§ 19
Brzdy dvoukolových a tříkolových motorových vozidel s celkovou hmotností 52) nepřesahující 1 t
(1) Motorová vozidla dvoukolová (bez ohledu na objem válců motoru a na konstrukční rychlost) a motorová vozidla tříkolová s motorem o objemu válců nejvýše 50 cm3 a s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km/h 53) musí být vybavena dvěma nezávislými brzdovými soustavami s nezávislými ovládacími orgány, z nichž jedna působí na přední kolo nebo kola a druhá na zadní kolo nebo kola; parkovací brzdové zařízení není povinné.
(2) Motorová vozidla se třemi koly nesouměrně umístěnými k podélné svislé rovině souměrnosti (s postranním vozíkem), s objemem válců motoru větším než 50 cm3 nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí přes 40 km/h 54) musí být vybavena brzdovými soustavami, jaké se vyžadují pro vozidlo bez postranního vozíku; jestliže tyto soustavy dovolují dosáhnout při zkouškách vozidla s postranním vozíkem požadovaného účinku, není požadována brzda působící na kolo postranního vozíku; parkovací brzdové zařízení není povinné.
(3) Motorová vozidla tříkolová s koly souměrně umístěnými k podélné svislé rovině souměrnosti, s celkovou hmotností nepřesahující 1 t, jejichž objem válců motoru je větší než 50 cm3 nebo jejichž nejvyšší konstrukční rychlost převyšuje 40 km/h, 55) musí být vybavena dvěma nezávislými brzdovými soustavami, jejichž soubor uvádí v činnost brzdy všech kol; mimoto musí být na kole nebo kolech alespoň jedné nápravy zajištěno parkovací brzdění a jeho soustava, která může být tvořena jednou z uvedených dvou soustav, musí být nezávislá na soustavě působící na ostatní nápravy.
(4) Nejméně jedna z brzdových soustav musí působit na brzdné plochy připojené ke kolům pevně nebo prostřednictvím částí, u nichž nelze předpokládat porušení.
(5) Vůle brzd vzniklá jejich opotřebením musí být snadno vymezitelná ručně nebo automaticky; u vozidel uvedených v odstavci 3 musí ovládací orgán, převod a vlastní brzdy působící na zadní nápravu mít takovou rezervu zdvihu, aby po zahřátí brzd nebo po určitém opotřebení brzdového obložení byl zajištěn brzdný účinek, aniž by bylo třeba provést ihned seřízení.
(6) Přední a zadní brzdy dvoukolových a tříkolových motorových vozidel podle zkoušky typu 0 [§ 15 odst. 10 písm. a)] musí být schopny zastavit vozidlo se zatížením na celkovou i pohotovostní hmotnost včetně řidiče nejvýše na vzdálenosti uvedené v následujících tabulkách, aniž by byla překročena nejvyšší přípustná ovládací síla předepsaná podle § 25 odst. 7, aniž by došlo k blokování kol a aniž by vozidlo vybočilo ze směru jízdy:
Dvoukolová motorová vozidla s objemem válců motoru ne větším
než 50 cm3 a s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující
40 km/h (kategorie L 1)
---------------------------------------------------------------------
Brzdění Zatížení Počáteční Největší Vzorec Odpovídající
brzdou vozidla rychlost (vo) brzdná střední zpomalení
v km/h dráha v m v m/s2
---------------------------------------------------------------------
Zadní řidič 40 29,1 (vo)2 2,1
-----
55
Zadní řidič
a (vo)2
spolujezdec 40 21,3 ----- 2,9
75
Zadní
a (vo)2
přední řidič 40 14,6 ----- 4,2
současně 110
---------------------------------------------------------------------
Tříkolová motorová vozidla s objemem válců motoru ne větším než
50 cm3 a s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 40 km/h
(kategorie L 2)
---------------------------------------------------------------------
Přední postupně
a zadní řidič a 40 14,6 (vo)2 4,2
současně zatížené (souměrné -----
vozidlo vozidlo) 110
Přední postupně
a zadní řidič a 40 16,0 (vo)2 3,9
současně zatížené (nesouměrné -----
vozidlo vozidlo) 100
Zvlášť postupně
přední a řidič a 40 35,5 (vo)2 1,7
zadní zatížené -----
vozidlo 45
---------------------------------------------------------------------
Dvoukolová motorová vozidla s objemem válců motoru přes 50 cm3
nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí převyšující 40 km/h
(kategorie L 3)
---------------------------------------------------------------------
Přední řidič 40 16,0 (vo)2 3,9
-----
100
Zadní řidič 40 20,0 (vo)2 3,1
-----
80
Přední
a (vo)2
zadní řidič 60 27,7 ----- 5,0
současně 130
Zadní řidič
a (vo)2
spolujezdec 40 16,8 ----- 3,7
95
---------------------------------------------------------------------
Tříkolová motorová vozidla s koly nesouměrně umístěnými k podélné
ose souměrnosti, s objemem válců motoru přes 50 cm3 nebo s
nejvyšší konstrukční rychlostí přes 40 km/h (s postranním vozíkem)
(kategorie L 4)
---------------------------------------------------------------------
Zadní postupně
a přední řidič a 60 30,0 (vo)2 4,6
současně zatížené -----
vozidlo 120
---------------------------------------------------------------------
Tříkolová motorová vozidla s koly souměrně umístěnými k podélné
ose souměrnosti, s objemem válců motoru přes 50 cm3 nebo s
nejvyšší konstrukční rychlostí přes 40 km/h, vždy však s celkovou
hmotností nepřesahující 1 t (kategorie L 5)
---------------------------------------------------------------------
Přední postupně
a zadní řidič a 60 30,0 (vo)2 4,6
současně zatížené -----
vozidlo 120
Zvlášť postupně
zadní a řidič a 40 32,0 (vo)22 1,9
přední zatížené -----
vozidlo 50
---------------------------------------------------------------------
(7) Účinek brzdění každou jednotlivou brzdou, popřípadě parkovacího brzdění dvoukolových a tříkolových motorových vozidel s celkovou hmotností nepřesahující 1 t musí spolehlivě - aniž by byla překročena nejvyšší přípustná ovládací síla předepsaná v § 25 odst. 7 - zabránit otáčení kol vozidla zatíženého na celkovou hmotnost na vozovce s pevným a suchým povrchem ve stoupání i klesání nejméně 20 %.
(8) Ustanovení odstavce 6 neplatí pro vozidla, jejichž technická způsobilost byla schválena před 1. 7. 1972.
------------------------------------------------------------------
52) Těmito vozidly se rozumějí jednostopá motorová vozidla sólo (motocykly, skútry, mopedy) nebo kombinovaná s postranním vozíkem, anebo stavěná jako souměrná tříkolová vozidla.
53) Tato vozidla nesou ve smyslu příslušného Předpisu EHK označení kategorie L 1, L 2 a L 3 - viz odst. 6.
54) Tj. vozidla kategorie L 4.
55) Tj. vozidla kategorie L 5.