CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 49 - Směrová světla

§ 49 - Směrová světla

90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 49

Směrová světla

(1) Každé motorové i přípojné vozidlo musí být vybaveno směrovými světly, která musí být umístěna a provedena tak, aby řidiči i ostatní účastníci silničního provozu mohli bezpečně a včas postřehnout zamýšlenou změnu směru jízdy vozidla. Používání vysouvacích ramen je zakázáno.

(2) Směrová světla musí být zřetelně viditelná při slunečním svitu dopadajícím na toto světelné zařízení nejméně na vzdálenost 30 m, v noci bez atmosférických poruch na vzdálenost 300 m. Směrová světla musí svítit přerušovaným oranžovým světlem (autožluť). Směrové světlo smí být pouze v samostatné nebo skupinové svítilně.

(3) Směrová světla musí mít:

a) jednostopá motorová vozidla

- buď symetricky po jednom na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla - boční svítilny - umístěném co nejblíže k rovině vymezující největší šířku vozidla, pokud je zajištěna viditelnost této svítilny zezadu i z příslušné strany,

- nebo symetricky po dvou na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla; tato světla musí být na každé straně vozidla umístěna tak, aby jedno bylo v první třetině délky vozidla - čelně boční svítilna - a druhé co nejvíce vzadu - zadně boční svítilna;

b) dvoustopá a třístopá motorová vozidla - s výjimkou tahačů přívěsů a návěsů -

ba) o délce menší než 4 m a šířce menší než 1,6 m

- buď symetricky po jednom na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla - boční svítilna kategorie 3 - umístěném co nejblíže k rovině vymezující největší šířku vozidla,

- nebo podle písmen bb) nebo c);

bb) o délce nejméně 4 m, avšak menší než 6 m

- buď symetricky po dvou na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla, z nichž jedno musí být umístěno co nejvíce vpředu - čelní svítilna kategorie 1 - druhé co nejvíce vzadu - zadní svítilna kategorie 2a nebo 2b,

- nebo podle písmene c);

c) dvoustopá motorová vozidla o délce nejméně 6 m a tahače přívěsů a návěsů

- buď symetricky po třech na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla, z nichž jedno musí být umístěno co nejvíce vpředu - čelní svítilna kategorie 1 - druhé na boku v přední třetině délky vozidla, nejdále však 1,8 m od roviny vymezující vpředu největší délku vozidla - boční svítilna kategorie 5 142) - a třetí světlo co nejvíce vzadu - zadní svítilna kategorie 2a nebo 2b,

- nebo symetricky po dvou na levé i pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla; tato světla musí být na každé straně vozidla umístěna tak, aby jedno bylo v první třetině délky vozidla, nejdále však 1,8 m od roviny vymezující vpředu největší délku vozidla - čelně boční svítilna kategorie 4 - a druhé co nejvíce vzadu - zadní svítilna kategorie 2a nebo 2b;

d) dvoustopá přípojná vozidla symetricky po jednom na levé a na pravé straně svislé podélné roviny souměrnosti vozidla - co nejvíce vzadu - zadní svítilna kategorie 2a nebo 2b.

(4) Směrová světla musí být umístěna co nejblíže, ne dále než 400 mm od roviny vymezující největší šířku vozidla; vzdálenosti vnitřních bodů činných svítících ploch nesmějí být menší

a) u jednostopých motorových vozidel než

- 560 mm při použití bočních svítilen,

- 240 mm při použití čelně bočních svítilen,

- 140 mm při použití zadně bočních svítilen;

b) u ostatních vozidel než 600 mm.

Směrová světla nesmějí být nad vozovkou svým horním okrajem činné svítící plochy výše než 1,5 m, svým spodním okrajem činné svítící plochy níže než 400 mm u kategorie 1 a 2 a níže než 500 mm u kategorie 3, 4 a 5.

(5) Svítivost směrových světel v referenční ose musí být v rozsahu:

- při jedné hladině svítivosti a svítilen

kategorie 1 - od 175 do 700 cd,

kategorie 2a - od 50 do 200 cd,

kategorie 3 - dopředu od 175 do 700 cd, dozadu od 50 do 200 cd,

kategorie 4 - dopředu od 175 do 700 cd, dozadu od 0,3 do 200 cd,

kategorie 5 - od 0,3 do 200 cd,

- při dvou hladinách svítivosti u svítilen

kategorie 2b - ve dne od 175 do 700 cd, v noci od 40 do 120 cd.

(6) Přerušování směrového světla musí mít kmitočet 60 - 120 cyklů za 1 minutu; poprvé se musí rozsvítit nejpozději za 1 s po zapnutí a zhasnout za 1,5 s po vypnutí. Trvání světelného toku musí být mezi 40 - 80 % doby cyklu, aby účinek směrového světla byl zřetelně a dostatečně vnímatelný (ověřuje se při zkušebním napětí).

(7) Jednotlivá směrová světla, popřípadě svítilny nebo jejich díly smějí být nahrazovány zásadně jen světly typu stanoveného výrobcem a montovány podle návodu, který musí být k náhradním svítilnám přikládán.

(8) Vozidlo může být vybaveno zvláštním zařízením - spínačem - umožňujícím výstražnou funkci všech směrových světel obou stran motorového i přípojného vozidla nezávisle na zapnutí zapalování; přitom směrová světla musí svítit za podmínek stanovených v odstavcích 6 a 9. Výstražná činnost směrových světel musí být návěštěna buď zvláštním kontrolním přerušovaným světlem barvy červené nebo současným svícením obou kontrolních zelených světel, určených jinak k oddělené kontrole činnosti směrových světel levých i pravých.

(9) Směrová světla musí být možno uvést v činnost nezávisle na ostatním vnějším osvětlení vozidla. Činnost směrových světel musí být řidiči jasně a zřetelně signalizována opticky nebo akusticky, s výjimkou případů, kdy je zajištěna řidiči viditelnost alespoň jednoho ze směrových světel na každé straně vozidla, a to za podmínky, že činnost jednotlivých směrových světel není řízena oddělenými přerušovači světel a že vozidlo není určeno k tažení přívěsů, které musí být opatřeny směrovými světly. Je-li uvedené kontrolní zařízení optické, musí být jím vyzařované světlo barvy zelené; světlo samotné musí být přerušované s kmitočtem odpovídajícím kmitočtu samočinných směrových světel. Akustické kontrolní zařízení musí být umístěno ve vozidle, aby zaručovalo řidiči bezpečnou slyšitelnost signálů. Při poruše funkce některého světelného zdroje soustavy směrových světel - s výjimkou svítilen kategorie 5 - musí být řidiči tato porucha zřetelně signalizována (výraznou změnou kmitočtu, zhasnutím, trvalým svícením bez přerušování kontrolního optického signálu, obdobnými změnami akustického signálu apod.).

(10) Ustanovení odstavců 2 až 6 a 9 neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972.

(11) Ustanovení tohoto paragrafu neplatí pro

a) jednostopá motorová vozidla s objemem válců motoru nepřevyšujícím 50 cm3,

b) jednostopá motorová vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972,

c) přípojná vozidla o šířce nejvýše 800 mm, pokud nezabraňují ve viditelnosti směrových světel tažného vozidla,

d) dvou- i vícestopá motorová vozidla bez uzavřené karosérie nebo budky řidiče nebo jinak krytého místa řidiče nebo obsluhy, s nejvyšší konstrukční rychlostí do 8 km/h.

------------------------------------------------------------------

142) Boční svítilnu kategorie 5 lze nahradit svítilnou kategorie 3 nebo 4.