem byl čistý plat "modelového" soudce v roce 2008.
22. V připojených tabulkách ministryně spravedlnosti uvedla jednak měsíční čistý plat a jednak roční čistý plat, a to pro všechny požadované kategorie "modelového" soudce, a v dalším odkázala na vyjádření předcházejícího ministra spravedlnosti ze dne 12. 3. 2009.
+-----------------+-------------------+---------------------+
| Měsíční čistý | 2007 | 2008 |
| plat modelového +---------+---------+---------+-----------+
| soudce (Kč) | praxe | praxe | praxe | praxe |
| | 6 let | 30 let | 6 let | 30 let |
+-----------------+---------+---------+---------+-----------+
| OS | 42 773 | 62 100 | 45 874 | 68 584 |
| KS | 45 865 | 68 286 | 49 508 | 75 852 |
| VS | 48 957 | 74 857 | 53 141 | 83 573 |
| NS | | 74 857 | | 83 573 |
| NNS | | 74 857 | | 83 573 |
+-----------------+---------+---------+---------+-----------+
+-----------------+-------------------+---------------------+
| Roční čistý | 2007 | 2008 |
| plat modelového +---------+---------+---------+-----------+
| soudce (Kč) | praxe | praxe | praxe | praxe |
| | 6 let | 30 let | 6 let | 30 let |
+-----------------+---------+---------+---------+-----------+
| OS | 513 279 | 745 211 | 550 496 | 823 015 |
| KS | 550 391 | 819 434 | 594 102 | 910 228 |
| VS | 587 494 | 898 292 | 637 698 | 1 002 886 |
| NS | | 898 292 | | 1 002 886 |
| NNS | | 898 292 | | 1 002 886 |
+-----------------+---------+---------+---------+-----------+
23. Ústavní soud zaslal informaci Ministerstva spravedlnosti o celkovém průměrném čistém ročním platu soudců v roce 2007 a 2008 spojenou s vyjádřením ministrů spravedlnosti JUDr. J. Pospíšila a JUDr. D. Kovářové, jakož i vyjádření navrhovatele k informaci ministra spravedlnosti JUDr. J. Pospíšila a doplnění argumentace navrhovatele ze dne 6. 5. a ze dne 24. 7. 2009 Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky; účastníci řízení na tyto informace v soudem stanovené lhůtě nereagovali.
24. K přehledu ministryně spravedlnosti JUDr. D. Kovářové se vyjádřil navrhovatel, který v podání ze dne 22. 9. 2009 upozornil na nepřesnosti ve výpočtu čisté mzdy, ke kterým dle jeho názoru došlo zřejmě neodečtením povinných odvodů, tj. zdravotního a sociálního pojištění. Navrhovatel přesnou výši platu přepočítal za použití tzv. mzdové kalkulačky na internetových stránkách www.mesec.cz a dospěl k následujícím výsledkům:
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------+
| měsíční plat soudce od počátku 30. roku praxe |
+----------+--------------------------------------------+---------------------------------------------+
| | rok 2007 | rok 2008 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| soudce | měsíční plat | měsíční | měsíční čistý | měsíční plat | měsíční | měsíční čistý |
| přidělen | soudce | plat soudce | plat soudce | soudce | plat soudce | plat soudce |
| u soudu: | (hrubý) | (čistý) | dle MsP | (hrubý) | (čistý) | dle MsP |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| OS | 85 900 | 55 425 | 62 100 | 85 900 | 59 832 | 68 584 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| KS | 95 000 | 60 832 | 68 286 | 95 000 | 65 950 | 75 852 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| VS | 104 600 | 66 544 | 74 857 | 104 600 | 72 400 | 83 573 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NS | 104 600 | 66 544 | 74 857 | 104 600 | 72 400 | 83 573 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NSS | 104 600 | 66 544 | 74 857 | 104 600 | 72 400 | 83 573 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------+
| roční plat soudce od počátku 6. roku praxe |
+----------+--------------------------------------------+---------------------------------------------+
| | rok 2007 | rok 2008 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| soudce | roční plat | roční plat | roční čistý | roční plat | roční plat | roční čistý |
| přidělen | soudce | soudce | plat soudce | soudce | soudce | plat soudce |
| u soudu: | (hrubý) | (čistý) | dle MsP | (hrubý) | (čistý) | dle MsP |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| OS | 690 000 | 462 180 | 513 279 | 690 000 | 488 724 | 550 496 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| KS | 744 000 | 494 460 | 550 391 | 744 000 | 525 180 | 594 102 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| VS | 799 200 | 527 400 | 587 494 | 799 000 | 562 140 | 594 102 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NS | 1 255 200 | 798 528 | neuveden | 1 255 200 | 1 025 700 | neuveden |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NSS | 1 255 200 | 798 528 | neuveden | 1 255 200 | 1 025 700 | neuveden |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
+-----------------------------------------------------------------------------------------------------+
| roční plat soudce od počátku 30. roku praxe |
+----------+--------------------------------------------+---------------------------------------------+
| | rok 2007 | rok 2008 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| soudce | roční plat | roční plat | roční čistý | roční plat | roční plat | roční čistý |
| přidělen | soudce | soudce | plat soudce | soudce | soudce | plat soudce |
| u soudu: | (hrubý) | (čistý) | dle MsP | (hrubý) | (čistý) | dle MsP |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| OS | 1 030 800 | 665 100 | 745 211 | 1 030 800 | 717 984 | 823 015 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| KS | 1 140 000 | 729 984 | 819 434 | 1 140 000 | 791 400 | 910 228 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| VS | 1 255 200 | 798 528 | 898 292 | 1 255 200 | 868 800 | 1 002 886 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NS | 1 255 200 | 798 528 | 898 292 | 1 255 200 | 868 800 | 1 002 886 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
| NSS | 1 255 200 | 798 528 | 898 292 | 1 255 200 | 868 800 | 1 002 886 |
+----------+--------------+-------------+---------------+--------------+-------------+----------------+
25. Navrhovatel uvedl, že pro posouzení ústavnosti napadené platové restrikce nemůže být rozhodující čistý plat, ale jedinou srovnatelnou veličinou může být jen plat hrubý. Je tomu tak proto, že všechny odvody, včetně odečitatelných položek ze základu daně, pojištění apod. jsou proměnné a mohou se měnit nejen u každého soudce, ale i v různých časových obdobích, aniž by k těmto legislativním změnám docházelo ve vztahu k zákonu č. 236/1995 Sb. Navrhovatel připustil, že v porovnání let 2007 a 2008 sice došlo ke zvýšení čistého platu soudce, avšak zdůraznil, že ke zvýšení došlo při nezměněném (zmrazeném) hrubém platu. Zvýšení bylo způsobeno snížením daní a jiných odvodů, čímž ovšem došlo ke zvýšení čistého platu nebo mzdy i u všech dalších skupin zaměstnanců placených z veřejných rozpočtů. Pokud by Ústavní soud přistoupil na argumentaci, že snížením daní došlo ke zvýšení platu, muselo by podle navrhovatele naopak platit i to, že kdyby došlo ke zvýšení daní a tím i poklesu čistého platu, šlo by o nepřípustné snížení platu.