6. Popis
Toto opatření se týká celkové modernizace železničního úseku mezi Zábřehem na Moravě a Krasíkovem. Tento úsek, který v současné době měří 15,5 km, je jedním z pěti úseků 99,9 km trati mezi městy Česká Třebová a Přerov, která je součástí českého národního koridoru III. Tento úsek trati slouží jako spojení mezi koridory TEN IV a VI, které protínají Českou republiku a je identifikována ve zprávě TINA jako doplňková součást sítě. Takto tvoří součást přímého spojení mezi Prahou a důležitou průmyslovou oblastí Ostravy.
Trať Česká Třebová - Přerov ve svém současném stavu, stejně jako mnoho dalších částí české železniční sítě, trpí špatným technickým a provozním stavem, což má negativní dopad na kapacitu trati, rychlost a bezpečnost provozu. Na tomto základě se České dráhy rozhodly k důkladnému vylepšení stavu trati s předpokládanými investičními náklady ve výši 635 mil. eur.
Úsek, na který se vztahuje toto opatření je třetím z pěti, které mají být vylepšeny. Výstavba, která má zajistit obnovu 1. úseku mezi Olomoucí a Červenkou, začala v květnu 2002 a 2. úsek mezi Českou Třebovou a Zábřehem začne v srpnu 2002. Tyto úseky jsou spolufinancovány z EIB. Vláda přijala v červnu 2002 rozhodnutí stanovící celkový finanční balík pro dokončení národního železničního koridoru III, včetně úseku trati z České Třebové do Přerova. Dalšími zdroji financování jsou Státní fond investic v dopravě (který bude toto opatření spolufinancovat), půjčky (včetně půjček od EIB) a v budoucnosti možné financování z fondu soudržnosti.
Toto opatření představuje tyto hlavní investice:
- vylepšení železničních spodků a svršků, včetně posílení úrovně pláně traťového spodku, umístění nových kolejnic UIC 60 a přeložení trati do nové trasy;
- úplná rekonstrukce trakčního systému;
- rekonstrukce mostů (19) a výstavba nových mostů (8);
- tunely (3);
- podchod pro cestující (stanice Zábřeh);
- konstrukce pro technické instalace;
- protihlukové stěny.
Současně s tímto opatřením bude probíhat výměna systému signalizace, včetně automatického stavěcího a blokovacího zařízení v železničních stanicích.
Po vylepšení bude délka úseku zkrácena na 14,7 km. To představuje dvojí změnu trati v délkách 1,8 km a 2,57 km a výstavbu tří tunelů o celkové délce 966 metrů. Toto vyrovnání tratě je nutné pro umožnění vyšších rychlostí.