CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 76 - Jízdní kola

§ 76 - Jízdní kola

90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 76

Jízdní kola

(1) Jízdní kola vyrobená nebo dovezená po 1. 1. 1973 musí být schváleného typu. 194)

(2) Jízdní kola musí být vybavena:

a) účinnými blatníky, které musí překrývat šířku běhounu nezatížené pneumatiky z každé strany; toto ustanovení neplatí pro závodní silniční kola opatřená galuskami;

b) dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s plynulým řízením brzdného účinku;

c) žlutými odrazkami na obou stranách šlapátek (pedálů) ve schváleném provedení; 195)

d) zadní odrazkou červené barvy; 195) tato odrazka může být kombinovaná se svítilnou koncového červeného světla; odrazka musí být pevně umístěna v podélné svislé rovině souměrnosti jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 - 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky a kolmá k podélné svislé rovině souměrnosti jízdního kola (s tolerancí ± 3°);

e) koncovým červeným světlem schváleného typu, 195), 196) které musí být viditelné na vzdálenost nejméně 300 m v noci bez atmosférických poruch; podmínky pro umístění tohoto světla jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle písmene d);

f) světlometem schváleného typu, 195), 196) svítícím dopředu bílým světlem, které musí být viditelné v noci bez atmosférických poruch na vzdálenost nejméně 300 m a nesmí oslňovat. Světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit; světlomet musí být zapojen tak, aby svítil současně s koncovým světlem;

g) zdrojem elektrického proudu; jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písm. e) a f) po dobu nejméně 1,5 h bez přerušení;

h) jasně znějícím zvonkem slyšitelným na dostatečnou vzdálenost;

i) volné konce trubky řídítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.);

j) zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo - jsou-li použity tuhé materiály - musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice a rychloupínače nábojů kol musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo - jsou-li použity tuhé materiály - musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm;

k) matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové nebo rychloupínací, musí být uzavřené.

(3) Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno na rám jízdního kola před cyklistou a opatřeno pevnými opěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a opěry musí být umístěny tak, aby nemohlo dojít k ohrožení bezpečnosti jízdy.

(4) Dětská jízdní kola používaná dětmi ve věku do 10 let a vybavená pro silniční provoz podle ustanovení odstavce 2 písm. a), b) a h) až k) jsou způsobilá k provozu na pozemních komunikacích pouze za nesnížené viditelnosti a za podmínek stanovených pravidly silničního provozu. 197) Jinak musí být tato kola plně vybavena podle odstavce 2.

(5) Ustanovení odstavců 1 a 2 písm. j) a k) neplatí pro jízdní kola vyrobená nebo dovezená před 1. 1. 1973.

(6) Závodní kola nemusí být vybavena podle ustanovení odstavce 2 písm. c) až h); v tom případě jich však smí být používáno pouze za nesnížené viditelnosti cyklistou, který má závodnickou licenci, nebo na uzavřených tratích nebo po dobu závodů na pozemní komunikaci.

(7) Jízdní kola mohou být vybavena dodatečně pomocným motorkem; přitom však musí být zachován původní charakter jízdního kola a jízdní kolo

a) musí vyhovovat svým provedením a vybavením § 23 odst. 5 a 6, § 26 odst. 6 písm. a), 7 a 12, § 36 odst. 1, § 40, § 43 odst. 1, § 57, § 67 odst. 2 a 4;

b) musí být vybaveno světlometem s tlumeným světlem seřízeným tak, aby osvětlení ve vzdálenosti 25 m před světlometem na rovině kolmé k vozovce ve výši referenční osy světlometu a nad ní nebylo větší než 1 lx;

c) nesmí mít motor o objemu válců větším než 50 cm3; motor nesmí jízdnímu kolu zatíženému na přípustnou celkovou hmotnost umožnit dosažení rychlosti větší než 40 km/h.

------------------------------------------------------------------

194) Typy jízdních kol schvaluje Strojírenský zkušební ústav - státní zkušebna č. 202.

195) Podmínkou schválení je splnění požadavků příslušných ČSN; prováděním zkoušek je pověřen EZÚ.

196) Svítivost tohoto světla se hodnotí na zkušební stěně ve vzdálenosti 10 m od činné svítící plochy a přitom se požaduje

a) u koncového světla v rozmezí horizontálních a vertikálních úhlů ± 10° od referenční osy světla svítivost 0,1 cd,

b) u světlometu ve světelném středu osvětlení nejméně 3 lx a v rozsahu ± 4° od horizontální roviny nejméně 50 % hodnoty naměřené ve světelném středu.

197) Vyhláška č. 80/1966 Sb. ve znění vyhlášky č. 42/1971 Sb.