CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 93/1922 Sb. Nařízení vlády republiky Československé, jímž se provádí zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 351 Sb. z. a n., o úpravě cla na automobily a motory k automobilům. Článek II.

Článek II.

93/1922 Sb. Nařízení vlády republiky Československé, jímž se provádí zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 351 Sb. z. a n., o úpravě cla na automobily a motory k automobilům.

Článek II.

Vysvětlivky k sazebním číslům 553 a 554 nahrazují se tímto zněním:

K saz. čís. 553.

Vysvětlivky. 1. (1) Automobily (motorová vozidla) jsou silniční vozidla sloužící k dopravě osob a nákladů bez kolejnic, poháněná automobilovými motory, t. j. motory zvlášť konstruovanými, ve vozidlech za montovanými a zařízenými na pohon tekutým palivem (benzinem, benzolem, lihem atd.), plynem nebo parou, nebo elektrickými motory(elektromobily).

(2) Jako automobily vyclívají se též motorové tříkolky, za něž se však nepokládají motorová jízdní kola s přívěsným vozíkem, i kdyby tvořil s rámem kola pevný celek. Viz 7. odst. této vysvětlivky.

(3 ) Podle zásad platných pro automobily vyclívají se též traktory (tažné stroje) a silniční lokomotivy, jsou-li opatřeny automobilovými motory. Traktory a silniční lokomotivy, opatřené jinými než automobilovými motory, dlužno vyclívati podle druhu motoru podle čísla 527, dle okolností podle čísla 528 nebo 539.

(4 ) Jsou-li na motorových vozidlech namontovány pracovní stroje nebo pracovní zařízení(jako u automobilových stříkaček, pump, vozů na kropení a čištění ulic, otáčecích žebříků,osvětlovacích zařízení [k jiným účelům než pro osvětlování automobilů] ), vyclívají se tyto pracovní stroje nebo pracovní zařízení zvlášť podle své povahy (tř. XL a XLI).

(5) U pluhů a silničních válců poháněných automobilovými motory (motorových pluhů,motorových silničních válců) vyclívá se motor zvlášť podle čís. 554 a pracovní stroj se spodkem celní sazbou platnou pro stroj.

(6) O vozidlech tažených potahy s namontovanými pracovními stroji nebo zařízeními poháněnými automobilovými motory viz 5. odst. 2. vysvětlivky k čís. 554.

(7) Motorová jízdní kola (motocykly) a velocipédy s pomocnými motory vyclívají se tak, že se vyclí motor zvlášť podle čís. 554 a ostatek jako jízdní kolo podle čís. 550. Nezařídí-li strana z jakékoliv příčiny, aby vymontováním motoru byla zjištěna jeho skutečná váha, béře se při vyclí vání za váhu motoru padesát kilogramů.

(8) Jako automobily dlužno vyclívati též letadla (aeroplány); letadla dovážená bez motorů odbavují se jako automobilová chassis.

2. (1) Chassis jest spodek automobilu sestávající z nosné konstrukce, t. j. rámu spojeného nosnými péry s nápravami, a z kol, pak ze strojní části hnací, t. j. z motoru a ústrojí převádějícího pohyb na kola, a konečně z vozidlového řízení upraveného na přední části rámu.

(2) Součástí chassis, jichž opracování nepřevyšuje míry obvyklé v hutích, válcovnách,slévárnách a kovárnách, dlužno vyclívati podle povahy hmoty. Za opracování prováděné v hutích, válcovnách, slévárnách a kovárnách považuje se srážení břitů u součástí litých nebo lisovaných, ohoblování hran a ohýbání částí lisovaných z plechu, hrubé opracování odlitků a výkovků, jímž se má zjistiti, jsou-li bez kazu. Jsou-li více opracovány, dlužno je odbavovati podle čís. 553. Výjimku činí části lisované z plechu, vyjmenované v poznámek čís. 445 a-b, jsou-li jen hrubě natřeny, aby nerezavěly.

3. Podle čís. 553 vyclívají se karosserie (vršky automobilů) barvené i nebarvené, lakované i nelakované a pod., nerozložené i rozložené. Jednotlivé součásti karosserie dlužno vyclívati podle jejich povahy.

4. (1) Rozložené automobily i rozložená chassis, jakož i rozložené karosserie vyclívají se stejně jako celek podle čís. 553, i když scházejí některé jejich součástky.

(2) S automobily dovážené nádržky na pohonné látky a na olej, zařízení k zapalování a spouštění motoru, k osvětlování automobilů, svítilny, houkačky, nástroje a ostatní příslušenství (vše pouze v jediné soupravě), byť i zvlášť balené, jakož i jedno reservní kolos pneumatikou vyclívají se podle čís. 553.

K saz. čís. 554.

Vysvětlivky. 1. (1) Do čís. 554 patří odděleně (zvlášť) dovážené motory pro pohyb automobilů (automobilové motory) a letadel (letadlové motory), poháněné tekutým palivem (benzinem, benzolem, lihem a pod. látkami), plynem nebo parou. Charakteristickou známkou těchto motorů jest stěsnaný způsob stavby, poměrně malé rozměry a vysoký počet otáček, jimiž se dociluje při malých rozměrech motoru značné výkonnosti.

(2) Válce automobilových motorů jsou zpravidla uspořádány ve svislé poloze; několik válců jest zpravidla slito dohromady, takže tvoří jeden nebo více bloků. Podstatnou součástí automobilového motoru jest dále setrvačník. Automobilové motory jsou zpravidla chlazeny vodou; v tomto případě jest příslušný chladič umístěn mimo válce motoru. Chlazení vzduchem užívá se jen u nejmenších automobilových motorů (do výkonnosti asi 15 koní), jichž válce jsou opatřeny za tím účelem na povrchu řadou žeber. Každý válec automobilového motoru jest opatřen zpravidla pouze jednou zapalovací svíčkou.

(3) U letadlových motorů válce netvoří zpravidla slité bloky; válce jsou uspořádány buď v jedné řadě (nejčastěji ve svislé poloze) nebo ve dvou řadách šikmo k sobě skloněných ve tvaru písmene V anebo paprskovitě. Motory letadlové chlazené vodou mají navařeny na válcích plechové chladící pláště, kdežto válce motorů chlazených vzduchem jsou opatřeny na povrchu řadou chladících žeber. Motor letadlový nemá setrvačníku a hřídel nemá zařízení pro roztáčení, nýbrž jest prodloužen a upraven zpravidla k upevnění náboje vrtule. U letadlového motoru s válci v řadách jest obyčejně opatřen každý válec dvěma zapalovacími svíčkami; takový motor má dva magnety, z nichž každý napájí jednu řadu svíček. Význačnou známkou letadlových motorů jest poměr váhy motoru k výkonnosti, ježto váha letadlového motoru přepočítaná na výkonnost jednoho koně činí nanejvýše dva a půl kilogramu. Příklad: Letadlový motor o výkonnosti 185 koní váží 310 kg.

310

Poměr --- = 1.68.

185

(4) Chybí-li některá součást motoru, nevadí to zařádění do tohoto čísla.

2. (4 ) Do váhy motoru počítá se váha vlastního stroje s chladičem, případně též se setrvačníkem (u automobilových motorů). U motorů k pohybu automobilů nepočítá se však do váhy motorů váha ostatního ústrojí k převodu pohybu na automobilová kola, např. váha spojky, převodní skříně, kardanu, řetězového pohonu a pod.

(2) Jednotlivé zvlášť dovážené součásti motorů, o nichž dovozce neprokáže, že patří k automobilovým motorům, vy clí se jako součásti letadlových motorů. Prokáže-li dovozce příslušnost k automobilovým motorům, zařadí se součásti do položky b 1, pokud se neprokáže, že patří k motorům položky b 2-b 4.

(3) Jednotlivé, zvlášť dovážené součásti motorů dlužno však vyclívati podle povahy hmoty, jsou-li opracovány pouze tak, jak jest obvyklo v hutích, válcovnách, slévárnách a kovárnách. Za opracování prováděné v těchto dílnách považuje se srážení břitů u součástí litých nebo lisovaných, obhoblování hran a ohýbání u částí lisovaných z plechu, hrubé opracování odlitků a výkovků, jímž se má zjistiti, jsou-li bez kazu. Součásti motoru více opracované dlužno považovati za zcela opracované.

(4) Motory pro pohyb motocyklů (jakož i pomocné motory k velocipédům) a člunové motory vyclívají se jako automobilové motory, mají-li povahu vylíčenou v 1. odstavci 1.vysvětlivky k tomuto sazebnímu číslu. Za téhož předpokladu vyclívají se podle čís. 554 b automobilové motory pro pohon pracovních strojů nebo pracovních zařízení, a to i když jsou s nimi současně dopravovány. Pracovní stroje nebo pracovní zařízení zařaďují se podle povahy do třídy XL. nebo XLI.

(5) Při strojích nebo zařízeních tažených potahy (na př. při hasičských stříkačkách)s namontovanými automobilovými motory, jež tedy slouží pouze k pohonu pracovních strojů nebo zařízení a nikoliv též k jejich dopravě, vyclívá se automobilový motor podle čís. 554 b, kdežto spodek s pracovním strojem zařadí se podle 4. všeobecné vysvětlivky k čís. 547-549 do třídy XL., případně XLI.

(6) Elektromotory k pohybu automobilů (elektromobilů) nebo člunů, jež se dovážejí zvlášť, čís. 539.

(7) Automobilové motory, i elektrické, a motory letadlové dopravované současně s automobily nebo letadly vyclívají se, i když jsou odděleně zabaleny, jako součást automobilů nebo letadel podle čís. 553.