CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 101/1989 Sb. Vyhláška Ministra zahraničních věcí o Všeobecných podmínkách pro dodávky zboží mezi organizacemi členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci § 40

§ 40

101/1989 Sb. Vyhláška Ministra zahraničních věcí o Všeobecných podmínkách pro dodávky zboží mezi organizacemi členských států Rady vzájemné hospodářské pomoci

§ 40

1. Při uplatnění nároku pokud jde o množství, má kupující právo žádat buď doplnění nedodaného množství, nebo vrácení částky, která byla zaplacena za nedodané množství zboží.

2. Jestliže se během záruční doby zjistí, že zboží je vadné nebo neodpovídá podmínkám smlouvy, je kupující oprávněn, bez ohledu na to, zda vady mohly být zjištěny při kontrole v zemi prodávajícího před expedicí, žádat buď odstranění zjištěných vad nebo slevu z ceny. Odstraněním vady se rozumí oprava nebo výměna vadného zboží nebo vadné části zboží.

3. Jestliže kupující žádá odstranění vad, je prodávající povinen podle své úvahy a na svůj účet bez prodlení vady opravit nebo vyměnit vadné zboží nebo vadné části zboží za nové, které odpovídají smlouvě nebo popř. ustanovením § 27. Vady musí být odstraněny během dohodnuté lhůty, nebo není-li taková lhůta dohodnuta, během technicky odůvodněné lhůty. Neopraví-li prodávající vady zboží nebo nevymění vadné zboží během těchto lhůt, je kupující oprávněn žádat od prodávajícího místo odstranění vad poskytnutí přiměřené slevy.

4. Jestliže kupující žádá slevu, pak:

- jde-li o zboží, na které byla poskytnuta záruka, je prodávající oprávněn podle své úvahy buď opravit vadu nebo vyměnit zboží nebo vadnou část zboží nebo poskytnout kupujícímu slevu v dohodnuté výši;

- jde-li o zboží, na které nebyla poskytnuta záruka, je prodávající povinen poskytnout kupujícímu slevu v dohodnuté výši.

Nedohodnou-li se strany o výši slevy, stanoví její výši na žádost jedné ze stran rozhodčí soud podle smluvní ceny zboží a podle toho, jak se snížila hodnota zboží v souvislosti se zjištěnými vadami.

5. V případech uvedených v odstavci 2 tohoto paragrafu, jakož i v případech, kdy prodávající přijal závazek opravit vadu nebo vyměnit zboží podle odstavce 3 tohoto paragrafu, je kupující oprávněn, nemůže-li být zboží použito podle svého určení dokud není odstraněna vada, žádat od prodávajícího zaplacení penále jako za prodlení v dodávce ve výši stanovené v § 85 odst. 2 a 4, počítáno od data ohlášení reklamace do dne opravy vady nebo data dodávky zboží poskytnutého za vadné. Částka penále za jednu partii nebo jednotku zboží nemůže přesáhnout 8 % z ceny vadného zboží, nebo vadné části zboží, která má být opravena nebo vyměněna, včetně penále za prodlení v dodávce, jestliže došlo k takovému prodlení a penále již bylo vyúčtováno.

6. Jestliže se strany dohodly na slevě z ceny zboží namísto odstranění vady, jsou povinny při sjednávání výše slevy dohodnout se o tom, zda penále vyúčtované anebo zaplacené podle odstavce 5 tohoto paragrafu se započítává do slevy nebo zda se sleva platí vedle tohoto penále.

7. Jestliže se strany dohodly o výši slevy, avšak nedospěly k dohodě o otázce, zda se penále uvedené v odstavci 5 tohoto paragrafu započítává do slevy nebo zda se sleva platí vedle tohoto penále, pak v případech, kdy je skutečná škoda vzniklá kupujícímu v důsledku nevyužití zboží až do okamžiku odsouhlasení slevy:

- nižší než penále, snižuje se vyúčtované a/nebo zaplacené penále až na částku skutečné škody;

- vyšší než penále, prodávající platí kupujícímu skutečnou škodu převyšující částku penále, jestliže tak stanoví dvoustranná dohoda.

8. Jestliže dvoustranná dohoda nebo smlouva stanoví právo kupujícího na odstoupení od smlouvy a neobsahuje podmínky odstoupení od smlouvy, může kupující využít tohoto práva, jestliže arbitráž uzná, že prodávající nemůže odstranit vadu opravou nebo výměnou a kupující nemůže používat zboží podle svého určení ani se slevou navrženou prodávajícím.

9. Kupující může svůj požadavek na opravu vady nebo výměnu vadného zboží nebo vadných částí zboží změnit a požadovat slevu v rámci promlčecí lhůty jak do podání žaloby, tak při podání žaloby u rozhodčího soudu. Požadavek může být změněn i v průběhu rozhodčího řízení.

10. Reklamuje-li kupující zaplacenou partii zboží, které nedošlo podle § 39 odst. 4, u prodávajícího, může žádat dodání nové partie zboží nebo vrácení jím zaplacené částky za nedodané zboží.