§ 39
1. Reklamace mohou být uplatněny kupujícím u prodávajícího, není-li z okolností věci zřejmá odpovědnost dopravce:
a) pro vady jakosti zboží (včetně porušení kompletnosti nebo sortimentu, poškození nebo zničení zboží), v případě, že jakost zboží neodpovídá podmínkám smlouvy nebo ustanovením § 19 odst. 2, použije-li se tohoto paragrafu;
b) pro vady množství zboží.
2. Prodávající odpovídá za změnu jakosti zboží, jeho poškození, zkázu nebo za manko i po přechodu vlastnického práva a rizika na kupujícího, jestliže změna jakosti zboží, jeho poškození, zkáza nebo manko vznikla z viny prodávajícího.
3. Prodávající neodpovídá za záruky, jestliže dokáže, že zjištěné vady vznikly po přechodu rizika náhodné ztráty nebo náhodného poškození zboží z prodávajícího na kupujícího, zejména v důsledku nesprávně provedené montáže, opravy zařízení nebo strojů, nedodržení směrnic o používání a údržbě, a v důsledku jím provedených změn na strojích a zařízení.
4. Při nedojití (úplné ztrátě) kupujícím zaplacené partie zboží odeslané v přímé mezinárodní železniční nákladní dopravě do místa určení uvedeného v odesílacích dispozicích kupujícího uplatní kupující reklamaci u dopravce podle předpisů o přepravě v přímé mezinárodní železniční nákladní dopravě.
Bez předběžné reklamace u dopravce může uplatnit reklamaci u prodávajícího za těchto okolností:
a) uplynula již lhůta pro dodání nákladu a čekací lhůta stanovená pravidly platnými pro přepravu v přímé mezinárodní železniční nákladní dopravě;
b) dopravní nebo spediční organizace dokumentárně potvrdila, že zboží nebylo předáno železnicí země prodávajícího železnici přejímající zboží.