CODEXIS® Přihlaste se ke svému účtu
CODEXIS® ... 90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích § 25 - Ovládací a kontrolní ústrojí

§ 25 - Ovládací a kontrolní ústrojí

90/1975 Sb. Vyhláška federálního ministerstva dopravy o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

§ 25

Ovládací a kontrolní ústrojí

(1) Každé motorové vozidlo musí mít zařízení, která slouží k jeho ovládání za jízdy, umístěna tak, aby je řidič mohl snadno a bez nebezpečí záměny i ve tmě ovládat, aniž by odvracel pozornost od jízdní dráhy.

(2) U automobilů a silničních tahačů musí být všechna zařízení sloužící k ovládání vozidla za jízdy a ostatní zařízení obsluhovaná řidičem během jízdy, a to zejména:

- řízení,

- brzdění provozní, nouzové, parkovací a odlehčovací,

- zařízení pro zvukovou signalizaci,

- akcelerační zařízení (plynový pedál, rukojeť),

- řazení,

- vypínání a zapínání spojky,

- zapalování,

- spouštěcí a zastavovací zařízení motoru (včetně žhavení),

- obrysová, dálková, tlumená a směrová světla, výstražná světla a světla do mlhy (pokud jsou), světelné výstražné zařízení,

- systém stírání čelního skla,

- systém ostřikování čelního skla,

- sytič, popřípadě přidavač (pokud je ruční),

- clona proti slunci u řidiče,

- systém topení a větrání, zapínání a vypínání, regulace,

- systém ovládání bočních oken na straně řidiče,

- zapalovač cigaret pro řidiče (pokud je),

- otvírání a zavírání dveří automobilu,

- rozhlasový přístroj (nevztahuje se na dálkové autobusy s vícečlennou obsluhou vozidla),

- vnitřní zpětné zrcátko,

- popelníček pro řidiče,

- systém odmlžování a odmrazování,

- osvětlení interiéru vozidla,

umístěna v operačním dosahu řidiče tak, 68) aby je mohl bez podstatné změny polohy trupu na svém sedadle snadno a bez nebezpečí záměny i ve tmě ovládat, aniž by musel odvracet pozornost od jízdní dráhy. Přitom zejména pedály brzdy, spojky a akcelerace musí být provedeny tak, aby noha na nich při jejich ovládání nesklouzávala a nebyla nadměrně unavována. 69) Žádné z výše uvedených zařízení v osobním automobilu nesmí svým umístěním a tvarovým provedením bránit řidiči přemístit se ze svého sedadla za účelem vystoupení z vozidla na opačné straně, než kde sedí.

(3) U motorových vozidel uvedených v odstavci 2 musí být pro bezpečnou identifikaci ovládací zařízení pro

- hlavní přepínač vnějšího osvětlení,

- dálková světla a tlumená světla (světlomety), směrová světla a výstražná světla,

- systém stírání čelního skla,

- systém ostřikování čelního skla,

- systém vytápění a větrání,

- systém odmrazování a odmlžování,

- sytič, popřípadě přidavač (pokud je ruční),

- světla do mlhy,

- ovládací orgán nouzového brzdění (je-li jím vozidlo zvlášť vybaveno),

- systém ovládání bočních oken na straně řidiče,

pokud jsou umístěna na přístrojové desce, označena jednotnými symboly, 70) které spolehlivě udávají jejich funkci. Jestliže uvedená zařízení nejsou umístěna na přístrojové desce, avšak přesto jsou označena, musí být tato označení shodná se symboly pro jednotlivá zařízení.

(4) Řadicí páky automatických převodovek automobilů musí vyhovovat těmto dalším požadavkům: 71)

a) neutrální poloha páky mezi polohami pro jízdu vpřed a vzad musí být označena písmenem N; při této poloze musí být možný volnoběh motoru a spouštění motoru,

b) je-li páka pod volantem a upevněna na sloupek řízení, musí být pohyb z neutrální polohy do polohy pro jízdu vpřed ve směru pohybu ručiček hodin (zleva doprava),

c) je-li v postupném řazení polohy páky zahrnuta i poloha pro parkování s mechanickým blokováním, která musí být označena písmenem P, musí být tato poloha na konci řazení přilehlém k poloze pro jízdu vzad označena písmenem R,

d) je-li u vozidla více než jeden rychlostní stupeň pro jízdu vpřed, musí jeden z těchto stupňů zajistit větší účinek brzdění motorem než při nejvyšším rychlostním stupni při rychlosti menší než 40 km/h,

e) spouštění motoru (spouštěče) musí být vyloučeno při poloze páky pro jízdu vpřed a vzad.

(5) U automobilů s automatickými převodovkami a s převodovkami s nuceným ručním řazením musí mít řidič ve svém zorném poli trvalé vyznačení posloupnosti řazení; přitom u převodovek s nuceným ručním řazením musí být poloha řadicí páky pro jízdu vzad označena vždy písmenem R.

(6) Vozidla musí být vybavena kontrolními přístroji buď stupnicovými, které ukazují vzrůstající hodnoty stupnic stejným směrem (doprava nebo nahoru), 72) nebo bezstupnicovými. Hodnoty stupnic musí být vyznačeny zřetelnými symboly (písmeny a číslicemi, znaky, barevnými poli, nebo jejich vzájemnými kombinacemi) provedenými výraznými kontrastními barvami; zásady pro čitelnost číslicových údajů platí i pro bezstupnicové tlačítkové kontrolní přístroje.

(7) Nejvyšší přípustné síly na ovládacích orgánech vozidla nesmějí přesahovat tyto hodnoty:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Orgán Nákladní automobily, Dvoukolová Zvláštní motorová

silniční tahače, Osobní a tříkolová motorová vozidla uvedená

autobusy, automobily vozidla s celkovou v části třetí

přípojná vozidla N (kp) hmotností N (kp)

N (kp) nepřesahující 1 t

N (kp)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Řízení 73)

- bez posilového zařízení

nebo s posilovým

zařízením v činnosti 245 (25) 117,5 (12) - 117,5 (12)

- při selhání posilového

zařízení 490 (50) - - 490 (50)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

provozního, nouzového a

parkovacího brzdění

ovládaného nožně 686,5 (70) 490 (50) - 588,5 (60)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

nouzového a parkovacího

brzdění ovládaného ručně 588,5 (60) 392,5 (40) - 294 (30)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

nožně ovládané brzdy na

zadní a přední kolo (kola) u kategorií L1, L2

392,5 (40)

- - -

a nožně ovládaného u kategorií L3, L4, L5

parkovacího brzdění 490 (50)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ručně ovládané brzdy na

přední kolo (kola) a ručně - - 196 (20) -

ovládaného parkovacího

brzdění

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

spojky 74) 196 (20) 147 (15) 78,5 (8) 245 (25)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

(8) Ustanovení tohoto paragrafu neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972.

------------------------------------------------------------------

68) Termín "v operačním dosahu" zde znamená umístění ve vnitřním prostoru vozidla, kde ovládací zařízení, s nimiž řidič potřebuje manipulovat, mají být situována ve vztahu k poloze řidiče za jízdy. Ověření operačního dosahu se provádí třírozměrnou figurínou podle poznámky 76 v souladu s poznámkou 21.

69) Zejména jejich fyziologicky nevhodnou polohou a provedením (např. pedál akcelerace musí být umístěn tak, aby při jeho ovládání byla pata nohy podepřena).

70) Symboly musí odpovídat návrhu Předpisu EHK, obsaženému v dokumentu TRANS/SC1/WP29/R1/rev. 1.

71) Pro požadované uvedené polohy páky je nutno dodržet nesmazatelné označení jednotlivých poloh odleva doprava za sebou písmeny: P - parkování; R - zpětný chod; N - volnoběh a spouštění motoru; dopředné rychlosti je možno označovat např. D - jízda vpřed s automatickou volbou převodů; L - jízda vpřed pro velké stoupání a klesání (tento převod slouží rovněž k zvýšení brzdného účinku motoru); přitom musí být zachována možnost spouštění motoru spouštěčem při polohách páky označených P a N (označení jednotlivých poloh páky je převzato z anglických názvů P - parking, R - reverse, N - neutral, D - drive, L - lowspeed a je podmíněno mezinárodní unifikací).

72) U sdružených kruhových přístrojů, to znamená u kruhových stupnic, u nichž vertikální složka rozsahu stupnice převažuje nad horizontální nebo je jí rovná, platí pohyb směrem nahoru.

73) Na obvodu volantu, při přechodu z jízdy v přímém směru do natočení řídicích kol odpovídajícího poloměru zatáčení 12 m, při rychlosti vozidla 10 km/h a při době potřebné od začátku natáčení volantu do dosažení uvedeného natočení řídicích kol nepřesahující 4 s a v případě selhání posilovacích zařízení nepřesahující 6 s.

74) Pro spojky s posilovacím ovládacím zařízením platí tyto hodnoty pro posilovací zařízení v činnosti.