CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 29 - Kola, pneumatiky a plné pryžové obruče

§ 29 - Kola, pneumatiky a plné pryžové obruče

90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 29

Kola, pneumatiky a plné pryžové obruče

(1) Kola vozidel musí být opatřena pneumatikami 84) - pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak - a jim odpovídajícími ráfky. Pneumatiky musí být pro každý typ vozidla voleny tak, aby jejich druh, rozměry a huštění, způsob konstrukce a provedení odpovídaly podmínkám provozu, zejména celkové hmotnosti vozidla (tlaku nápravy) a jeho nejvyšší konstrukční rychlosti a přitom dosahovaly co největší životnosti a hospodárnosti. Na celém obvodu a v celé šířce běhounu musí být pneumatiky opatřeny profilovými drážkami nebo zářezy. Pneumatiky pro osobní automobily a jejich přívěsy vyrobené nebo dovezené po 1. 1. 1976 a pneumatiky pro ostatní motorová a jejich přípojná vozidla vyrobené nebo dovezené po 1. 1. 1977 musí být schváleny. 85)

(2) Na vozidle - pokud při schválení technické způsobilosti typu není stanoveno jinak - smí být používáno pouze pneumatik doporučených pro daný typ vozidla výrobcem vozidla a výrobcem pneumatik. 86) Únosnost pneumatik nesmí být nižší, než je zatížení připadající na kolo (nápravu) vozidla.

(3) Na vozidle nesmějí být - s výjimkou nouzového dojetí 87) - na téže nápravě současně pneumatiky různých druhů; přitom na zadní nápravě nesmějí být

- pneumatiky diagonální, jsou-li na přední nápravě pneumatiky radiální nebo smíšené konstrukce,

- pneumatiky smíšené konstrukce, jsou-li na přední nápravě pneumatiky radiální.

Pneumatiky různých druhů nesmějí rovněž být na nápravách dvounápravy. Dnem 1. 1. 1977 smějí být na téže nápravě (nápravách dvounápravy) jen pneumatiky stejného druhu vzorku běhounu. 88) Dnem, který stanoví federální ministerstvo dopravy, smějí být na vozidle - s výjimkou nouzového dojetí - jen pneumatiky stejného druhu.

(4) Pneumatiky - včetně náhradních - musí být vždy řádně nahuštěny na tlak předepsaný výrobcem pneumatik ve spolupráci s výrobcem vozidla. U dvojité montáže kol musí být pro huštění vnitřní pneumatiky ventily uspořádány a kola provedena tak, aby tlak vzduchu v pneumatice se dal kdykoli snadno upravovat nebo měřit, a to ze strany vnějšího kola, bez demontáže kol nebo jiné obtížné manipulace.

(5) Pláště pneumatik nesmějí mít na svém vnějším obvodu a bocích trhliny nebo poškození, které obnažují kordovou kostru nebo ji narušují. Činná plocha pláště pneumatiky musí mít po celém obvodu běhounu jasně viditelný vzorek s hloubkou drážek nebo zářezů nejméně 1 mm.

(6) Vzájemný rozdíl vnějších průměrů jednotlivých nezatížených pneumatik ve dvojité montáži nesmí být větší než 2 % vnějšího průměru.

(7) Pláště pneumatik mohou být protektorovány pouze za předpokladu, že to umožňuje jejich konstrukce a že je dostatečně silná vrstva pryže v koruně pneumatiky.

(8) Drážky dezénu výrobcem označených plášťů pneumatik pro nákladní automobily, autobusy a speciální automobily a obřích pneumatik smějí být po sjetí na hloubku 1 mm dodatečně prohloubeny jen způsobem předepsaným výrobcem pneumatik.

(9) Protiskluzové hroty smějí být používány pouze na vozidlech o celkové hmotnosti menší než 3,5 t v době od 15. listopadu do 31. března, a to za těchto podmínek:

a) pneumatiky s hroty smějí být namontovány pouze na vozidla, která jsou opatřena za zadními koly lapači nečistot umístěnými podle § 28 odst. 2 písm. e),

b) hroty musí být na všech kolech vozidla,

c) hroty smějí být namontovány jen na typy pneumatik určené výrobcem; výrobce určí i způsob montáže a provedení hrotů,

d) výška hrotů nad novým běhounem pneumatiky nesmí být větší než 2,5 mm,

e) jsou-li pneumatiky s hroty po demontáži opět montovány, musí být smysl jejich otáčení při jízdě shodný s původním; proto musí být na těchto pneumatikách vyznačen smysl otáčení kola,

f) brzdění a zrychlování nesmí být prudké,

g) rychlost jízdy na pozemních komunikacích nesmí být větší než 100 km/h,

h) vozidlo musí mít na zádi označení, jehož vzor stanoví federální ministerstvo dopravy.

Používání pneumatik s protiskluzovými hroty se ode dne 15. listopadu 1978 zakazuje; tento zákaz platí i pro vozidla v mezinárodním provozu.

(10) Speciální vozidla, u nichž nejvyšší konstrukční rychlost nepřekročí 20 km/h, mohou být výjimečně opatřena plnými pryžovými obručemi; přitom nejvyšší statické zatížení nesmí překročit 100 kg na 1 cm šířky základní plochy obruče. Jestliže nejvyšší konstrukční rychlost vozidla nepřekročí 8 km/h, smí statické zatížení být až 125 kg.

(11) Plošné měrné zatížení tvrdé vozovky na skutečné stykové ploše nesmí překročit u pneumatik a u plných pryžových obručí 10 kg na 1 cm2. 89)

------------------------------------------------------------------

84) ČSN 64 0001.

85) Podmínkou schválení pneumatik pro osobní automobily a jejich přívěsy je splnění požadavků Předpisu EHK č. 30.

86) Pneumatiky musí být řádně označeny údajem o rozměru, kategorii únosnosti, rychlostní kategorii, druhu pneumatiky (radiální, diagonální nebo smíšená konstrukce), bezdušovém provedení "TUBELES" a jakostní značkou, popřípadě značkou měnící jejich určení.

87) § 3 odst. 3 vyhlášky č. 80/1966 Sb.

88) Druhy vzorku běhounu se rozumí vzorek letní, zimní, terénní, univerzální a asymetrický.

89) Ověření se provádí podle ČSN 30 0523.